کد خبر: ۱۱۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۸

روانبخش: احمدی‌نژاد جای فاطمی برای نواب صفوی بیانیه صادر كند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته‌نامه پرتو سخن، وابسته به موسسه آیت‌الله مصباح نوشت: آقای رئیس‌جمهور به‌جای پیام برای دكتر فاطمی در سالگرد شهید نواب صفوی و فداییان اسلام و آیت‌الله كاشانی بیانیه صادر كند.

این در حالی است كه دكتر فاطمی، وزیر كابینه مصدق، توسط یكی از اعضای فداییان اسلام مورد سوء قصد نافرجام قرار گرفت.

به دنبال انتشار پیامی از سوی رئیس‌جمهور برای همسر دكتر فاطمی نشریه پرتو سخن در مطلبی با عنوان «آیا دكتر فاطمی شهید است؟!» نوشت: در سال 87 برای اولین بار آقای دكتر احمدی نژاد در دیداری كه یكی از مشاورانشان زمینه آن را فراهم كرده بود با همسر فاطمی، اظهار داشت: دكتر فاطمی در راه آرمان خود جوانمردانه ایستاد...دكتر فاطمی پایبند منافع ملت و نه منافع شخصی بود و افتخار كشته شدن را بر ننگ وابستگی به بیگانگان ترجیح داد.

در ادامه این مطلب كه به قلم حجت الاسلام روانبخش نوشته شده،آمده است: ولی پس از گذشت دو سال واژه«كشته شدن» به «شهید» تبدیل شد و فاطمی به‌مرحله‌ای دست یافت كه شایستگی صدور پیام به مناسبت سالگرد به اصطلاح شهادتش را نیز پیدا كند و احتمالا در سال‌های بعد ممكن است برخی مشاوران كه طرح مكتب ایران را به‌جای مكتب اسلام مناسب‌تر می‌دانند، پیشنهاد برگزاری مراسم خاص نیز به مناسبت شهادتش مطرح كنند.

دیگر مطالب این سرمقاله به شرح زیر است: به‌نظر می‌رسد واژه شهید اكنون كه واژه شهید برای او به‌كار رفته، به معرفی بیشتر نیازمند است تا مردم ببینید واقعا ایشان از چنین جایگاهی برخوردار بوده است؟ 

اگر این عنوان از سوی روسای‌جمهور قبل یا نخست وزیر موقت یا هر نهاد دیگری داده می‌شد چندان حساسیتی نشان نمی‌دادیم، چنان كه در دولت نهضت آزادی این كار صورت گرفت و فاطمی را به عنوان شهید تلقی و حتی پول كلانی برای فرزندانش در خارج از كشور ارسال شد چندان حساسیت نشان داده نشد. البته آن زمان آقای كروبی به عنوان نماینده امام در بنیاد شهید در سخنرانی قبل از خطبه‌های خودش، آن را افشا و به‌شدت از این اقدام انتقاد كرد. 

این‌گونه اقدامات را حاصل مشاوره های كسانی می‌دانیم كه این روزها تلاش می‌كنند تفكر ملی‌گرایی و ایرانی‌گرایی را در قالب مكتب ایران به جامعه عرضه كنند. 

آقای رئیس‌جمهور به جای پیام برای دكتر فاطمی در سالگرد شهید نواب صفوی و فداییان اسلام و آیت‌الله كاشانی كه نقش آفرینان اصلی نهضت ملی شدن صنعت نفت بودند، بیانیه صادر كند و به‌جای تجلیل از خانم سطوتی از خانم نواب صفوی كه صبورانه در برابر جنایات دژخیمان شاهنشاهی ایستاد و امروز نیز با همان شاجاعت در برابر ظلم و ستم بیگانگان و انحرافات برخی افراد و گروه‌ها ایستاده است بیانیه‌ای صادر كند. 

عده‌ای دكتر فاطمی را از پیشنهاد‌دهندگان صنعت نفت و شهید راه وطن معرفی می‌كنند كه پس از كودتای 28 مرداد توسط ماموران شاه دستگیر و در چهارشنبه 19 آبان 1333 به اعدام محكوم و حكم اجرا گردیده است و از سوی دیگر پیش از آن عبدالحسین واحدی از اعضای فداییان اسلام، دكتر فاطمی را بزرگ‌ترین مانع اجرای احكام الهی تشخیص داده و به عبدخدایی گفته بود: «ابتدا باید او را از میان برداریم تا بتوانیم مصدوق را وادار به تسلیم در برابر نظارت اسلامی خود كنیم.» 

در همین راستا، فاطمی توسط عبد‌خدایی مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه شكم مجروح شد.
البته یک‌سال‌و اندی پس از آن حادثه با نامه‌ای كه میان وی و شهید نواب صفوی رد و بدل شد روابط تا حدودی حسنه شده بود. به‌هر حال موقعیت دكتر فاطمی در حكومت مصدق موقعیت متناقضی است و تاریخ درباره او چندان شفاف نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین