کد خبر: ۱۱۵۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۵

حزب حاکم مصر در انتخابات پیروز شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نتایج انتخابات پارلمانی مصر از برتری نسبی نامزدهای حزب حاکم این کشور حکایت می‌کند. انتخابات پارلمانی مصر روز یکشنبه با مشارکت نه چندان چشمگیر مردم این کشور برگزار شد. 

به گزارش العربیه، بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی مصر، 8 نفر از وزرا و رئیس مجلس تاکنون در این انتخابات به پیروزی رسیده‌اند. 

علاوه بر این دو تن از نامزدهای حزب «الوفد»، یکی از نامزدهای حزب «العداله» و یکی از نامزدهای جماعت «اخوان المسلمین» نیز در اسکندریه به پیروزی رسیده‌اند. 

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، حزب ملی حاکم بر مصر اندک زمانی پس از بسته‌شدن درهای مراکز رای‌گیری از برتری قابل توجه نامزدهای خود در انتخابات خبر داده بود. 

از سوی دیگر، رای‌گیری یکشنبه برای انتخاب نمایندگان پارلمان مصر در حالی به پایان رسید که مخالفان، دولت را به مخدوش کردن این انتخابات متهم کرده‌اند. 

منابع خبری گزارش می‌دهند که حامیان اخوان المسلمین که مهمترین گروه مخالف دولت در چند حوزه انتخاباتی از جمله در بخش دلتای نیل در شمال قاهره است با ماموران پلیس درگیر شدند.
 
شاهدی عینی در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت که پلیس به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرد. 

اخوان‌المسلمین اعلام کرده است که شماری از کاندیداهایش از مراکز رای‌گیری بیرون انداخته شدند و پس از اعتراض، ماموران دولتی به آنها حمله کردند. 

شنبه گذشته نیز «عمر سید سید»، پسر یکی از نامزدهای انتخاباتی، در حالی که در قاهره مشغول نصب پوسترهای تبلیغاتی پدرش بود با ضربات چاقوی دو مرد کشته شد. 

انتظار می‌رود که نتایج اولیه و غیر رسمی انتخابات، دوشنبه‌ اعلام شود اما قرار است که نتایج رسمی سه‌شنبه منتشر شود. 

ناظران می‌گویند که نکته مهم در این انتخابات این است که آیا اخوان‌المسلمین که فعالیتش ممنوع اعلام شده است، می‌تواند موقعیت خود به عنوان بزرگ‌ترین گروه مخالف دولت را حفظ کند یا نه. 

طرفداران اخوان‌المسلمین در انتخابات گذشته در سال 2005میلادی، به رغم ممنوعیت فعالیت این گروه توانستند به عنوان نامزدهای مستقل در انتخابات شرکت کنند و یک پنجم کرسی‌های پارلمانی را به‌دست آورند. 

حدود 42 میلیون نفر در مصر واجد شرایط رای دادن هستند. 

بنا بر این گزارش، اکثر مصری‌ها در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند چرا که معتقدند نتیجه انتخابات تغییری در زندگی آنها ایجاد نخواهد کرد. 

پارلمان مصر 518 نماینده دارد که غیر از 10 نماینده انتصابی توسط رئیس‌جمهوری، باقی نمایندگان را مردم انتخاب می‌کنند. 

نامزدهایی در انتخابات پیروز خواهند شد که حداقل 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهند. 

انتخابات در حوزه‌هایی که نامزدهای آن نتوانند حداقل آرای لازم را کسب کنند، به دور دوم کشیده خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین