کد خبر: ۱۱۵۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۰

غفوری‌فرد: 2 میلیارد دلار بودجه تصویب کردیم اما دولت تخصیص نمی‏دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت استفاده از حمل و نقل عمومی در جا‌به‌جایی شهروندان، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی مهم‌ترین عامل در کاهش آلودگی هوای تهران است که با 5 میلیارد دلار مشکل آن رفع می‌شود. 

حسن غفوری‌فرد افزود: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، استقبال از حمل و نقل عمومی در تهران به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داست: مجلس بودجه‌ای به مبلغ 2 میلیارد دلار در نظر گرفته که یک میلیارد دلار آن برای متروی تهران و یک میلیارد دلار آن برای متروی سایر کلان‌شهرها پیش‌بینی شده، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در رابطه با تخصیص آن انجام نشده است.

غفوری‌فرد اضافه کرد: اگر این مبلغ به شهرداری تهران پرداخت می‌شد مشکلات متروی تهران تا حدود بسیار زیادی حل می شد، چرا که در حال حاضر بسیاری از تجهیزات و ملزومات مورد نیاز مترو در گمرک به دلیل عدم وجود بودجه ترخیص نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: حمل و نقل عمومی نه تنها اهمیت بسیار بالایی در رابطه با صرفه‌جویی در وقت مردم دارد، بلکه بر کاهش میزان مصرف سوخت و نیز کاهش میزان آلودگی هوا هم بسیار تاثیرگذار است.

غفوری‌فرد افزود: مدیریت شهری تهران در مجموع در بخش حمل و نقل عمومی از جمله مترو عملکرد مثبتی داشته و اگر 5 میلیارد دلار به شهرداری تهران بپردازند، این مجموعه می‌تواند مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را به‌طور کامل رفع کند.

وی اضافه کرد: مشکل ترافیک تهران، از جمله مسائلی است که در دستور کار همیشگی مجمع نمایندگان تهران قرار دارد و بر این اساس جلسات بسیاری با مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور حل این مشکل برگزار شده است.

غفوری‌فرد تصریح کرد: بخش اعظم بار ترافیکی کلان‌شهرها برعهده حمل‌و‌نقل ریلی است و به‌نظر نمی‌رسد کلان شهری در دنیا وجود داشته باشد که برای آمد و شد شهروندان خود از شبکه مترو بی‌بهره باشد.

وی افزود: در دو سه سال اخیر قدم‌های قابل‌توجهی در زمینه توسعه متروی تهران برداشته‌ایم ولی به دلیل مشکلاتی مانند عدم تخصیص بودجه در نظر گرفته شده، شهروندان همچنان با مشکل ترافیک و آلودگی هوا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

غفوری‌فرد اظهار داشت: به اعتقاد بنده برای حل مشکل ترافیک تهران راه حلی به جز توسعه حمل و نقل ریلی وجود ندارد و اگر در بخش مترو موانع موجود وجود نداشتند، می‌توانستیم موفق‌تر عمل کنیم و شاهد آلودگی بیش از حد مجاز در تهران نباشیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بعد از توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقای کیفیت خودروها و سوخت تولید داخل و کاهش میزان مصرف سوخت خودروها مطابق با استانداردهای روز جهانی از دیگر عوامل کاهش آلودگی هواست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین