کد خبر: ۱۱۵۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۱

وزیر بهداشت: شیوع ایدز از طریق جنسی در کشور 5 برابر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: وزیر بهداشت گفت: با ادامه روند کنونی ظرف 5 سال آینده شیوع ابتلا به ایدز از طریق جنسی در کشور 5 برابر می‌شود.

مرضیه وحیددستجردی در مراسم روز جهانی ایدز که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: نزدیک به 30 سال است که از شیوع همه‌گیری ایدز گذشته است و بر اساس آن 65 میلیون نفر در دنیا به این عفونت مبتلا شده‌اند، 30 میلیون نفر فوت کرده‌اند و موارد جدید بیماری در جهان رو به کاهش است.

وی افزود: با یک برنامه مدیریت و پایش واحد می‌توان کشور را در مقابل این بیماری حفظ کرد. بر همین اساس طی این سالها نظام ثبت و مراقبت این بیماری، راه‌اندازی شبکه تهیه و ارائه خون سالم در کشور، راه‌اندازی نظام آزمایشگاهی تشخیص این عفونت که در این زمینه ضعف جدی داریم از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت بوده است.

وحید دستجردی تصریح کرد: ایجاد برنامه آموزشی و اطلاع‌رسانی و تلاش برای گسترش آن با وجود ضعف فعلی؛ بسیار جدی پیگیری می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: تأمین امکانات درمان مبتلایان به این بیماری نیز در اولویت است. بر همین اساس داروی آیمود تهیه شد که در کنترل و جلوگیری از این بیماری نقش دارد. برنامه‌های کاهش آسیب مانند کلینیک‌های مثلثی و مراکز کاهش آسیب برای ارائه دسته کاملی از خدمات پیشگیری و درمان از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه 129 مرکز ارائه‌کننده بسته خدمات پیشگیری از ایدز در زندان و 169 مورد در خارج زندان وجود دارد، تصریح کرد: ارتقاء خدمات مشاوره‌ای برای زنان در معرض خطر و ارائه خدمات رایگان درمانی و گسترش آن می‌تواند موجب کاهش تعداد بروز ایدز در کشور شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز در جریان اجرای سومین برنامه جامع کشوری، کنترل ایدز هستیم که از امسال آغاز شده و تا سال93 ادامه دارد، مهمترین رکن این برنامه نیز آموزش و اطلاع‌رسانی سریع است.

وی افزود: از میزان جمعیت 15 تا 24 ساله‌های کشور فقط 16.5 درصد آنها درباره بیماری‌ ایدز و انتقال آن اطلاع دارند که این نشان می‌دهد که بیش از 80درصد جمعیت در معرض خطر بیماری ایدز در این باره اطلاعی ندارند.

وحید دستجردی با بیان اینکه مشاوره‌ها و آزمایشگاه‌ها برای تشخیص ایدز باید به سرعت افزایش یابد،گفت: پیشگیری از انتقال ایدز از طریق جنسی امروز مهمترین هدف ماست، همچنین 0.8 درصد انتقال ایدز از طریق مادر به جنین اتفاق می‌افتد که باید این میزان را به صفر برسانیم.

وی افزود: 21 هزار و 809 نفر مبتلا به ایدز تاکنون در کشور شناسایی شده است که 92 درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند.

وزیر بهداشت گفت: باید در نظر داشت که تا سال87 تعداد مبتلایان به ایدز از طریق جنسی 8.3 درصد کل مبتلایان بود اما در سال 87 این میزان 13.3 درصد شد لذا با یک آتشفشان ایدز از طریق جنسی روبه‌رو هستیم به طوری که اگر این روند ادامه یابد ظرف 5 سال آینده شیوع ایدز از طریق جنسی 5 برابر می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: نسل جوان و نوجوان که عدم آگاهی آنها بزرگترین مشکل ما محسوب می‌شود و اعتیاد از طریق روانگردان‌ها نیز موجب افزایش ابتلا به ایدز خواهد شد.

وی اضافه کرد: 21 هزار و 800 نفر مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد و تحت درمان قرار دارند اما تخمین زده می‌شود که 83 هزار نفر مبتلا به این بیماری در کشور وجود داشته باشد که دسترسی به میزان پنهان مبتلایان به ایدز موضوعی است که برای پیگیری آن نیاز به متخصصان داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین