کد خبر: ۱۱۵۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹

افزایش شدید قیمت گوجه

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار میوه و تره بار شیراز بسته به کیفیت محصول به ۱۸۰۰ تا سه هزار تومان رسید.

محصول گوجه فرنگی که در چند سال اخیر به دلیل افزایش عرضه نسبت به تقاضا به کمترین قیمت خود رسیده بود، امسال به دلیل کاهش سطح زیرکشت، در آستانه فصل زمستان به قیمت استثنائی ۱۸۰۰ تا ۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم بسته به کیفیت گوجه در بازار شیراز رسید.

احمد دزفولی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توضیح داد:‌ همه‌ساله فاصله بین تولید گوجه معمولی و گوجه گلخانه‌ای در آستانه فصل زمستان در بازار با کاهش عرضه رو به‌رو می‌شود.

وی ادامه داد: این فاصله و کاهش عرضه همواره باعث افزایش قیمت گوجه در فصل زمستان می‌شود. با ورود محصول گوجه مناطق گرمسیری و جنوب استان فارس انتظار می‌رود قیمت گوجه در بازار تعدیل شود.

به گفته مدیر زارعت استان فارس هم اکنون ۱۷۰۰ هکتار از گلخانه‌های دژگام و دهرم در جنوب این استان زیر کشت گوجه قرار دارد و به زودی وارد بازار می‌شود.

قیمت گوجه فرنگی مدتی است که در بازار اراک نیز با نوسان قیمت مواجه شده است.

اصغر عالیخانی"، رییس سازمان بازرگانی استان مرکزی، با اشاره به قیمت امروز صبح گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار شهر اراک، اظهار می‌کند: صبح امروز گوجه فرنگی بین قیمت 1000 تا 1100 تومان در میدان میوه و تره‌بار به دست فروشنده‌ رسید. با احتساب وجود دلالان، باید انتظار داشت قیمت گوجه فرنگی در کف بازار با افزایش 20 درصدی به دست مصرف‌کننده برسد.

وی تنها علت گرانی قیمت گوجه فرنگی را توزیع نکردن محصول تازه در بازار برمی‌شمارد و می‌افزاید: طی چند روز آینده، گوجه فرنگی دزفول در سطح بازارهای استانی توزیع می‌شود و این مهم می‌تواند سبب ثبات و کاهش قیمت این محصول در بازار شود.

عالیخانی نظارت‌های بازرسان بازرگانی را عاملی برای توزیع این قیمت در بازار می‌داند و خاطرنشان می‌کند: بازرسان سازمان بازرگانی ساعت چهار صبح با حضور در میادین میوه و تره‌بار و کنترل قیمت‌ها، اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهند.

وی گرانی گوجه فرنگی را در این فصل، معقول و منطقی عنوان می‌کند و می‌افزاید: تا رسیدن گوجه تازه به بازار، وضعیت به این منوال ادامه دارد.

محمدعلی آقاخانیش، رییس اتحادیه خرده‌فروشان میوه اراک هم به ایسنا در خصوص قیمت امروز گوجه فرنگی در میدان تره‌بار می‌گوید: امروز صبح گوجه فرنگی بین قیمت 1200 تا 1500 تومان در میدان میوه و تره‌بار بین فروشندگان توزیع شد حال آنکه این محصول با افزایش 20‌درصدی قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی به مانند رییس سازمان بازرگانی استان مرکزی، تنها علت این افزایش قیمت را کاهش گوجه گل‌خانه‌ای و هم‌چنین عدم توزیع گوجه فرنگی در بازار می‌داند.

هم‌چنین باقر مروجی، رییس تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان مرکزی دراین‌باره اظهار می‌کند: فصول زمانی و تغییرات آب ‌و هوایی عامل اصلی برای کشت محصولات کشاورزی است. از این‌رو بدون احتساب محصولات گلخانه‌ای، با تغییر فصول، تغییری در وضعیت بازار ایجاد می‌شود.

مروجی گوجه‌های موجود در سطح بازار را گوجه‌های انباری و بعضاً گلخانه‌ای می‌داند و می‌گوید: گوجه‌های انباری به انتها رسیده و این در حالی است که گوجه‌های تازه جیرفتی طی 10 روز آینده در بازار توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر قیمت گوجه خاطرنشان می‌کند: همین گوجه 1800 تومانی بازار، به قیمت 800 تومان از تولیدکننده به نخستین خریدار می‌رسد که متاسفانه این دلالان هستند که با خدانشناسی خود، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

مروجی به وجود دلالان بی‌شمار درمیدان میوه و تره‌بار اراک اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه به علت وجود عوامل نامشخص و یا نظارت ناکافی، دلالان در سطح میدان میوه و تره‌بار، پیش از توزیع محصول در بازار، قیمت آن را حتی تا چندین برابر قیمت واقعی افزایش می‌دهند.

وی با بیان اینکه قیمت توزیع این محصول صبح امروز در بازار تره‌بار به دست فروشنده 1100 و برای مصرف‌ کننده 1500 تومان بوده است در ادامه می‌گوید: به علت وجود دلالان، این محصول در برخی نقاط شهر حتی به قیمت 1800 تومان نیز عرضه می‌شود.

براساس این گزارش، قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر در بازار اراک به 2200 تومان هم رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین