کد خبر: ۱۱۴۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲

احداث اولین شهر دریایی ایران در منطقه آزاد قشم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اولین شهر دریایی ایران در منطقه آزاد قشم، با هدف مرتفع شدن نیازهای دریایی کشور ایجاد خواهد شد. 

بر اساس گزارش شبکه دریایی دریادار "ملک زادگان" مدیر پروژه شهر دریایی قشم گفت: ایجاد شهر دریایی در قشم بسیاری از نیازهای تجارت دریایی کشور را مرتفع خواهد کرد.

ملک زادگان با بیان اینکه در آبهای ایران قریب به 300 کشتی در مقیاس بزرگ و 3500 کشتی در مقیاس کوچک در حال فعالیت هستند که جایگاه مناسبی برای تعمیر و نگه‌داری آنها وجود ندارد، ادامه داد: همچنین در حال حاضر کشتی‏های ما در خارج از کشور ساخته می‏شوند و با توجه به اینکه هر کشتی عمر مفیدی دارد و بعد از دو سال به تعمیرات اساسی نیاز پیدا خواهد کرد، ایجاد یک شهر دریایی می‏تواند نیاز کشور را در ساخت کشتی و ملحق شدن به ناوگان تجاری جهان برطرف کند.

مدیر پروژه شهر دریایی قشم در ادامه گفت: در حال حاضر تنها 10 تا 15 درصد از تعمیرات کشتی‏ها در داخل کشور انجام می‏شود و مابقی به دلیل عدم وجود امکانات تعمیراتی برای بازسازی به کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده می‏شوند 

وی گفت: این در حالی است که هر کشتی برای رسیدن به نزدیک‏ترین شهر دریایی و برطرف کردن نیازهای خود مجبور به طی کردن مسافتی بالغ بر 80 مایل است.


ملک زادگان با اشاره به انتخاب منطقه آزاد قشم برای اجرای این پروژه، در مورد ویژگی‏های این منطقه گفت: منطقه آزاد قشم با داشتن کمترین فاصله با تنگه هرمز، دارا بودن 260 کیلومتر ساحل قابل استفاده برای حرکت کشتی‏ها و مهم‏تر از همه قرار گرفتن در موقعیت منطقه آزاد که آن را از معافیت گمرکی و مالیاتی برخوردار می‏کند، به عنوان مناسب‏ترین منطقه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

مدیر پروژه شهر دریایی قشم در ادامه تصریح کرد: قشم در مقایسه با شهرهای مطرح دریایی در جهان همچون بحرین، دبی و سنگاپور، از وسعت و موقعیت بهتری برخوردار است و با اجرای درست این طرح می‏توان آن را به قطب مؤثر دریایی در سطح جهان تبدیل کرد. 

ملک زادگان همچنین از تأسیس شهرکی در این شهر دریایی خبر داد و گفت: تمام شرکت‏ها و سازمان‏هایی که به نوعی با دریا در ارتباط هستند می‏توانند نماینده‏ای در این شهرک داشته باشند که این مسأله باعث ارتباط مؤثر و تعامل هرچه بیشتر سازمان‏ها و تسریع در روند امور مربوطه خواهد شد.

ساخت هتل و مراکز آموزشی، تأسیس سایت برای قایق‏های تفریحی و ایجاد امکانات لازم برای ورزش‏های دریایی از جمله اقداماتی هستند که به منظور جذب گردشگر در این شهر دریایی به اجرا در خواهند آمد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین