کد خبر: ۱۱۵۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷

مهمانپرست: کشورهای عربی نگرانی از ایران ندارند

متکی به‌اجلاس امنیتی منامه می‌رود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غربی‌ها متهم اصلی ترورها، واکنش به ادعای درخواست اعراب برای حمله امریکا به ایران، حضور متکی در اجلاس منامه، پاسخی به کلینتون، مذاکرات با 5+1 برای ورود به محتوا، سفارتی در گامبیا نداشتیم که تعطیل شود و... از محورهای نشست سخنگوی وزارت خارجه است. 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی ضمن محکوم کردن شدید ترور دو استاد دانشگاه در تهران گفت: این اقدام ناجوانمردانه به دست تروریست‌ها نشانه پوشالی بودن ادعای حقوق بشر در کشورهای غربی است که از سویی ادعای حقوق بشر دارند و از طرف دیگر از گروه‌های تروریستی حمایت می کنند.

امریکایی‌ها خود را به تجاهل می‌زنند

مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که واکنش ایران در قبال استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از سوی نیروی دریایی ارتش آمریکا را جویا شد، گفت: وقتی برخی از مقامات رسمی مثل مقامات آمریکایی خود را به تجاهل زده و به‌رغم اسناد روشن تاریخی از واژه جعلی در رابطه با خلیج فارس استفاده می‌کنند افکار عمومی ایران به واقع تحریک می‌شود ولی باید بدانند با این اقدام بیشتر اعتبار خود و مجامع بین‌المللی را زیر سئوال برده و در عین حال از این رفتارها فایده‌ای حاصل آنها نخواهد شد.

تهدیدMI6 بی‌ارتباط با ترور اخیر نبود

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با قرارداشتن نام فریدون عباسی یکی از دو استاد ترور شده در فهرست تحریم 1747 شورای امنیت علیه ایران بیان داشت: متاسفانه دست کشورهای غربی در حمایت از گروه تروریستی در مشخص کردن افرادی که در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای حضور دارند قابل انکار نیست و این اتهام به شکل جدی مطرح است.

دستیار ویژه وزیر خارجه با بیان اینکه به اشکال مختلف دانشمندان فعال در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مورد تهدید یا ترور قرار می‌گیرند، گفت: به ویژه تهدید آخر سرویس امنیتی انگلیس نمی‌تواند بی‌ارتباط با این ترور باشد.

مهمانپرست افزود: اگر طراحی این اقدامات برای از بین بردن دانشمندان ایرانی توقف حرکتی است که در کشور شروع شده باید متوجه شده باشند که این اقدامات تاثیری در اراده کشور ما نخواهد داشت.

غربی‌ها متهم اصلی ترورهای تهران

خبرنگاری به اظهارات ساورز معاون دستگاه امنیتی انگلیس MI6 و ژنرال پترائوس از فرماندهان نظامی آمریکا برای عملیات نیروهای ویژه و اطلاعاتی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در رابطه با ترورهایی که صورت گرفته متهمین اصلی کشورهای غربی مدعی حقوق بشر هستند که از آن برای فشار سیاسی به کشورهای مستقل استفاده می کنند.

وی ادامه داد: کشورهایی که ایران را تهدید می کنند نمی توانند پیشرفت ما را مشاهده کنند و به همین دلیل تهدید به عملیات ویژه و یا اطلاعاتی می کنند.

مهمانپرست در رابطه با پیگیری حقوق دخالت انگلیس و آمریکا در اقدامات تروریستی اخیر گفت: با بررسی جزئیات این اقدامات و شناسایی عاملان آن موضوع به صورت حقوقی قابل پیگیری است.

واکنش به ادعای درخواست اعراب برای حمله امریکا به ایران

خبرنگار دیگری در رابطه با ادعای ویکی‌لیکس مبنی‌‌بر درخواست‌های مکرر سران کشورهای عربی از آمریکا برای حمله به ایران سئوال کرد و پرسید آیا این کشورها این ادعاها را رد کرده اند؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: همانطور که رئیس‌جمهور اشاره کرد این موضوع طراحی بسیار مشکوکی به‌نظر می‌رسد.

وی افزود: ضمن اینکه برای وجاهت دادن به اسناد برخی جنایات غربی ها و آمریکا به درستی در اسناد ویکی لیکس گنجانده شده که آن بخش می‌تواند از صحت برخوردار باشد تا اسناد را وجیه جلوه دهد در رابطه با کشورهای منطقه طراحی اصلی دشمنان ایجاد اختلاف بین کشور ما و دیگر کشورهای منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: همچنین پروژه ایران هراسی که غربی ها دنبال می کردند سعی می کردند در این موضوع به آن دامن بزنند.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه منافع رژیم صهیونیستی و حامیانش را تامین می‌کند و کشورهای منطقه باید هوشیار باشند که در این دام نیفتند. در هر صورت این پروژه‌ها به جایی نخواهد رسید.

انتشار اسناد ویکی‌لیکس طراحی مشکوک است

مهمانپرست یادآور شد: در مورد مسائل سازماندهی شده در ایام مذاکرات که به صورت مشکوک صورت می گیرد تردید و ابهام جدی وجود دارد به نظر ما بدون هماهنگی با سرویس های اطلاعاتی غرب و آمریکا انتشار اسناد امکان پذیر نبوده است.

موضع ایران در رابطه با تنش دو کره

خبرنگار تهران تایمز موضع وزارت امور خارجه در خصوص تنش شدید در شبه جزیره کره را جویا شد که مهمانپرست در این باره تصریح کرد:هیچ تنش و درگیری در آسیا و منطقه مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست و سیاست اصولی ما رفع تنش‌ها از طرق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو است.

وی ادامه داد: کسانی به تنش‌ها دامن می‌زنند که اهداف دیگری دارند و از این طریق منافعشان تامین می شود.

گروه‌‌های مذاکره در تماس هستند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص مکان و چارچوب مذاکرات ایران با 1+5 که بنا است در چند روز آینده انجام شود، تصریح کرد: گروه‌های مذاکره در این باره در تماس و رایزنی هستند هنوز جزئیات جدیدتری منتشر نشده به محض اینکه توافق حاصل شود اطلاع رسانی خواهد شد.

گروه وین هنوز آمادگی اعلام نکرده است

خبرنگار مهر همچنین از سخنگوی وزارت خارجه پرسید رئیس جمهور روز گذشته در کنفرانس خبری در خصوص بیانیه تهران اعلام کرد شرایط به نسبت زمان امضای بیانیه تهران تغییر کرده است، مشخصا ایران چه ایرادی به بیانیه تهران دارد که مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث تبادل سوخت مربوط به گروه وین می‌شود، ما منتظر پاسخ بوده‌ایم‌، تا کنون پاسخی از طرف آنها مبنی‌بر آمادگی‌شان برای آغاز مذاکره دریافت نکرده‌ایم.

حضور متکی در اجلاس امنیتی منامه

خبرنگاری در رابطه با احتمال حضور وزیر امور خارجه در اجلاس امنیتی منامه در هفته آینده سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: در نشست امنیتی منامه همانطور که سال گذشته هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امور خارجه شرکت داشت امسال نیز با ریاست وزیر امور خارجه هیئت ما حضور فعالی در این اجلاس خواهد داشت.

وی ادامه داد: هر اقدامی که با مشارکت کشورهای منطقه در راستای امنیت منطقه ای صورت بگیرد باید از آن استقبال کرد و با آن همکاری داشت.

اهداف سفر به بحرین و کویت

خبرنگاری پرسید شما هفته گذشته به همراه وزیر امور خارجه سفری به کویت و بحرین داشتید در رابطه با نتایج این سفر توضیح دهید که مهمانپرست توضیح داد: سفر هفته گذشته که به بحرین و کویت داشتیم در معیت وزیر امور خارجه نبودیم و ما به اتفاقی تعدادی از مدیران رسانه‌ها به کویت و بحرین سفر کردیم و این سفر برای همکاری رسانه ای بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وبا توجه به نقش رسانه‌ها در افزایش همکاری‌ها صورت گرفت.

پاسخی به خانم کلینتون!

خبرنگار دیگری سئوال کرد شب گذشته هیلاری کلینتون در واکنش به انتشار اسناد ویکی لیکس گفته است این اسناد نشان می دهد اعراب نگران برنامه هسته ای ایرانند که سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد همین که سرکار خانم کلینتون از بین این همه سند به اسنادی که در مورد نگرانی کشورهای منطقه بر می گردد متمرکز می شود، ما را به اصالت این اسناد مشکوک می کند.

کشورهای عربی نگرانی از ایران ندارند

یکی از خبرنگاران با اشاره مجدد به اسناد ویکی لیکس از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا کشورهای عربی نگرانی های احتمالی خود را در مورد موضوع هسته ای مطرح کرده اند و پاسخ شما چه بوده است که مهمانپرست در این باره نیز توضیح داد: معمولا در مذاکراتی که به صورت دوجانبه و چند جانبه در مسائل منطقه ای برگزار می شود اگر ابهاماتی وجود داشته باشد مطرح و برطرف می شود اما موضوع فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران با انگیزه سیاسی به موضوعی تبدیل شده که پروژه غربی ها ایجاد نگرانی در این باره بین کشورهای منطقه بوده است اما مردم منطقه به خوبی از این پروژه مطلع هستند و دولتهای منطقه نیز نگرانیها را رفع کرده اند.

وی با اشاره به سفر خود به بحرین و کویت اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به سرعت در حال طراحی تاسیسات هسته ای هستند و در ملاقات اخیری که در بحرین داشتیم اگرسئوالی بود مطرح و برطرف شد و خود آنان هم اشاره کردند که با توجه به استاندارد بالای فعالیت های هسته ای ایران هیچ نگرانی در این باره ندارند.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: اگر موردی هم باشد در رابطه با حوادث طبیعی مانند زلزله بوده که این حوادث طبیعی در هر جا می تواند رخ دهد و کسی نمی تواند تضمین دهد که در کشوری هیچ زلزله ای رخ نمی دهد با این حال ما آماده همکاری در جهت رفع ابهامات هستیم.

مذاکرات با 5+1 برای ورود به محتوا

خبرنگار NHK ژاپن با اشاره به نشست خبری روز گذشته رئیس جمهور پرسید آیا در مذاکرات آتی برزیل و ترکیه شرکت خواهند داشت که مهمانپرست در پاسخ گفت: همانطور که رئیس جمهور اشاره کرد در مذاکرات اولیه چارچوب کار مشخص می شود و در مذاکرات بعدی وارد محتوا می شویم.

دستیار ویژه وزیر خارجه اضافه کرد: وقتی قرار است درباره مسائل مهم بین المللی و بحران های جهانی و مدیریت مشترک جهان گفتگو کرد طبیعتا کشورهای مستقل و موثر می توانند در مذاکرات حضور داشته باشند.

سفر مقام آلمانی ربطی به 2تبعه بازداشت شده ندارد

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در رابطه با اعزام نماینده ویژه وزیر خارجه آلمان به تهران در خصوص دو تبعه بازداشت شده آلمانی در ایران سئوال کرد و همچنین پرسید آیا از دخالت رژیم صهیونیستی در ترورهای اخیر سرنخی به دست آمده است که مهمانپرست در پاسخ به سئوال نخست گفت: اشتباه نقل کردید مدیر کل وزارت امور خارجه آلمان سفرش به تهران از دو ماه قبل طراحی شده بود و در راستای همکاری دو جانبه انجام می شود و بحث نمایندگی ویژه برای پیگیری دو تبعه آلمانی نبوده و متاسفانه برخی رسانه های غربی تلاش می کنند همکاری دوجانبه را به دو تبعه ارتباط دهند.

وی خاطر نشان کرد: البته ممکن است در مذاکرات راجع آن موضوع نیز گفتگو صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با سئوال دوم یعنی دخالت رژیم صهیونیستی در ترورهای اخیر گفت: افکار عمومی به خوبی از نقش رژیم صهیونیستی در اقدامات تروریستی مطلع است که این رژیم نامشروع تنها رژیمی است که به صورت دولتی ترور را در دستور کار خود قرار داده است و جنایاتش بر کسی پوشیده نیست و اسناد زیادی از حمایت نیروهای امنیتی این رژیم از گروه های تروریستی وجود دارد و اسناد دقیق حقوقی پیگیری خواهد شد.

ما سفارتی در گامبیا نداشتیم که تعطیل شود!

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص قطع رابطه با گامبیا تصریح کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در آفریقا با هدف تقویت روابط نزدیک با کشورهایی که می توانند به هم کمک کنند در دستور کار جدی است وما روابط خوبی با آفریقا داریم و این حضور موثر ومحسوس برای برخی کشورها ناخوشایند است و کشورهایی که آفریقا را سالها تحت مستعمره داشتند الان نیز این کشورها را تحت فشار شدید قرار دادند تا روابطشان را محدود کنند و برخی توانایی مقابله با این فشارها را ندارند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه در رابطه با موضوع گامبیا بزرگ نمایی شده است گفت: ما سفارتی در گامبیا نداشته ایم و موضوعات این کشور تحت نظر سفارت ایران در سنگال دنبال می شد و دفتری در گامبیا داشتیم که یک نفر مسئول آن دفتر بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که کشورها با اقتدار در مقابل فشارهای سلطه گران تحمل و ایستادگی داشته باشند.

خبرنگاری در رابطه با زمان محاکمه سه تبعه آمریکایی که به بهانه کوه نوردی در مرز ایران با عراق حضور داشته اند و دستگیر شده اند سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ترفندهای رسانه ای آمریکاییها دررابطه با این موضوع بیان داشت: هیچکس سئوال نکرده که اگر اینها کوهنورد باشند این همه جا در جهان و این همه کوه وجود دارد از آمریکا می آیند به مرز ایران و عراق تا در این منطقه کوهنوردی کنند؟! و این موضوع قابل تامل است.

وی خاطر نشان کرد: سه تبعه آمریکایی معلوم نیست با چه هدفی در منطقه حساس در مرز ایران و عراق بوده اند و دستگیر شده اند و باید به آن رسیدگی شود و دستگاه قضایی حکم مناسب را صادر کند.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در این باره گفت: ادعای کوهنوردی از سوی این سه نفر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

گیتس حتما نیت خیر داشته!

خبرنگاری پرسید رابرت گیتس اخیرا خواستار کاهش روابط کشورهای آمریکای لاتین با ایران شده است که مهمانپرست با خنده گفت: توصیه کرده حتما نیت خیر داشته است!

سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای آمریکای لاتین به خوبی ظرفیت ایران را درک کرده اند و ما می توانیم در اقتصاد مکمل برای هم باشیم و حاصل روابط خوب منافع ملتهای آمریکای لاتین و ایران را تامین می کند و اظهارات مقامات آمریکایی از سر ناراحتی و نگرانی است.

مهمانپرست در پایان این نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سران کشورهای غربی برای حفاظت از یک گونه جانوری تشکیل جلسه می دهند اما برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین کاری نمی کنند، علت این کوتاهی چیست، اظهار داشت: این علامت سئوال بزرگی است که در افکار عمومی جهان وجود دارد که وقتی کشورهای غربی ادعای حمایت از حقوق حیوانات را دارند و برای حفاظت از جان یک حیوان کلی جنجال به پا می کنند چطور نسل کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را نادیده می گیرند.

وی تاکید کرد: طفره رفتن از پاسخ این سئوال همیشگی نخواهد بود و روزی مجبورند در این باره پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین