کد خبر: ۱۱۵۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴

اصفهان در معرض کویری شدن قرار دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشار به خشک شدن بخش زیادی از تالاب گاوخونی گفت: کویر بسرعت به سمت اصفهان در حال پیشروی است. 

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: در شرایط فعلی می‌توان گفت تالاب گاوخونی خشک شده و چون هیچ‌گونه کشاورزی در آن منطقه انجام نمی‌شود، سرسبزی آن نقاط نیز از میان رفته و وضعیت خشک‌سالی و توسعه بیابانی به سمت اصفهان را شاهد هستیم. اکنون اگر وضع این‌گونه باشد روی جیره‌بندی آب برای شرب نیز بحث خواهد شد. 

وی با اشاره به این‌که اکنون کشاورزی در شرق صورت نمی‌گیرد و حجم آب پشت سد زاینده‌رود بسیار محدود است، تصریح کرد: این وضعیت در مقایسه با 30 تا 40 سال گذشته بی‌سابقه است از این رو نمی‌توان امیدی به حقابه و یا زهاب برای تالاب داشت. مسلما در شرایط فعلی نمی‌توان برای تالاب گاوخونی وضعیت خوبی را متصور شد. به‌علاوه در وضعیت خشکسالی روند حرکت کویر معکوس شده و این امر سبب افزایش غبار می‌شود. نباید فراموش کرد که تالاب گاوخونی در واقع برای طبیعت جهان میان گذری برای پرندگان در بخش کویر مرکزی و یک ایستگاه توقف بود که مانند آن دیگر وجود ندارد که این ایستگاه به سبب خشک‌سالی حذف شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین