کد خبر: ۱۱۴۲۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۲
نماینده مجلس در کارگروه مشترک دولت و مجلس و شورای نگهبان:

اظهارات کدخدایی نیاز به اصلاح دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده مجلس در کارگروه مشترک دولت و مجلس و شورای نگهبان گفت: آنچه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از نتایج جلسات کارگروه مشترک اعلام کرده نیاز به اصلاح دارد چراکه مجلس روی 4 موضوع از سخنان کدخدایی نظرات دیگری دارد. 

به گزارش جام‌جم آنلاین‌، محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس و نماینده مجلس در کارگروه مشترک دولت و مجلس و شورای نگهبان بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از اظهارات عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درخصوص نتایج این کارگروه، گفت: کداخدایی سخنگوی شورای نگهبان است و سخنگوی این کارگروه نبود و آنچه را که ایشان مطرح کرده مورد انتقاد است و بخشی از سخنان وی نیاز به اصلاح دارد. 

وی افزود: آقای کدخدایی در مورد نشست‌های این کارگروه، 14 مورد را مطرح کرده که 4 مورد از سخنان وی مورد ایراد مجلس است و ما امروز طی نامه‌ای به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نظرات مجلس را در این زمینه اعلام خواهیم کرد. 

نماینده چناران در مجلس با بیان اینکه کارگروه مذکور مرکب از 3 نفر از اعضای شورای نگهبان، 3 حقوقدان مستقل، 3 نماینده از طرف دولت و 4 نماینده از طرف مجلس بوده، گفت: علاوه بر اینجانب، احمد توکلی، محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی از طرف مجلس در جلسات این کارگروه شرکت می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه این کارگروه 18 جلسه در محل شورای نگهبان برگزار کرد، اظهارداشت: در آن جلسات، مطالب بسیار زیادی مطرح شد و در نهایت بر جایگاه مجلس و توافق مجلس در موضوعات قانون‌گزاری و نظارت تاکید شد. 

نماینده مجلس در کارگروه مشترک دولت و مجلس و شورای نگهبان یکی از بخش‌های از سخنان کداخدایی که نیاز به اصلاح دارد را اصل 57 قانون اساسی ذکر کرد و گفت: اصل 57 قانون اساسی بر استقلال قوا تاکید دارد و بنابراین براساس این اصل رئیس‌جمهور نمی‌تواند به قوای دیگر تذکر دهد و یا از آنان سوالی مطرح کند. 

دهقان گفت: در کارگروه مشترک نمایندگان مجلس، اختیاری برای رئیس‌جمهور در راستای تذکر به قوای دیگر و یا سوال کردن از آنان قائل نبودند و ما این را قبول نداشتیم که رئیس‌جمهور می‌تواند به قوای دیگر تذکر دهد. همچنین اصل 113 قانون اساسی که وظیفه اجرای قانون اساسی را به رئیس‌جمهور می‌دهد چنین اجازه ای را به رئیس‌جمهور نداده است.. 

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان کدخدایی که مورد اعتراض مجلس واقع شد، گفت: اکثریت کارگروه این موضوع را قبول نداشتند که چون مجلس بار مالی یک طرح یا پیشنهادی را تامین نکرده حق ورود جهت قانون‌گزاری را ندارد بلکه کارگروه تاکید داشت مجلس تخصیصا اختیار قانون‌گزاری در برخی از موارد مثلا مجمع تشخیص مصلحت نظام یا مجلس خبرگان را ندارد و این اختیار را به خود این نهادها واگذار کرده است. 

نماینده مجلس در کارگروه مشترک دولت و مجلس و شورای نگهبان گفت: اگر مجلس طرحی داشته باشد و این طرح بارمالی داشته باشد و مورد تایید شورای نگهبان واقع نشود مجلس می تواند با اصرار خود این مصوبه را به مجمع ارجاع دهد و موضوع اصل 75 قانون اساسی از مواردی نیز که مجلس تخصیصا اختیار ورود به قانونگزاری را نداشته باشد ممکن است در اینگونه موارد تخصیصا حق مجلس مورد سوال واقع شود اما در مواردی که مجلس اصولا حق اختیار قانونگزاری دارد می تواند با اصرار خود مصوبات خود را به مجمع ارسال کند. 

وی ضرورت ارسال همه مصوبات دولت به مجلس را یکی دیگر از نظرات این کارگروه ذکر کرد و گفت: کارگروه اتفاق نظر داشت که همه مصوبات دولت باید به مجلس ارسال شود و تغییر نام مصوبات به مصممات یا هر عنوان دیگر مجوزی برای عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس نخواهد بود. 

دهقان در پایان رابطه دولت و مجلس را بسیار صمیمی توصیف کرد و گفت: در راستای همین رابطه صمیمی تاکنون چندین نشست مشترک میان دولت و مجلس برگزار شد و این نشست‌ها ادامه خواهد یافت. 

وی افزود: اکثریت مطالب مطرح شده از سوی کدخدایی مورد تایید کارگروه است اما برخی از موارد مطرح شده مورد تایید نمایندگان مجلس نبوده و نمایندگان نظرات دیگری دارند که آن را به آیت‌الله جنتی منتقل خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین