کد خبر: ۱۱۴۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰

ویکی‌لیکس دیدگاه‌های محرمانه آمریکا درمورد کشورهایی مختلف را منتشر می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی‌که پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس خود را برای انتشار احتمالی میلیون‌ها تلگراف دیپلماتیک آمریکا آماده می‌کند و واشنگتن در حال تلاش برای محدودکردن اثرات پیامدهای این اقدام ویکی‌لیکس است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌بینی می‌شود پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس، سه میلیون پیام تلگرافی را که شامل گفت‌وگوها و دیدگاه‌های محرمانه آمریکا درمورد کشورهایی ازجمله استرالیا، انگلیس، کانادا، اسرائیل، روسیه و ترکیه است، منتشر کند. 

دیپلمات‌های آمریکایی درپی این تصمیم ویکی‌لیکس تلاش‌هایی را آغاز و تلاش کردند، پیامدهای ناشی از این اقدام ویکی‌لیکس را کنترل کنند زیرا این تلگراف‌ها پیام‌هایی داخلی هستند که اغلب فاقد دقت و ظرافت خاصی هستند که دیپلمات‌ها در سخنرانی‌های علنی رعایت می‌کنند. 

«جیمز جفری»، سفیر آمریکا در عراق گفت: «ویکی‌لیکس مانع بزرگ و مهم برسر راه کار وی در عراق است.» 

وی افزود: «نمی‌فهمم انگیزه پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس از افشای این اسناد چیست. این اقدام ویکی‌لیکس نه تنها به تلاش‌های ما در عراق کمک نمی‌کند بلکه باعث آسیب رساندن به تلاش‌های ما در این کشور خواهد شد.» 

دریاسالار «مایکل مولن»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز از ویکی‌لیکس خواست به اقدام بسیار خطرناک خود در افشار اسناد محرمانه پایان دهد. 

روزنامه «کامرسانت» روسیه روز جمعه نوشت: «پرونده‌های جدیدی که پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس قصد انتشار آن را دارد شامل تلگراف‌هایی دیپلماتیک است که ممکن است به روابط مسکو و واشنگتن آسیب برساند.» 

این روزنامه به نقل از منبعی در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس نوشت که این تلگراف‌های محرمانه شامل ارزیابی‌های کلی از اوضاع سیاسی در روسیه و ویژگی‌های ناخوشایند مقامات این کشور است. 

در گزارش این روزنامه آمده است که این اسناد همچنین شامل گفت‌وگوهای ضبط شده دیپلمات‌های آمریکایی با سیاستمداران روسی، ارزیابی‌ها از رویدادهای مهم در روسیه و سیاست داخلی و خارجی این کشور است. 

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفت: «واشنگتن رسما به وزارت خارجه روسیه درمورد افشای این اسناد توسط پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس هشدار داده است.» 

لاوروف افزود که آنها اسناد محرمانه را می‌دزدند اما ما حداقل چنین کاری را انجام نمی‌دهیم.
«فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «آمریکا خودش را برای بدترین سناریو ممکن آماده کرده و در حال مطلع کردن دولت‌ها درمورد انتشار این اسناد محرمانه است.» 

پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس هنوز به محتوی اسنادی که قصد انتشار آنها را دارد و همچنین زمان افشای این اسناد اشاره نکرده است اما «دیوید لاپان»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پنتاگون گفت: «احتمالا این اسناد اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.» 

ویکی‌لیکس تنها اعلام کرده که این اسناد هفت برابر بیش از اسناد منتشر شده درباره عراق است. 

رسانه‌های ترکیه نیز اعلام کردند که پرونده‌هایی که ویکی‌لیکس قرار است آنها را منتشر کند شامل کمک ترکیه به شبه‌نظامیان القاعده در عراق و کمک آمریکا به شورشیان کرد مستقر در عراق است که با ترکیه درحال جنگ هستند. 

یک دیپلمات بلند پایه ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «سفارت آمریکا در آنکارا، ما را درمورد این مسئله مطلع کرده است همانطور که کشورهای دیگر از آن آگاه شده‌اند.» 

«احمد داود اوغلو»، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: «آنکارا نمی‌داند این اسناد شامل چه چیزهایی است.» 

وی افزود: «اینها همه گمانه‌زنی است اما به‌عنوان یک اصل باید گفت که تحمل یا نادیده گرفتن هرگونه اقدام تروریستی که از ترکیه نشات بگیرد و کشورهای همسایه به‌ویژه عراق را هدف قرار بدهد خارج از موضوع است.» 

داود اوغلو ادامه داد که مقامات عراقی در این‌باره هیچ شکایتی نداشته‌اند و ما نیز هیچ شکایتی را به مقامات عراقی مطرح نکرده‌ایم. ما همیشه با آمریکا در مقابله با تروریسم همکاری نزدیک داشته‌ایم چه القاعده باشد و چه پ‌ک‌ک. 

وزیر خارجه ترکیه گفت: «اگر اسنادی که ادعا می‌شود منتشر شود و واقعا چنین اسنادی وجود داشته باشد ما ارزیابی‌های لازم را درمورد این اسناد انجام خواهیم داد.» 

همچنین مقامات ایتالیا اعلام کردند که مقامات آمریکایی به آنها گفته‌اند ویکی‌لیکس قصد دارد اسنادی را نیز درباره ایتالیا منتشر کند. 

مقام‌های ایتالیایی در واکنش به این سخنان تاکید کردند که این کشور درمورد پیامدهای منفی اقدام پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس در انتشار اسناد محرمانه و حساس، نگران است. 

«فرانکو فراتینی»، وزیر خارجه ایتالیا در پارلمان این کشور گفت: «با مقامات وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده است و آنها به وی گفته‌اند اسنادی در ویکی‌لیکس درباره ایتالیا وجود دارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین