کد خبر: ۱۱۴۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱
عربستان شاهد دو درگیری سياسی

جنگ قدرت در عربستان آغاز شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی‌که پادشاه عربستان برای مداوای بیماری در آمریکا به‌سر می‌برد، تردیدهایی جدی در مورد توانایی وی در ادامه سلطنت ایجاد شده است. این تردیدها به درگیری پنهان بر سر جانشینی او شدت بیشتری بخشیده است. 

به گزارش پايگاه خبري دويچه‌وله، «ملک عبدالله»، پادشاه عربستان دوشنبه برای مداوای بیماری خود عازم آمریکا شده و امیر «سلطان بن عبدالعزیز»، ولیعهد عربستان را به جای خود بر مسند اداره امور گذاشت. شاید این نکته به نظر ساده برسد؛ اما آنچه در عربستان جریان دارد، آینده را چندان قابل پیش‌بینی نمی‌کند. 

پزشکان مخصوص ملک عبدالله (۸۶ ساله) اعلام کرده‌اند که وی به علت ناراحتی در ناحیه کمر و ستون فقرات عازم آمریکا شده است؛ اما نحوه خروج پادشاه عربستان و تصاویری که از وی نشسته بر روی ویلچر منتشر شد، بیشتر یادآور آخرین روزهای حیات «ملک فهد»، پادشاه سابق عربستان بود که به همین گونه برای مداوا عازم خارج شد و پس از بازگشت، درگذشت و جای خود را به ملک عبدالله داد. 

«شاهزاده محمد بن نایف» که به تندروی معروف است، یکی از طرف‌های اصلی مبارزه پنهانی بر سر جانشینی عبدالله به شمار می‌آید. 

روزنامه «فیگارو» در تحلیلی درباره شرایط عربستان، پیش‌بینی می‌کند که با توجه به وضعیت عربستان در انتقال قدرت از فرزندان سعود بن عبدالعزیز به نوه‌های او و سن بالای 70 سال تمامی فرزندان سعود، عربستان شاهد دست به دست شدن قدرت برای چند سال باشد که این امر نگرانی زیادی را در محافل آمریکایی و غربی ایجاد کرده است. 

خاندان سعود که از سال ۱۹۳۲ بر عربستان حکومت می‌کنند، اکنون در شرایطی قرار گرفته که با بحث احتمال جانشینی ملک عبدالله مواجه بوده و به نظر نمی‌رسد که ولیعهد نیز به دلیل سن بالا (۸۲ سال) و بیماری سرطان که سه سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کند، در صورت نیاز بتواند مدتی طولانی حکومت کند. 

بنا بر اين گزارش، از زمان شدت‌ یافتن بیماری ملک عبدالله، موضع «سعودالفیصل»، وزیر خارجه عربستان در برخی از مسائل سیاست خارجی درتعارض با مواضع پادشاه قرار گرفته است و بیماری ملک عبدالله تا جایی پیش رفته که در سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور تاثیر گذاشته است. 

پایگاه خبری ـ تحلیلی «النشره» لبنان در این زمینه به نقل از منابع آگاه می‌نویسد: «پادشاه عربستان در ماه‌های اخیر احساس کرد که به علت بیماری، در حال از دست دادن زمام امور است. از جمله ظرف مدت گذشته موضعگیری‌های سعود الفیصل، وزیر خارجه با خط مشی پادشاه در تعارض قرار گرفت و بازگشت «بندر بن سلطان» از چهره‌های بانفوذ خاندان پادشاهی و کسی که روابط نزدیکی با آمریکا دارد قطعا اطمینان‌خاطری برای ملک عبدالله نبوده و وی را در حالت دفاعی قرار می‌دهد.» 

به نوشته اين سايت تحليلي، بیماری پادشاه عربستان باعث شد تا سیاست‌های این کشور در قبال مسائل مهمی چون وضعیت لبنان، پرونده فلسطین و روابط با سوریه و ایران تحت تاثیر قرار بگیرد.» 

ملک عبدالله برای در اختیار گرفتن کنترل امور، فرزندش «متعب بن عبدالله» را به عنوان وزیر در کابینه و رئیس گارد ملی عربستان منصوب کرده و با سیطره بر کابینه و دستگاه امنیتی، پیامی به مخالفانش در خاندان سلطنتی رساند که هنوز حضور داشته و تصمیم‌گیری بر عهده اوست. 

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشي در اين باره نوشت: «در عربستان اکنون یک دولت واحد وجود ندارد و در واقع چهار حکومت مشغول فعالیت هستند که تنها یکی از این جزیره‌ها متعلق به ملک عبدالله است و سه جزیره دیگر علیه او متحد هستند.» 

به نوشته الاخبار، عربستان اکنون با بحران عمیقی مواجه است به‌گونه‌ای که دو درگیری در دو سطح را شاهد است. درگیری اول، نبرد میان فرزندان عبدالعزیز بن سعود موسس خاندان سعود و نوه‌های اوست و درگیری دوم پیرامون روش سیاسی حکومت جریان دارد. در این درگیری در یک طرف جریان اصلاح‌طلب به رهبری عبدالله قرار دارد و در سمت دیگر یک جریان تندرو به رهبری امیر نایف و جریانی مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به رهبری سلطان بن عبدالعزیز وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین