کد خبر: ۱۱۵۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۱

کوسه‌ها هندسه می‌دانند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کوسه‌های نهنگی از جمله بزرگ‌ترین گونه‌های ماهی در اقیانوس‌ها هستند که به‌تازگی مشخص شده حرکات شاهانه و آرام آنها در هنگام شنا کردن با هدف انجام محاسبات هندسی به‌منظور ذخیره انرژی انجام می‌گیرند. 

در واقع دانشمندان دریافته‌اند این کوسه‌ها از علم هندسه برای بهبود نیروی طبیعی رانشی معکوس و شناور باقی ماندن استفاده می‌کنند.

حرکت کردن برای بقای بسیاری از حیوانات امری حیاتی است زیرا بدون آن قادر به شکار کردن و حمله به مهاجمان نخواهند بود. با این حال این حرکتها میزان قابل توجهی انرژی صرف می‌کند که این پدیده برای پرنده ها و حیوانات آبزی که در محیطی سه‌بعدی حرکت می‌کنند، بیشتر صادق است و چندان شگفت انگیز نیست اگر بدانید که صرف این انرژی بر روی نوع حرکات بسیاری از جانوران تاثیر گذاشته است.

محققان دانشگاه "سوانسی" معتقدند حیوانات آبزی علاوه بر محاسبه سرعت حرکت خود باید میزان تاثیر حرکات عمودی را بر روی مصرف انرژی محاسبه کنند که این می‌تواند به‌کلی رفتارهای حرکتی آنها را متحول کند. این محققان طی 4 سال گذشته با وصل کردن حسگرهای حرکتی و شتاب سنج به کوسه‌های نهنگی، حرکات آنها را در حین شنا و هنگام اجرای حرکات عمودی محاسبه کردند تا بتوانند میزان انرژی صرف شده این جانداران را در حین حرکات عمودی تخمین بزنند.

نتایج نشان دادند این جانداران می‌توانند بدون صرف انرژی و به شیوه گلاید یا لغزیدن در میان آب به سمت پایین حرکت کنند اما هنگامی که قصد دارند خود را به بالا بکشانند باید باله‌های خود را حرکت دهند. این پدیده از آن جهت روی می‌دهد که این کوسه‌ها و در اصل بیشتر ماهی‌ها از نیروی رانشی معکوس برخوردارند.

همچنین هرچه میزان صعود این کوسه‌ها در میان آب بیشتر می‌شود، توانایی آنها در حرکت دادن باله ها در آنها کاهش یافته و باید انرژی بیشتری صرف کنند. از این رو کوسه ها دو حالت حرکتی را به اجرا می‌گذارند، یکی از این حالات به واسطه حرکت در زوایه‌های کوچک و کم عمق برای اوج گرفتن از مصرف انرژی در حرکات افقی و حالت حرکتی دیگر از میزان مصرف انرژی این جانداران حین انجام حرکات عمودی می‌کاهد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، دانشمندان معتقدند این نتایج به خوبی نقش کلیدی هندسه را در استراتژی های حرکتی این جاندار در فضای سه بعدی به نمایش می‌گذارد. همچنین بهره برداری این جانداران از نیروی رانش معکوس می‌تواند در حرکت و موقعیت‌یابی آسان در مسیرهای تنگ به آنها کمک کرده و میزان کارایی شکار آنها را در میان منابع غیر قابل پیش‌بینی غذایی افزایش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین