کد خبر: ۱۱۴۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸

متکی: ایران به‌هیچ قدرتی مجال ماجراجویی درخلیج‌ فارس را نمی‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خلیج فارس محیط فوری سیاست خارجی ایران ‏است و به هیچ کشور و قدرتی مجال تشنج آفرینی و ماجراجویی در آن را نخواهد داد گفت: ملت ایران در مقابل انگیزه خائنانه دشمنان مصمم و با استقامت به وظیفه تاریخی خود عمل می‌کند.‏ 

منوچهر متکی در "بیستمین همایش بین‌المللی خلیج‌فارس" که صبح دوشنبه در بندرعباس برگزار شد با ابراز خرسندی از این که این همایش برای اولین‌بار در شهر بندرعباس و در ساحل آب‌های نیلگون خلیج فارس و در مجاورت منطقه مهم و استراتژیک هرمز برگزار می‌شود ابراز امیدواری کرد نتایج این نشست به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در کشورهای منطقه برای یافتن راهکارهای همکاری فراگیر و توسعه و ثبات منطقه‌یی کمک کند. 

او با بیان این که منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از حساس‌ترین مناطق جغرافیایی جهان از دیرباز، نقش تعیین کننده‌ای در معادلات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی ایفا کرده و همواره مورد طمع و دست‌اندازی قدرت‌های فرامنطقه‌یی بوده است، تصریح کرد: سلطه‌جویان عالم از هر بهانه‌ای برای ورود به منطقه استفاده کرده و اهداف تجاوزکارانه خود را پیگیری کرده‌اند. 

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: موقعیت سوق‌الجیشی، بازار تجاری و ذخایر غنی زیرزمینی، موجب توجه پرتغالی‌ها، هلندی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیس‌ها، و سرانجام آمریکایی ها به این منطقه شده است. ارزش این منطقه در معادلات قدرت و ساماندهی به اقتصاد قدرت های استکباری تا بدان جا پیش رفت که اشغالگران غربی تا پای لگدمال کردن حیثیت، استقلال و ارزش‌های ملت‌های منطقه نیز پیش رفتند، گاه کشورهای منطقه را تحت الحمایه خود قرار داده و زمانی بخش‌هایی از کشورهای منطقه را رسما به اشغال درآوردند. 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: تاریخ گذشته و معاصر این منطقه حکایت از بحران‌ها، درگیری‌ها و جنگ‌هایی دارد که میلیاردها دلار خسارت مادی و معنوی به‌خصوص در ایران عراق و دیگر کشورهای منطقه بر جای گذاشته، محیط زیست منطقه را به شدت آلوده کرده، نظامی‌گری و رقابت ناسالم و غیرضروری در خریدهای کلان تسلیحاتی را رواج داده برای گسترش حضور نظامی قدرت‌های زورگو در منطقه زمینه‌سازی کرده و در نهایت بی‌ثباتی، اشاعه تروریسم، افراطی‌گری و انتقال آثار بحران‌های اقتصادی غرب به برخی از کشورهای همسایه را به دنبال داشته است. به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آن‌ها برای دست یافتن به منافع خودشان، به انسان و حیوان و محیط زیست و فضا و آب دریا و به هیچ جیز دیگر رحم نکردند. 

وی با بیان این که برخی از کشورهایی که به شهادت تاریخ هرگز با اسلام و مسلمانان رفتاری دوستانه نداشته‌اند، خلیج فارس را فضای حیاتی خود اعلام کرده و به بهانه حفظ ثبات و امنیت کشورهای همسایه، از هزاران کیلومترآن سوتر به سوی منطقه ما لشگرکشی کردند و پایگاه‌های نظامی و انبارهای تسلیحاتی خود را به خرج میزبانان در منطقه ما ایجاد کردند، اظهار کرد: اما همگان باور دارند که حضور بدخیم آن‌ها در منطقه، چیزی جز ناامنی، بی‌ثباتی، اختلاف‌ افکنی و هزینه‌های نجومی نظامی برای ملت‌های مسلمان منطقه به دنبال نداشت. صدام حسین نمونه بارزی از عوامل منطقه‌یی استکبار بود که تا وقتی تاریخ مصرفش به اتمام رسید، با چه سرنوشت مفتضحانه‌ای، عبرت تاریخ شد. 

متکی جمهوری اسلامی ایران را منادی مقابله با استکبار و نظام سلطه و پرچمدار روابط بین‌الملل مبتنی بر عدالت دانست و افزود: نظام اسلامی با اتکاء به آموزه‌های دینی، به برکت خون شهیدانش، پای‌مردی ایثارگرانش و ایمان و بصیرت ملتش پیام آزادگی، مقاومت و عدالت را به جهان و منطقه منتشر کرده است. ایران همواره منادی صلح و برادری و همکاری متقابل و همه جانبه کشورهای منطقه بوده و پیام دوستی و مودت خود را به شیوه‌های مختلف و از زبان عالی‌ترین مقامات کشورمان به گوش برادران مسلمان عرب خویش رسانده، برای ایجاد ترتیبات همکاری منطقه‌یی پیشگام شده و دست خود را برای هم‌گرایی منطقه‌یی و هم‌دلی هرچه بیش‌تر با همسایگان مسلمان خود دراز کرده است. 

او ادامه داد: حسن نیت و موضع‌گیری خردمندانه کشورمان در قبال اشغال کشور کویت توسط رژیم بعثی عراق و ایستادن در کنار مردم این کشور و محکوم کردن متجاوز، تنها یک نمونه است که نشان می‌دهد نگاه ایران به منطقه، بلندمدت و معطوف به آینده و از طریق توسعه، خوشبختی، عدالت و امنیت برای همه همسایگان خلیج فارس است. باید از گذشته درس عبرت گرفت و برای داشتن وضعیتی مطلوب و ساختن آینده‌ای عزت‌آفرین، منطقه خلیج فارس را با روحیه وحدت و عزت اسلامی به حوزه مشارکت، امنیت و توسعه تبدیل کرد. در چنین فضایی، جایی برای قدرت‌نمایی سلطه جویان نخواهد بود. 

خلیج فارس محیط فوری سیاست خارجی ایران است 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان موضوعات سیاسی، تجاری، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و زیست محیطی خلیج فارس را در هم تنیده و بر پایه تعامل و تفاهم اسلامی قابل مدیریت دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی از چنان غنایی برخوردار است که نه تنها قابلیت رفع سوءتفاهمات و تقویت تعاون اسلامی را داراست، بلکه از ظرفیت مدیریت جهانی نیز برخوردار است. 

وی ادامه داد: ما با دعوت از سیاستمداران و روشنفکران منطقه برای شرکت در این گونه همایش‌ها، این هدف را دنبال می‌کنیم که راهکارهای برون رفت از مشکلات و رسیدن به توسعه همه جانبه منطقه و دست‌یابی به امنیتی پایدار از طریق هم‌اندیشی، همکاری و همدلی را با زبان، قلم و اندیشه متخصصان و کارشناسان به تصمیم گیرندگان کشورهای منطقه ارائه کنیم.
وزیر خارجه کشورمان تدبیر و حفظ امنیت خلیج فارس را تکلیف کشورهایی دانست که در گرداگرد آن ساکنند و تصریح کرد: ایران طبعا با توجه به این که نیمی از سواحل خلیج فارس را در اختیار دارد، سهم بسیار مهمی در حفظ امنیت این منطقه ایفا می‌کند و در انجام این تکلیف تاریخی و منطقه‌یی کوتاهی نخواهد کرد. خلیج فارس محیط فوری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و به هیچ کشور و قدرتی مجال ماجراجویی و تشنج آفرینی در آن را نخواهد داد. همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تصریح فرموده‌اند حضور نیروهای بیگانه در این منطقه، تحریک کننده است ملت ایران اهل اقدام به جنگ و خونریزی و تجاوز و تعدی نیست. اما در مقابل انگیزه‌های خائنانه دشمنان، نشان داده است که شجاع، مصمم، قوی، با استقامت،‌ آگاه و با بصیرت نسبت به وظیفه تاریخی خود عمل می‌کند. 

متکی در ادامه خاطرنشان کرد: از صاحب‌نظران و نخبگان شرکت کننده در این همایش انتظار می‌رود راهکارهای هم‌گرایی منطقه‌یی، شیوه‌های مقابله با تاثیرات بحران اقتصادی جهانی در منطقه، عوامل و راهکارهای ثبات آفرین و انرژی‌های پاک و نقش آن‌ها در ایجاد محیط زیست سالم در حوزه خلیج فارس را بررسی کرده و نقشه راه توسعه همه جانبه و پایداری برای کشورهای منطقه طراحی کرده و در دسترس تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان کشورهای ساحلی قرار دهند. 

او در این راستا چند نکته را مورد تاکید قرار ‌داد و گفت: باید احترام متقابل، هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود و تمرکز نکردن به مسائل حاشیه‌یی را با شعار عزت و وحدت اسلامی سرلوحه کار خود قرار داده و مدل‌های عملی همکاری منطقه‌ای را طراحی کنیم. هم‌چنین باید این‌گونه همایش‌ها را به صورت متقابل در هر دو سوی خلیج فارس تشکیل داده و نخبگان و متفکران کشورهای منطقه به تدوین الگوهای منطقه‌یی توسعه و حلقه‌های تکاملی آن در کشورهای پیرامونی خلیج فارس همت بگمارند. 

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: حفاظت از محیط زیست خلیج فارس، موضوع حیاتی مشترک است که باید به صورت جدی به آن همت گمارد و از آلودگی مستمر آب‌های خلیج فارس که حیات آبزیان و ساکنان جزایر و سواحل را به مخاطره می‌اندازد، به هر شکل ممکن جلوگیری کرد. 

هم‌چنین دولت‌مردان ممالک اسلامی وظیفه دارند برای تامین انرژی نسل‌های آینده‌شان اندیشه کنند و از قافله تکنولوژی‌های برتر عقب نمانند. این ضرورت برای کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به پیش‌بینی‌های اتمام ذخایر انرژی های فسیلی در دهه‌های آینده، مضاعف است. باید تولید و استفاده از انرژ‌های تجدید‌پذیر و پاک مانند استفاده از انرژی خورشیدی، بادی، امواج دریا و و انرژی هسته‌یی را در دستور کار مشترک قرار دهیم. 

وی به توسعه گردشگری در تمام ابعاد آن اشاره کرد و افزود: گردشگری اقتصاد منطقه ما را شکوفا و ملت‌های‌مان را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد. کشورهای منطقه از مزیت‌های اقتصادی نسبی خصوصا در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی برخوردارند که می توانند در یک مجموعه و منظومه کارآمد، از آن‌ها بهره‌برداری کرده و منطقه را از حالت تک محصولی خارج کرده و به صورت منطقه‌ای صنعتی، متجلی کنند. 

متکی تشکیل سازمان‌های همکاری منطقه‌یی متشکل از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران و عراق را نه تنها گامی در جهت نزدیکی کشورهای منطقه دانست، بلکه این سازمان‌ها را دارای اهمیت و قدرت نقش‌آفرینی در جهان خواند. 

او امنیت را پیش نیاز توسعه و همکاری متقابل خواند و خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از تمامی مولفه‌های لازمه تشکیل یک بلوک همکاری امنیتی منطقه‌یی، به‌خصوص منافع و مخاطرات مشترک برخوردارند. کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به مشترکات ژئوپولتیک، ‌ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک می‌توانند از طریق ایجاد ترتیبات امنیتی منطقه‌یی بومی نقش تعیین کننده‌ای در معادلات قدرت در جهان ایفا کرده و در مدیریت جهانی، بازیگری توانمند باشند. 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: خلیج‌فارس، خانه مشترک ماست و کشورهای سواحل جنوبی و شمالی آن، ساکنان دائمی و همسایگان قهری یکدیگرند و قبل از آمدن بیگانگان و بعد از رفتن آن‌ها، باز در کنار هم خواهند ماند. اما همزیستی برادرانه ما فقط ناشی از وضعیت انکارناپذیر جغرافیایی نیست، بلکه پیوند دهنده اصلی ما، ‌اسلام عزیزی است که ما را با ندای "یا ایها الذین آمنوا" صدا زده و با آوای "ان هذه امتکم امه واحده" و "فالف بین قلوبکم و اصبحتم بنعمته اخوانا" به برادری و همدلی فراخوانده و امر فرموده است که "ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا". بر این اساس ایران گسترش و تعمیق مناسبات در تمامی زمینه‌ها با همسایگان عرب در خلیج فارس را در اولویت دستور کار سیاست خارجی قرار داده و مصمم به تقویت همکاری‌های و تحکیم پیوندهای دوستانه و برادرانه است. 

وی با بیان این که ذخایر نفت و گاز و بازار تسلیحات و مصنوعات غرب، کلید حیات نظام سرمایه‌داری است، گفت: مادامی که ذخایر نفت و گاز این منطقه به آخر نرسیده باشد،‌ توطئه و دسیسه قدرت‌های سلطه‌طلب برای یافتن بهانه حضور و حضور نامشروع‌شان در سرزمین‌های اسلامی تداوم خواهد یافت. آنان برای توجیه جایگاه نامشروع و حضور غیرقانونی خود تلاش خواهند کرد که کشورها را در مقابل همدیگر قرار داده و با بهره‌گیری از موارد اختلف‌انگیز قومی و مذهبی، دیگر هراسی را در منطقه گسترش داده و خود را قیم کشورهای منطقه معرفی کنند. 

ولی گذشته باید چراغ راه آینده مشترک‌مان باشد و با ملحوظ داشتن مصالح، منافع و مخاطرات مشترک‌مان، پا به پای یکدیگر به سوی آینده‌ای بهتر برای منطقه و ملت‌های‌مان و برای اعتلای اسلام عزیز گام برداریم. هوشمندی، خردورزی، بصیرت سیاسی و دوراندیشی اقتضاء می‌کند که همسایگان مسلمان حاشیه خلیج فارس به توطئه بدخواهان و بداندیشان اعتنا نکرده و با همدلی و صمیمت، دستور کار مشترکی برای اعتلای کشورها، سعادت ملت‌ها و بهره‌برداری بهینه از ذخایر مادی و معنوی و عزت روزافزون خود در پیش گیرند. 

متکی با اشاره به ساخت جزایر مصنوعی در سواحل خلیج فارس گفت: از سازمان محیط زیست استان هرمزگان می‌خواهم که نسبت به ساخت این جزایر رسیدگی کند زیرا با بررسی‌های کارشناسی انجام شده ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین