کد خبر: ۱۱۴۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۵

بزرگ‌ترین اكتشاف قرن توسط یک راننده بولدوزر! / تصویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از زمانی كه دانشمندان استخراج فسیل‌ها را آغاز كردند در حدود 600 استخوان از 20 گونه جانداری متعلق به دوران پلیستوسن یا همان عصر یخبندان را از زیر خاک بیرون كشیدند. بقایای 5 پستاندار فیل‌نما به نام «مستودون"، 3 گاومیش، یک تنبلک، یک گوزن، یک سمندر ببری و دو ماموت كلمبیایی از جمله فسیل‌های ارزشمندی بوده‌اند كه در این گورستان دسته‌جمعی ما قبل تاریخ كشف شده‌اند.

منطقه فسیلی كه می‌تواند یكی از بزرگ‌ترین مناطق فسیلی عصر یخبندان در جهان نام‌گذاری شود طی حادثه‌ای توسط یک راننده بولدوزر كشف شد. 

كشفی اتفاقی توسط یک راننده بولدوزر منجر به حادثه‌ای شد كه می‌تواند بزرگ‌ترین اكتشاف قرن نام بگیرد: كشف گورستانی متعلق به عصر یخبندان كه می‌تواند رقیبی برای منطقه مشهور «لا برو» به شمار رود.

پس از دو هفته حفاری در مخزن فسیلی «زیگلر» در نزدیكی روستای «اسنومَس» واقع در كلرادو، دانشمندان موزه علوم طبیعی «دنور» گنجینه‌ای بزرگ از فسیل‌های متعدد، حشرات و گیاهان را با خود به خانه بردند. گنجینه‌ای كه به گفته آنها می‌تواند دیدگاهی واقع بینانه از جانداران غول پیكری كه در دوران باستان بر روی زمین پرسه می‌زدند را در اختیار آنها قرار دهد.

از زمانی كه دانشمندان استخراج فسیل‌ها را آغاز كردند در حدود 600 استخوان از 20 گونه جانداری متعلق به دوران پلیستوسن یا همان عصر یخبندان را از زیر خاك بیرون كشیدند. بقایای پنج پستاندار فیل نما به نام «مستودون"، سه گاو میش، یك تنبلك، یك گوزن، یك سمندر ببری و دو ماموت كلمبیایی از جمله فسیلهای ارزشمندی بوده‌اند كه در این گورستان دسته جمعی ما قبل تاریخ كشف شده‌اند.

كشف این منطقه زمانی آغاز شد كه یک راننده بولدوزر به صورت اتفاقی با یكی از فسیل‌هایی كه به یک ماموت تعلق داشت برخورد كرده و به سرعت با موزه تاریخ طبیعی دنور تماس گرفت تا آنها را از این كشف آگاه كند.

از دیگر بخش‌های هیجان انگیز این منطقه فسیلی، كشف تعداد زیادی حشره و حیات گیاهی است، به همراه تكه‌های چوبی كه در عصر یخبندان توسط سگهای آبی جویده شده‌اند. دانشمندان معتقدند این مدارک می‌توانند پنجره‌ای را به سوی اكوسیستم عصر یخبندان به روی آنها بگشاید.

بی‌همتا بودن این منطقه به خاطر موقعیتی است كه در آن واقع شده است، منطقه «زیگلر» بر فراز منطقه‌ای قرار گرفته كه نسبت به بسیاری از دیگر مناطق اكتشافی مرتفع تر به شمار می‌رود. این منطقه در اصل یک دریاچه یخی بوده و از این رو توانسته فسیل‌هایی كه درونش قرار داشته‌اند را برای بیش از 40 هزار سال سالم نگه دارد.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، دانشمندان اكنون این فسیل‌های ارزشمند را به موزه دنور انتقال داده‌اند تا قبل از بازگشت دوباره به منطقه ماقبل تاریخی «زیگلر» در ماه می، عملیات مورد نیاز برای حفظ و نگه‌داری از این فسیل‌ها را آغاز كنند. {$old_album_114682}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین