کد خبر: ۱۱۴۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۹
یونسکو اعلام کرد:

برترین دانشمندان زن جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنیاد اورآل و یونسکو با همکاری یکدیگر در برنامه‌ای با نام «زنان در علم» زنان محققی که در زمینه علوم طبیعی موفق به ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع چالش‌های جهانی شدند را معرفی کردند. 

موضوعات مربوط به افزایش فناوری‌های جدید و خطراتی که تنوع زیستی را تهدید می‌کنند از جمله چالش‌هایی است که جهان امروز با آن روبه‌رو است. 

یونسکو با همکاری بنیاد اورآل هر ساله با معرفی بهترین چهره‌های علمی زن از راه‌حل‌های پیشنهادی و در عین حال کابردی این زنان دانشمند قدردانی کرده و همچنین جوایز نفیسی به برجستگان این برنامه اعطا می‌کند. 

برنامه «زنان در علم» امسال نیز با حضور بیش از هزار دانشمند زن از سراسر جهان به اجرا درآمد.
در طول 13 سال گذشته 67 نفر از زنان برجسته توانستند در میان چهره‌های برتر جهان قرار بگیرند که از میان آنها دو نفر موفق به کسب جایزه نوبل سال 2009 شدند همچنین به 864 نفر دانشمند زن جوان از 93 کشور جهان نیز کمک هزینه‌ای معادل 100 هزار دلار به منظور حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی آنها اعطا شد. 

این برنامه در حال حاضر به یکی از معیارهای معتبر علمی تبدیل شده که نشان دهنده سهم بزرگ زنان دانشمند در جهان علم است. 

در پایان این برنامه هیأت داوران متشکل از 16 شخصیت علمی برجسته و با ریاست پروفسور احمد زویل برنده جایزه نوبل شیمی سال 1999، در زمینه علوم طبیعی پنج محقق زن را به عنوان چهره های برتر علمی سال 2011 انتخاب کردند. 

بر اساس گزارش پایگاه اخبار دانشگاه‌های جهان، این محققان توانستند راه‌حل‌هایی ساده اما در عین حال کاربردی مربوط به مسائل و مشکلات مربوط به سیاره ما را ارائه کنند. 

اسامی برترین دانشمندان زن 

آفریقا و کشورهای عربی: فائزه الخرافی - پروفسور شیمی دانشگاه کویت برای کار بر روی مبحث خوردگی که یکی از موضوعات پایه ای در اهمیت پاکسازی آب و صنعت نفت است در میان برجستگان علمی زنان قرار گرفت او که متولد کویت است، در حال حاضر نایب رئیس آکادمی علوم کشورهای در حال توسعه است. 

آسیا و اقیانوسیه: ویویان وینگ-وا یام پروفسور شیمی و انرژی دانشگاه هنگ کنگ برای کار بر روی مواد ساطع کننده نور و راه‌حل‌های ابتکاری برای استفاده از انرژی خورشیدی مورد تقدیر قرار گرفت وی که عضو انجمن آکادمی چینی علوم بوده جایزه نشان سخنران انجمن علوم شیمی انگلیس را نیز از آن خود کرد. 

اروپا: آن هویلیر پروفسور فیزیک اتمی دانشگاه لوید سوئد، عضو انجمن فیزک آمریکا و آکادمی علوم سوئد برای کار بر روی ساخت سریع‌ترین دوربینی که وقایع را در یک آتوثانیه (هر آتوثانیه معادل 10 به توان منفی هجده ثانیه است) ضبط می‌کند، مورد قدردانی قرار گرفت. 

آمریکای لاتین: سیویلیا تورس- پیمبرت پروفسور بازنشسته دانشگاه موسسه ستاره شناسی دانشگاه مکزیکوسیتی، برای کار بر روی ترکیب شیمیایی سحابی که برای فهم ما از منشاء جهان بسیار حائز اهمیت است جایزه دریافت کرد وی عضو جامعه اخترشناسان آمریکا و نایب رئیس پیشین اتحادیه بین المللی اختر شناسی نیز بوده است. 

آمریکای شمالی: جیلیان بنفیلد پروفسور سیاره‌شناسی و زمین‌شناسی دانشگاه کالیفرنیای برکلی نیز برای کار بر روی رفتارهای مادی و باکتریایی تحت شرایط بسیار سخت وابسته به محیط و زمین در میان چهره‌های برتر قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین