کد خبر: ۱۱۴۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی:

صداوسیما به‌جای رسانه ملی، تریبون دولت شده است

صدا و سیما واقعیات جامعه را به خوبی منعکس نکرده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی معتقد است که صدا و سیما در یک سال گذشته به هیچ‌وجه رسانه‌ای ملی نبوده و در بهترین حالت رسانه یک جناح خاص سیاسی بوده است. به باور وی این سازمان حتی میل داشته که به‌جای تریبون نظام، تریبون دولت باشد.

داریوش قنبری در گفت‌و گو با فرارو، در ارزیابی عملکرد یک‌ساله سازمان صدا و سیما گفت: «متاسفانه صدا و سیما نتوانسته است که به عنوان یک نهاد ملی خبر‌رسانی، در میان مخاطبان جایی برای خود باز کند و در بهترین حالت این سازمان رسانه یک جناح خاص بوده است.»

وی با بیان اینکه صدا و سیما به شکلی بد وارد موضع‌گیری‌های سیاسی شده، افزود: «همین ورود به مسایل جناحی تا حدودی باعث شده است که اعتماد مردم نسبت به این سازمان تضعیف شود.»

قنبری با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما در عدم پوشش اخبار سایر قوای نظام، اظهار کرد: «برخی مواقع این سازمان پیش از آنکه تریبون نظام باشد، به تریبون دولت تبدیل می‌شود. درصورتی‌که انتظار از صدا و سیما که خود را رسانه ملی می‌داند، این است که خبرهای مربوط به قوای مختلف کشور را هم پوشش دهد.»

نماینده ایلام در مجلس اضافه کرد: «متاسفانه مشاهده می‌کنیم که این نهاد به نهادی که وظیفه اصلی‌اش را پوشش اخبار دولت می‌داند، تبدیل شده است.»

وی با بیان اینکه منظور ما این نیست که نباید خبرهای دولت منتشر شود، گفت: «در سایر قوا هم اخباری وجود دارد و مجموعه نظام از سه قوه تشکیل شده و انتظار این است که اخبار قوای دیگر را به شکل عادلانه از صدا و سیما پخش شود.»

این نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس در ادامه انتقادات خود از صدا و سیما گفت: «در یک سال گذشته این سازمان واقعیات جامعه را به خوبی منعکس نکرده است. در حالی‌که این نهاد باید مشکلات مردم را انعکاس دهد. با کمال تاسف می‌بینیم که مسایل و مشکلات مردم به خوبی در صدا و سیما منعکس نمی‌شود و بعضا مردم نامحرم تلقی می‌شوند.»

قنبری با اشاره به تولیدات فرهنگی و هنری سازمان صدا و سیما بیان کرد: «در خصوص تولیدات این سازمان نیز باید گفت که در زمینه ساخت فیلم و سریال‌های مناسب تلاش نمی‌شود. برای مثال می‌شود ده‌ها سریال و فیلم با اقتباس از شاهنامه ساخت و به تاریخ، فرهنگ و افسانه‌های برگرفته از جامعه خودمان پرداخت ولی در عمل می‌بنیم که صدا و سیما بجای این کار از کشورهایی مانند کره سریال‌هایی با موضوع افسانه و فرهنگ آن سرزمین‌ها خریداری می‌کند. باید دقت کرد که ما نباید به سمتی برویم که در زمینه فیلم و سریال هم مصرف کننده باشیم.»

این نماینده مجلس همچنین جای خالی طنز‌های انتقادی در برنامه‌‎های صدا وسیما را محسوس دانست و عنوان کرد: «در گذشته شاهد بودیم که به موضوع طنز توجه می‌شد و فضا برای نقد و نقادی جدی فراهم بود، در صورتی‌که الان در تولیدات صدا و سیما چنین برنامه‌هایی را مشاهده نمی‌کنیم.»

قنبری در پاسخ به این سوال که آیا مشکلاتی که در کار صدا و سیما مشاهده می‌شود، ناشی از رئیس این سازمان است یا از ساختار آن، گفت: «این مشکلات مربوط به رئیس سازمان صدا و سیما نمی‌شود. آقای ضرغامی آدم خوش‌فکری است منتها ساختار به‌گونه‌ای است که دست ایشان را باز نمی‌گذارد. به‌نظر من این سازمان نیازمند یک تحول بنیادی است.»

وی ادامه داد: «صدا وسیما در راستای بازسازی خودش و در راستای بازسازی اعتماد عمومی نسبت به این نهاد بایستی اقدامات مفیدی انجام دهد تا آن ذهنیتی که نسبت به عملکرد این نهاد شکل گرفته دچار تغییر و تحول شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین