آفتابنیوز : آفتاب: اثر «ستایش مغ» لئوناردو داوینچی پس از انتشار كتاب جنجالی «دن براون» بسیار مورد توجه قرار گرفت و اكنون دانشمندان با استفاده از اسكن فروسرخ اعلام كردهاند آنچه در مورد این اثر ارزشمند است، طرحهایی است كه در زیر تودهای از رنگهای این تابلو مدفون شده است.
یكی از عجیبترین نقاشیهای لئوناردو داوینچی به نام «ستایش مغ» در سال 1481 خلق شده اما هرگز به پایان نرسیده است. در آن سال لئوناردوی 30 ساله این پروژه را ترک كرد تا به هنرمند خانگی دوک میلان تبدیل شود.
اكنون نمایش این اثر در یک گالری در فلورانس نشان میدهد این اثر زیبا یكی از گیجكنندهترین و پیچیدهترین آثار لئوناردو بهشمار میرود. همانطور كه در كتاب «رمز داوینچی» اثر دن براون نیز گفته شده، در این تابلو روایت عهد جدید از سه مغ بیان شده است كه در منظرهای عجیب و مرموز مملو از اسب سواران، ویرانهها و چهرههای عجیب و غریب، با حضرت عیسی كه بهتازگی متولد شده و مادرش حضرت مریم ملاقات میكنند.
صحنه تولد حضرت عیسی از دیگر بخشهای تابلو عجیبتر است؛ زیرا در آن هیچ اسطبل و دامی دیده نمیشود، حتی «سنت جوزف» در تصویر دیده نشده و بیشترین بخش پس زمینه با ضربات قلم موی تکرنگ پوشانده شده است. این نقاشی غیرعادی برای الهامبخشیدن به دن بروان كافی بود تا اعلام كند در زیر این اثر، اثری دیگر نهفته است.
به گزارش تلگراف، «مائوریتزیو سراچینی» متخصص تشخیص آثار هنری در دانشگاه كالیفرنیا، سندیهگو و تنها موجود زنده، حقیقی و غیرتخیلی كه در كتاب «رمز داوینچی» دن براون به وی اشاره شده است، در تایید اظهاراتی كه در سال 2004 جهان هنر را تكان داد، اعلام كرد: این تابلو اثر اصلی داوینچی نیست.
به گفته وی، شاهكار اصلی اثری است كه در زیر رنگهای تابلوی اصلی پنهان شده است و از این رو با استفاده از تكنولوژی فروسرخ وی توانست جهانی كاملا متفاوت كه برای 500 سال در زیر تودهای از رنگها مدفون شده بودند را آشكار كند.
به گفته سراچینی این بزرگترین مجموعه نقاشی از انسانها و حیوانات است كه در یک تکاثر داوینچی دیده شده است. این آثار پنهانی كه در محافل دانشگاهی بهموضوعی بحثبرانگیز تبدیل شده است برای اولینبار در فلورانس به معرض نمایش گذاشته شده است. {$old_album_114301}