کد خبر: ۱۱۴۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۶

قیمت برخی کالاهای خوراکی همچنان رو به‌افزایش است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در آستانه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، گزارش بانک مرکزی از نوسان قیمت ۴۴ کالای خوراکی در هفته گذشته نشان می‌دهد قیمت ۱۶ کالا از جمله گوشت مرغ و انواع سبزیجات افزایش و قیمت ۱۳ کالا از جمله تخم مرغ، روغن نباتی مایع و میوه کاهش یافته و قیمت ۱۵ کالا از جمله لبنیات، قند و شکر، چای، روغن نباتی جامد و حبوبات ثابت مانده است.

این تغییرات قیمتی در شرایطی صورت گرفته است که با توجه به بالا گرفتن تب هدفمندی یارانه‌ها، تلاش دولت برای کنترل بازار نیز بیشتر شده و به‌ویژه با دستور احمدی‌نژاد برای کنترل قیمت‌ها، مسئولان دولتی تلاش می‌کنند علاوه بر کنترل قیمت‌ها، با متخلفین هم برخورد کنند.

در هفته گذشته اگرچه رشد کلی قیمت سبزی‌ها ۲٫۸ درصد افزایش داشت اما برخی مانند گوجه‌فرنگی رشد جهشی به خود گرفت به‌طوری که قیمت در خرده‌فروشی‌ها به ۱۵۰۰ تومان و بالاتر هم رسید.

در این گروه سبزی‌هایی مانند خیار(۴٫۴ درصد)، کدو سبز(۰٫۵ درصد) و لوبیا سبز(۳ درصد) و سبزی‌های برگی(۱٫۷ درصد) کاهش داشتند و به ترتیب به قیمت‌های ۱۰۹۷، ۱۰۲۵، ۱۰۹۰ و ۵۲۳ تومان عرضه شد در این میان گوجه‌فرنگی( ۱۲۴۱تومان)، بادنجان(۱۰۴۲تومان)، سیب‌زمینی(۶۶۹تومان)، پیاز(۶۳۵تومان) عرضه شد.

در هفته گذشته قیمت گوشت مرغ نیز نسبت به هفته قبل با افزایش ۱٫۶ درصدی مواجه بود و به قیمت ۲۹۶۰ تومان عرضه شد.

در هفته گذشته در کل میوه‌ها نسبت به هفته گذشته یک درصد کاهش قیمت داشت، پرتقال درجه یک با ۳ درصد، پرتقال درجه دو ۸٫۲ درصد، لیمو شیرین ۴٫۳ درصد، انار یک درصد و هندوانه ۱٫۱ درصد کاهش داشت که به ترتیب به قیمت ۲۰۷۱،۱۰۳۵،۱۳۴۸،۲۰۱۶ و ۳۴۸ تو مان عرضه شد. اما میوه‌هایی هم مانند سیب، خربزه و انگور هم رشد نسبی قیمت داشتند.

همچنین در هفته گذشته تخم مرغ با ۰٫۸ کاهش نسبت به هفته قبل شانه‌ای ۳۴۴۰ تومان عرضه شد. در گروه حبوبات نیز نوسان بسیار جزئی قیمت داشت که نسبت به هفته قبل تقریبا در خط مستقیم سیر کرد، اما قیمت‌ها به این ترتیب بود که نخود ۲۱۰۶ تومان، لپه نخود ۲۲۱۶ تومان ( ۰٫۷ درصد کاهش)،عدس ۲۲۷۵تومان(۰٫۲ درصد افزایش)، لوبیا چیتی ۲۵۲۹تومان(۰) لوبیا چشم بلبلی ۲۵۱۰(۰٫۹ درصد افزایش)، لوبیا سفید ۲۱۹۷ تومان(۰٫۲ افزایش)،‌ لوبیا قرمز ۲۷۰۶ تومان(۰٫۸ افزایش) داشت.

در گروه روغن نباتی هم روغن مایع با ۰٫۲ کاهش همراه بود که به قیمت هر لیتر ۱۹۵۳ تومان عرضه شد و روغن نباتی جامد نیز بدون تفاوت به هفته قبل به قیمت هر حلب ۵ کیلوگرمی ۱۰ هزارو۵۵۴ تومان فروخته شد.

گوشت گوساله بی استخوان با ۰٫۳ درصد کاهش هر کیلوگرم ۱۱ هزارو ۵۶۰ تومان و گوشت گوسفندی هم بدون تفاوت به قیمت ۱۷ هزار و ۳۶۰ تومان عرضه شد.

لبنیات، برنج داخلی درجه دو، برخی میوه‌ها، گوشت گوسفندی،قند(۱۴۲۱تومان) و شکر (۱۲۲۶تومان) و چای خارجی(۵۲۸۰ تومان هر بسته ۵۰۰ گرمی) و روغن نباتی جامد(۱۰ هزار و ۵۵۰تومان هر حلب ۵ کیلوگرمی) بود که نسبت به هفته گذشته افزایش یا کاهش قیمتی نداشتند.

این گزارش نشان می‌دهد که اقدامات ذخیره‌سازی و سیاست تنظیم بازار دولت در کوتاه‌مدت نتیجه داده و باعث ثبات موقت قیمت‌ کالاهای استراتژیک مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، قند و شکر، روغن نباتی و چای شده است.

هرچند در خصوص سبزی‌ها، برخی میوه‌ها، گوشت مرغ و برخی اقلام دیگر، دولت هنوز هم نتوانسته است افزایش قیمت‌ها را مهار کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین