کد خبر: ۱۱۴۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹

اکرمی: اگر دولت به قانون عمل می‌کرد، مشکل آلودگی هوا کمتر می‌شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره راه‌‌حل‌های غلبه بر معضلات ناشی از آلودگی هوای شهر تهران گفت که اگر دولت مصوبه مجلس مبنی‌بر کمک ۲ میلیارد دلاری به مترو را اجرا می‌کرد، الان می‌شد از مردم خواست که به منظور کاهش آلودگی هوا از وسایل نقلیه شخصی به‌صورت محدود استفاده کنند. 

به گزارش فرارو، سید رضا اکرمی پیرامون مشکلات ناشی از آلودگی هوای تهران گفت: شهر تهران نه از امروز، نه از دیروز بلکه از دیربار حتی از زمان خاندان پهلوی جز شهرهای آلوده از نظر هوا و فضا معرفی شده است، منتها پس از انقلاب میزان مهاجرت به تهران اوج گرفت و اکنون استان تهران نزدیک به ۱۴ میلیون و شهر تهران ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. 

وی افزود: اگر کسی بخواهد درباره تهران تصمیمی عملی اتخاذ کند، باید چند اقدام جدی را انجام دهد تا تهران از مشکلات موجود که تنها آلودگی هوا نیست و آلودگی صدا، افزایش جرم، اتلاف انرژی، اتلاف وقت و امثال اینها را نیز شامل می‌شود، رهایی یابد. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اولین راهکار ممکن را جلوگیری از افزایش مهاجرت به تهران دانست و عنوان کرد: دولت باید در شهرها و استان‌های دیگر زمینه اشتغال و کار و تحصیل را فراهم بیاورد تا میزان مهاجرت کم شود. 

وی با بیان اینکه هر ساله ۲۰۰ هزار دانشجو از سراسر کشور برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌‌های تهران می‌آیند، اظهار کرد: اگر ما در شهرهای دیگر دانشگاه‌های محلی را تقویت کنیم، این دانشجویان نیز در همان جا پذیرش می‌شوند. 

اکرمی با اشاره به مراجعه بیماران قلبی و کلیوی برای درمان به بیمارستان‌های تهران گفت: «هم اکنون بیشترین تعداد از بیماران قلبی و کلیوی برای درمان به تهران می‌آیند در حالی‌که اگر ما در مراکز استان‌ها بیمارستان‌های مجهز احداث کنیم، مردم دیگر نیازی برای آمدن به تهران نمی‌بینند.» 

وی با اشاره به عدم تمکین دولت در اجرای مصوبه مجلس درباره مترو شهر تهران گفت: در سال ۸۸ مجلس قانونی تصویب کرد که به موجب آن دولت باید ۲ میلیارد دلار به متروی تهران و ۸ کلان شهر دیگر کمک کند. ولی متاسفانه تاکنون این قانون عملیاتی نشده است. با وجود اینکه که ما در مجلس به دولت تذکر دادیم ولی باز هم عمل نکرد. اگر این کار انجام می‌گرفت و مترو فعال‌تر می‌شد آنگاه می‌شد از مردم خواست که به طور محدود از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. 

این نماینده اصولگرا با طرح این پیشنهاد که بهتر است در بسیاری از موارد دولت به استان‌ها تفویض اختیار کند و طرح‌های ملی را در اختیار استان‌ها قرار دهد، گفت: در این صورت دیگر شاهد این همه رفت‌ و آمد مقامات کشوری برای حل مشکلات‌شان به تهران نخواهیم بود. 

این نماینده عضو کمسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ختم شدن راه‌ها مواصلاتی کشور به تهران بیان کرد: راه‌های ورودی و خروجی بیشتری باید احداث شود تا به این وسیله مثلا اگر کسی می‌خواهد از استا‌ن‌های جنوبی یا غربی به مشهد یا شمال برود دیگر ضرورتی نداشته باشد که به تهران بیاید. 

وی با بیان اینکه جاده فیروزکوه – گرمسار ۱۵ سال است که افتتاح نشده است، گفت: اگر جاده قم به گرمسار و گرمسار به فیروزکوه سریعا راه اندازی شود، بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند و دیگر نیازی به آمدن به تهران نیست. 

اکرمی تقسیم شدن استان تهران به ۴ استان را نیز از جمله راهکاره‌های عملی در این زمینه دانست و بیان کرد: چه ضرورتی دارد که فیروزکوهی‌ها و دماوندی‌ها کارهای اداریشان را در تهران انجام دهند. بهتر است همانجا را به یک استان تبدیل کنند تا مردم کارشان را در همانجا انجام دهند. 

وی در ادامه به عدم احداث جاده تهران – شمال اشاره کرد و گفت: اگر احداث جاده تهران – شمال که از زمان آیت‌الله هاشمی مطرح بود توسط آقایان خاتمی و احمدی‌نژاد پیگیری می‌شد الان نیازی نبود که برای رفتن به شمال یک مسافت ۵۰ کیلومتری را تا کرج طی کرده و هوای بیشتری را آلوده کرد. 

این نماینده مجلس حضور پادگان‌های نظامی را نیز در داخل شهر غیر ضروری عنوان کرد و گفت: پادگان‌ها و مراکز نظامی از نیروی دریایی و هوایی گرفته تا مراکر آموزشی سپاه همه می‌توانند از شهر تهران بیرون رفته و در اطراف تهران مستقر شوند. 

اکرمی همچنین اقدام دولت در تعطیلی شهر تهران به منظور کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا را مسکن خواند و گفت:خودشان هم می‌دانند تعطیلی جواب نمی‌دهد منتها فعلا چاره‌ای دیگری نیست؛ الان یا باید دست‌ها به سمت آسمان رفته و از خدا طلب باران و باد کنند یا اینکه فکرشان را بکار انداخته و با برنامه ریزی این مشکل را ساماندهی کنند. 

وی در پایان با بیان اینکه دعا کنید خداوند به ما عقل دهد، گفت: در مجلس قانون گذاری لازم می‌شود ولی در قوه اجراییه مشکل وجود دارد که اجرا نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین