کد خبر: ۱۱۴۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۰

آلودگی هوا در آستانه وضعیت "بحران"

جلسه فوق‌العاده در هیأت دولت
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آخرین اخبار از نشست اضطراری کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران حاکی از آن است که به دلیل انباشت‌ آلاینده‌ها و استمرار وارونگی هوا روز سه‌شنبه و چهارشنبه وضعیت هوای پایتخت به مرز بحران نزدیک می‌شود. 

نشست اضطراری کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بعداز ظهر یکشنبه با حضور رئیس سازمان محیط زیست، استاندار و نمایندگان دستگاههای اجرایی در سازمان محیط زیست برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا با ارائه نظرات کارشناسی بر استمرار وضعیت اضطرار در هوای تهران تاکید و اعلام کردند طبق مطالعات هواشناسی به دلیل انباشت‌ آلاینده‌ها و استمرار وارونگی هوا روز سه‌شنبه و چهارشنبه وضعیت هوای تهران به مرز بحران نزدیک می‌شود.

استاندار تهران در حاشیه این نشست گفت: با وجود پایداری هوا و تشدید آلودگی کمیته اضطرار تا کنون هیچ تصمیمی برای تعطیلی نگرفته است چرا که معتقدیم برای تعطیل کردن باید همه جوانب سنجیده شود.

تمدن اظهار داشت: 30 مصوبه برای کاستن از خطرات آلودگی هوا برای سلامتی شهروندان در کمیته اضطرار تصویب شده که امشب از سوی سازمان محیط زیست در هیأت دولت برای بررسی ارائه می‌شود.

محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست نیز در این نشست تاکید کرد: هر تصمیمی که در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گرفته شود در هیأت دولت مطرح و نتایج آن به اطلاع مردم می‌رسد.

وی از جلسه فوق‌العاده عصر امروز در هیأت دولت برای بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد.

همچنین یوسف رشیدی مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این نشست با اشاره به ضرورت خروج مینی بوس های فرسوده از چرخه رفت و آمد در شهر تهران تاکید کرد: این مینی‌بوس‌ها طبق مطالعات انجام شده بیشترین نقش را در تولید آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند.

در ادامه سومین نشست کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، نماینده سازمان هواشناسی تاکید کرد: وضعیت جوی از روز دهم آبان ماه که بارندگی نسبتا مطلوبی رخ داد و باعث کاهش دما در تهران شد به سمت پایداری رفت و میانگین سرعت باد به کمتر از یک متر در ساعت کاهش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: سطوح فوقانی جو در تمام روزهای گذشته حالت اینورژن و یا وارونگی دما را داشته و ارتفاعی معادل 300 تا 900 را نشان می‌دهد.

نماینده سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه روزهای سه شنبه و چهارشنبه به دلیل پایداری جو و کاهش دما شرایط ویژه‌ای در هوای تهران حاکم خواهد شد تصریح کرد: این شرایط وضعیت آلودگی را تشدید می کند به همین دلیل نیازمند تصمیمات اساسی از سوی مسئولان هستیم.

به گفته وی، وضعیت آلاینده ها از اوایل آذر پایین‌تر از 150 ISP نیامده و امروز وضعیت نسبت به دیروز فرقی نکرده است.

همچنین وحدتی نماینده مرکز پایش آلودگی هوا از وضعیت اضطرار در هوای پایتخت خبر داد و از رئیس سازمان محیط زیست خواست دولت را نسبت به جدیت در کنترل آلودگی هوا ملزم کند.

وی اظهار داشت: هوای آلوده تهران به طرز عجیبی به سمت ارتفاعات (شمال) در حرکت است و استمرار شرایط اضطراری تا اواخر هفته و حتی اواسط هفته آینده ادامه دارد.

مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران همچنین در این نشست با اشاره به شرایط ویژه در هوای تهران طی سه هفته گذشته اظهار داشت: ماندگاری هوا در تهران منجر به افزایش غلظت آلاینده‌ها در حدود 15 تا 16 روز قبل شده و مراتب به‌صورت مناسب از سوی مرکز مهار کنترل آلودگی هوا و دفاتر سنجش آلودگی در محیط زیست رصد و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

اشرفی پور اضافه کرد: بنا به‌دستور استاندار تهران کمیته اضطرار آلودگی هوا در تاریخ اول آبان و 5 آبان دو نشست فوق العاده برگزار و تصمیمات منطقی در خصوص وضعیت هوا و سلامتی شهروندان اتخاذ کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین