کد خبر: ۱۱۴۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱

توزیع سود سهام عدالت متوقف می‌شود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو هیأت مدیره سرمایه‌گذاری استان تهران از ذکر دو بند در برنامه پنجم در خصوص سهام عدالت و توزیع سود آن خبر داد و گفت: بر اساس بندی که در برنامه پنجم تصویب شده سودی بین سهامداران تقسیم نمی‌شود، زیرا تنها می‌توان سهم دولت را پرداخت کرد.

محمد جواد شیخ درباره آخرین وضعیت سهام عدالت، توزیع سود، وضعیت کانون سهام عدالت به سؤالات خبرنگار فارس پاسخ داد که متن مصاحبه به شرح زیر است:

کانون سهام عدالت در چه وضعیتی است و آخرین اخبار در این خصوص چیست؟ 

اساسنامه کانون و شرح وظایف آنها از سوی دبیر کل کانون برای کلیه شرکت‌های سرمایه‌پذیر ارسال شده و کار این کانون به طور رسمی شروع شده است.

آخرین مرحله‌ای که سود سهام عدالت توزیع شده مربوط به کدام بخش بود؟ 

بازنشستگان آموزش و پرورش و کل بازنشستگان کشور جزو آخرین افرادی بودند که سود بین آنها تقسیم شده و پس از آن ادامه پیدا نکرده است.

در برنامه پنجم درباره سهام عدالت چه نکاتی ذکر شده و آیا به تصویب رسیده است؟ 

در برنامه پنجم در خصوص سهام عدالت دو بند ذکر شده که در هفته گذشته در مصوبات بخش اقتصادی تصویب شد. اولین بند این است که تا زمانی که شرکت‌ها سرمایه‌گذاری قسط دولت را پرداخت نکرده‌اند حق تقسیم سود را ندارند که این مسئله در تقسیم سود آنها اثر می‌گذارد.
بر این اساس در حال حاضر شرایط شرکت‌ها به نحوی است که سود شرکت‌ها کمتر از قسط دولت است و اگر شرایط تغییر کند، قابلیت توزیع خواهد داشت ولی فعلاً با این بند که در برنامه پنجم ذکر شده قابلیت توزیع سود وجود ندارد.

بند دومی که در برنامه پنجم آمده درباره چیست؟ 

سازمان خصوصی‌سازی معادل اقساطی که تا کنون پرداخت شده می‌تواند سهام افراد را آزاد کند، همچنین هر فردی از شرکت سرمایه‌گذاری استانی و مردم بخواهد مانده بدهی خود به دولت را تسویه کند، سازمان می‌تواند سهام آنها را آزاد کند. 

مشمولان دریافت سود سهام عدالت در مرحله اول و دوم از تخفیف 50 هزار تومانی برای پرداخت اقساط دولت برخوردار بودند، بنابراین با در نظر گرفتن این تخفیف به تناسب سهمی که به دولت پرداخت کرده‌اند سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند سهام آنها را آزاد کند. 

همچنین، برای افرادی که مشمول تخفیف نیستند یعنی مشمولین مرحله دوم به بعد،باید از سود خود سالیانه صد هزار تومان به دولت پرداخت ‌کند که تا کنون این سود به بیش‌تر از این مبلغ(صد هزار تومان) نرسیده و اگر قرار باشد ابتدا سهم دولت پرداخت شود، سودی به این مشمولین تعلق نمی‌گیرد.

در حال حاضر آیا سود سالیانه کفاف اقساط دولت را می‌دهد و آیا سودی نیز بین مردم تقسیم خواهد شد؟ 

در حال حاضر که این سود به صد هزار تومان نمی‌رسد، سودی نیز تقسیم نخواهد شد ولی اگر در سال‌های آینده سود سالیانه بیش از صد هزار تومان بود ابتدا سهم دولت برداشته می‌شود و سپس مابقی آن تقسیم خواهد شد.

برای بازنشستگان نیروهای مسلح تقریباً نفری 40 هزار تومان سود تقسیم شد، سود اصلی چقدر بوده که 40 تومان آن تقسیم شده؟ 

سودی که بین نیرو‌های مسلح تقسیم شد نفری نبود، با دولت توافق شده بود که 200 میلیارد تومان پرداخت شود و بر این اساس مابقی آن تقسیم شد ولی اگر دولت می‌خواست همه سود را بابت اقساط بگیرد، این 40 هزار تومان نیز تقسیم نمی‌شد.

بر اساس این شرایط چه اتفاقی می‌افتد؟ 

با اجرای برنامه پنجم سودی بین سهام‌داران تقسیم نمی‌شود و ابتدا سهم دولت پرداخت و چون هنوز سود شرکت‌ها از اقساطی که باید به دولت پرداخت شود بیشتر نیست سودی بین مردم تقسیم نمی شود، ولی به مرور زمان در سال‌های آینده وقتی سودآوری شرکت‌ها افزایش یافت، علاوه بر قسط دولت مبلغ باقی بمانده تقسیم می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی به نمایندگی از دولت قسط دولت را دریافت می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین