آفتابنیوز : اين در حالياست كه در سالهاي 73 تا 78 سالانه حدود يكهزار كشته، 78 تا 81، سالانه 2 هزار كشته و سال 82، 3 هزار كشته بر تلفات جادهيي كشور افزوده شده است كه اين مساله منجر شده شمار كشتهشدگان در تصادفات جادهيي كشور ما حتي در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه نيز بيشتر باشد چرا كه در جهان سالانه يك ميليون و 200 هزار تصادف منجر به مرگ و 500 ميليون تصادف جرحي رخ ميدهد كه 80 درصد اين تصادفات در آسيا، آفريقا و امريكاي لاتين و 20 درصد آن در اروپا رخ ميدهد.
در حال حاضر تنها در شهر تهران حدود سه ميليون و 300 هزار خودرو تردد ميكنند كه استان تهران با حدود 3 هزار و 221 كشته و 3 هزار و 765 مجروح در تصادفات شهري و جادهيي سالانه، مقام نخست را در بين استانها داراست.
گفتني است بنا بر اعلام كارشناسان روزانه 72 نفر و ساعتي 3 تن جان خود را در تصادفات جادهيي از دست ميدهند. علاوه بر اين حوادث ترافيكي سالانه بيش از 6 ميليارد دلار به كشور خسارت وارد ميكند.
اما در بحث تصادفات جادهيي توجه به اين مساله حايز اهميت است كه خوابآلودگي رانندگان، سبقت غيرمجاز و نداشتن سرعت مطمئن از جمله عوامل افزاينده شدت تصادفات جادهيي در ايران به شمار ميرود، به گونهيي كه همواره در طول يك هفته چند صد دستگاه خودرو سواري و اتوبوس مسافربري با تعداد قابل توجهي مسافر با رعايت نكردن اصول رانندگي و فرهنگ ايمني، تصادفات كوچك و بزرگي را موجب ميشوند.
اما در اين ميان سرهنگ خارق رييس مركز فرماندهي پليس راه كشور از كاهش 14 درصدي تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومي جادههاي كشور خبر داده و ميگويد: با توجه به بازسازي و تجديد ناوگان حمل و نقل عمومي تمايل افراد به استفاده از اتوبوسها براي مسافرتهاي برون شهري افزايش چشمگيري دارد.
عدم رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي، به حركت در آوردن وسيله نقليه با نقا فني و رانندگي بيش از حد مقرر عمدتا تصادفات جادهيي ناوگان مسافربري را افزايش داده و اتوبوسها با وجود جابه جايي تعداد زيادي مسافر بخش قابل توجهي از اين تصادفات جادهيي را به خود اختصاص ميدهند.
وي به كنترل نامحسوس 400 دستگاه اتوبوس به صورت هفتهيي اشاره كرده ومي افزايد: كنترل نامحسوس وسايل نقليه عمومي يكي از عوامل اصلي كاهش تصادفات اين وسايل نقليه در سال جاري نسبت به سال گذشته است، چرا كه با اين روش رانندگان دقت بيشتري در رفتارهاي ترافيكي خود خواهند كرد.
رييس مركز فرماندهي پليسراه كشور به برخورد با رانندگان متخلف اتوبوسهاي مسافربري اشاره و عنوان ميكند: مجوز شركتهاي تعاوني متخلف برابر ماده 11 و 12 قانون حمل مسافر و بار از يك ماه تا يك سال با هماهنگي سازمان پايانهها و حمل و نقل اخذ ميشود.
از شهريور ماه رانندگان وسايل نقليه عمومي، باري يا مسافربري كه مرتكب تخلفات حادثهساز از قبيل سرعت و سبقت غيرمجاز، تجاوز به چپ، نقا سيستم روشنايي يا هر گونه رفتار مخاطرهآميز شدند علاوه بر توقف خودرو، مورد آزمايش جسماني و تست اعتياد قرار ميگيرند و اگر راننده متخلف شرايط پزشكي را كه حين گرفتن گواهينامه دارا بوده، از دست داده باشد، برابر ماده 36 آييننامه راهنمايي و رانندگي نسبت به ابطال گواهينامه وي اقدام ميشود.
مهمترين رفتارهاي پرخطر در جهان سرعت، خستگي و اعتياد به الكل اعلام شده، اين در حالياست كه در كشور ما سرعت، خستگي، اعتياد، عدم رعايت حقتقدم و فاصله ايمن و عدم توجه به جلو مهمترين رفتارهاي پرخطر ترافيكي بشمار ميآيند.
رييس مركز فرماندهي پليسراه كشور با بيان اينكه مسافرتهاي بينشهري در شهريور ماه افزايش چشمگيري خواهد داشت، به نقص فني اتوبوسهاي مسافربري اشاره كرده ومي گويد: اتوبوسهاي مسافربري نميتوانند نقص فني مستمر داشته باشند و اغلب تصادفات آنها به تخلفات حادثهساز از جمله سبقتهاي غيرمجاز كه عامل اصلي تصادفات جادهيي ناوگان حمل و نقل مسافربري است اختصاص دارد.
نواقص جادهيي يكي از عمدهترين عوامل حادثهساز است. گاردريلهاي موجود در اطراف برخي از محورهاي پرخطر بخصوص در فصل بارندگي به دنبال سرخوردن خودروها، از قدرت نگهداري مناسبي برخوردار نيستند كه اين مساله ميتواند سقوط خودروها به اعماق درههاي اطراف جادهها را افزايش دهد و تصادفات مرگباري را رقم زند.
سرهنگ خارق از شناسايي محورهاي پرتردد و حادثهخيز21 استان خبر داده و بيان ميكند: جادههاي منتهي به خراسان شمالي، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، محورهاي استانهاي مازندران، گيلان، جادههاي اطراف شمالغرب كشور، استان اصفهان، شيراز و بوشهر به عنوان محورهاي حادثهخيز كشور شناسايي شدهاند.
بيشترين علت تصادفات در هفته گذشته انحراف به چپ با 152 فقره يعني 425 درصد از كل علل تصادفات، عدم توجه به جلو با 112 فقره 718 درصد، عدم رعايت حقتقدم با 75 فقره و 512 درصد، اعلام شد.
به گفته رييس مركز فرماندهي پليسراه كشور طي هفته گذشته 131 تن در 77 فقره تصادف فوتي كشته و 884 تن در 521 تصادف جرحي مصدوم شدند، در اين ميان 829 درصد از تصادفات توسط موتوسيكلتها، 918 درصد توسط وسايط نقليه باري و 535 درصد توسط ساير وسايط نقليه صورت گرفت.
سرهنگ خارق با بيان اينكه در هفته گذشته بيشترين آمار تصادفات توسط موتوسيكلتها رخ داده است، ميافزايد: اكثر موتوسيكلتها در استانهاي مازندران و گيلان به دليل شرايط اقليمي اين مناطق دچار حادثه ميشوند در اين ميان محدوديت تردد اين وسايل نقليه تنها با فرهنگ سازي راكبان موتوسيكلت ميتواند صورت گيرد.
توليد خودرو سالانه حدود 417 درصد در كشور رشد دارد اين در حالياست كه جادهسازي به تناسب رشد خودروها انجام نشده است. بنابراين جادههاي كشور گنجايش اين تعداد از وسايط نقليه را ندارند. گفتني است قدمت برخي از جادههاي كشور همچون محور «كندوان» به بيش از 70 سال ميرسد.
رييس مركز فرماندهي پليسراه كشور با اشاره به اينكه تصادفات جادهيي 30 درصد از كل حوادث كشور را تشكيل ميدهند، متولي اصلي افزايش ايمني جادهها را وزارت راه و ترابري ميداند و ميگويد: بهينه سازي جادهها، تعريض يا دو بانده كردن آنها، جلوگيري از ريزش كوه و بالا بردن ضريب ايمني محورها از جمله وظايف وزارت راه و ترابري است.
برخي از سنگهاي معلق بر روي كوه كه توسط ماموران وزارت راه و ترابري جابهجا شد، با مسدود كردن چندين ساعته جاده هراز در سه ماه انجام شد كه اين مساله بايد در جاده چالوس نيز عملي شود چرا كه اين محور يكي از محورهاي پرتردد كشور به شمار ميرود.
در سالهاي اخير با اقدامات انجام شده از سوي معاونت راهور ناجا و پليسراه كشور سطح رفتار ترافيكي كاربران ارتقا يافت و استفاده از كمربند ايمني 93 درصد، رشد كشتههاي تصادفات با كاهش 18 درصدي به 41 درصد و رشد 26 درصدي تصادف به 13 درصد رسيده است و رفتارهاي پرخطر و ترافيكي همچون سرعت، كنترل شده و ايمني در حمل و نقل و ترافيك كشور افزايش يافته است. همچنين شدت تصادفات نيز از 85 درصد در سال 80 به 14 درصد رسيده است.
در اين ميان استمرار طرحهاي انضباط بخشي، حضور موؤر پليس در سطح جادهها، توسعه به كارگيري تجهيزات و فناوري، توسعه سيستمهاي جامع راهنمايي و رانندگي، ارتقاي فرهنگ ترافيكي مردم، توسعه كنترل نامحسوس، تعميق فرهنگ پليس جامع محور و تحول در آموزش رانندگي و صدور گواهينامه ميتوانند از جمله عوامل پايين آوردن خسارتهاي جادهيي وتلفات ناشي از آن به شمار آيند.