کد خبر: ۱۱۴۲۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۰

تاسیسات اتمی جدید کره شمالی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برنامه اتمی کره شمالی ظاهراَ گسترده‌تر از آن چیزی است که تاکنون جامعه بین‌المللی تصور می‌کرده است. یک دانشمند هسته‌ای آمریکایی گفته است که در دیدار هفته گذشته اش از کره شمالی به او تاسیسات گسترده اتمی نشان داده شده است. 

زیگفرید هکر یکی از محققان دانشگاه استنفورد به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که در این سفر به او صدها سانتریفوژ غنی‌سازی اورانیوم نشان داده شده که از آنها می‌توان در ساخت تسلیحات اتمی استفاده کرد. 

مقامات آمریکایی می‌گویند که وقتی بازرسان بین‌المللی تسلیحات اتمی در آوریل 2009 میلادی از کره شمالی اخراج شدند، این تاسیسات وجود نداشت. 

دکتر زیگفرید هکر گفته که از مشاهده تاسیسات پیچیده اتمی جدید کره شمالی متحیر مانده است. 

مقامات کره شمالی به او گفته‌اند که قبلا دو هزار سانتریفوژ را نصب و راه‌اندازی کرده‌اند، اما به او اجازه عکس‌برداری از این سانتریفوژها را نداده‌اند. همچنین او مجاز نبوده که در مورد ادعای مقامات کره شمالی مبنی‌بر غنی‌سازی اورانیوم با غلظت پائین برای استفاده در نیروگاه هسته‌ای تحقیق کند. 

مقامات آمریکایی می‌گویند که به گمان آنها کره شمالی در تلاش است تا برای تولید بمب‌های اتمی، اورانیوم را با غلظت بالا غنی سازی کند. حدس و گمان‌های بسیاری وجود دارد که چرا در این زمان مقامات کره شمالی تاسیسات اتمی جدید خود را به دکتر هکر نشان داده‌اند. 

به گفته آنها شاید مقامات کره شمالی با استفاده از این کار می‌خواهند موقعیت خود را برای چانه‌زنی در مذاکرات بین‌المللی تقویت کنند و علاوه‌بر آن امیدوارند که بعدها هم برای تعطیل کردن این تاسیسات امتیاز بگیرند، از سوی دیگر این کار می‌تواند نشانه آن باشد که کره شمالی تصمیم دارد برنامه اتمی خود را تسریع کند. 

در هر صورت این موضوع چالش جدیدی برای دولت باراک اوباما تلقی می‌شود که هدفش خلع سلاح هسته‌ای جهانی است. 

گزارش نیویورک تایمز در حالی منتشر شده که استفن بوزورث، نماینده ارشد آمریکا در مورد مسایل کره شمالی به کشورهای آسیایی سفر کرده است. یکی از اهداف او در این سفر احیای مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه اتمی کره شمالی است. 

"موسسه علوم و امنیت بین‌المللی" که مقر آن در واشنگتن است، پیش از این تصاویری ماهواره‌ای از ساخت «یک رآکتور اتمی با آب سبک» در نزدیکی "یونگ‌بیون" در کره شمالی را منتشر کرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین