کد خبر: ۱۱۵۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس:

تک‌صدايی با ذات دانشگاه در تناقض است

گرایش عمومی حرکت‌های دانشجویی به اصلاح‌طلبی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس، فعالیت‌های سیاسی دانشجویان در ایران را ناشی از ضعف عملکرد احزاب دانست و گفت: بی‌توجهی به وعده‌های انتخاباتی در قبال دانشجویان نیز ازهمین مسأله نشات می‌گیرد. 

داریوش قنبری در آستانه روز دانشجو  خاطرنشان کرد: در ایران به‌جای این که احزاب و چهره‌ها به جریان‌های دانشجویی کمک کنند، همواره حرکت‌های دانشجویی به تشکل‌های سیاسی کمک کرده و آنها را شکل می‌دهند. 

وی دانشگاه را خاستگاه بسیاری از تشکل‌های سیاسی در ایران معرفی کرد و گفت‌: تشکلات سیاسی از دل حرکات دانشجویی شکل می‌گیرند، بنابراین هرگونه تحلیل حرکات دانشجویی در کشوری مثل ایران باید با این پیش فرض باشد که حرکت دانشجویی ذاتا حرکتی اصیل، مستقل و ناشی از آگاهی در کشوراست. 

نماینده ایلام در مجلس با یادآوری اینکه در کشورهای توسعه‌یافته عمده فعالیت‌های سیاسی در درون احزاب شکل می‌گیرد، افزود: در کشورما که احزاب قدرت و هویت لازم را ندارند آگاهی سیاسی در محیط دانشگاهی شکل می‌گیرد و تبدیل به یک نیروی سیاسی پویا در این کشور می‌شود. 

قنبری با اظهار این عقیده که گرایش عمومی حرکت‌های دانشجویی به سمت و سوی اصلاح‌طلبی است، تصریح کرد: در کل اگر اصلاح‌طلبی را نوعی روشنفکری مذهبی تعریف کنیم می‌توان گفت که مبنای شکل‌گیری آن دانشگاه‌ها بوده است. 

این نماینده اقلیت مجلس نقطه تکیه بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب را دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌ها ضمن این که این حرکت را ایجاد کردند، پایگاه حمایتی ازاین جریان را نیز پدید آورده‌اند. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اظهار تاسف از اینکه بعضا تنها درمقاطع انتخابات به مطالبات دانشجویی پرداخته می‌شود و پس از آن دانشجویان و مطالبات‌شان فراموش می‌شود، تصریح کرد: جوانان، کارگران زنان و دانشجویان چهار قشری هستند که همواره جریان‌های مختلف سیاسی به آنها توجه می‌کنند اما با پیدا کردن فرصت و قدرت توجه چندانی به آنها ندارند. 

قنبری معضل عمل نکردن به وعده‌ها را ناشی از انتخابات فرد محور در ایران دانست و افزود: ما اگر به سمت انتخابات حزب‌محور برویم و به‌جای فرد با حزب طرف باشیم می‌توانیم برای وعده های داده شده ضمانت اجرایی قائل شویم چرا که حزب تنها برای یک مقطع خاص در سیاست نباید فعالیت کند و باید وعده‌های بلند‌مدت و کارشناسانه داشته باشد. 

این نماینده مجلس اعتماد و سلب اعتماد دانشجویان را منجر به ضعف سرمایه اجتماعی دانست و افزود: با از بین رفتن اعتماد، سرمایه اجتماعی دچار آسیب جدی می‌شود به همین خاطر در ارتباط با وعده‌هایی که در زمان انتخابات داده می‌شود باید نظارت‌هایی وجود داشته باشد. 

به گفته‌ی نماینده ایلام در مجلس، در احزاب مسایل به شکل کارشناسانه بررسی می‌شود و از آنجایی که حزب نسبت به وعده‌ها تعهد خاصی دارد بعضا وعده دروغین نمی‌دهد. 

وی در ارزیابی از این اعتقاد که بعضی احزاب دانشگاه‌ها را تبدیل به پادگان حزب خود کرده‌اند گفت: اساسا حزبی وجود ندارد که بتواند این کار را انجام بدهد، اگر چنین حزبی وجود داشت دانشجویی که خواهان فعالیت است جذب حزب می‌شدند اما چون وجود ندارد طبیعی است که محیط علمی محلی برای انجام فعالیت‌های سیاسی شود. 

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس، با تاکید بر ضرورت چند‌صدایی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: کسانی که سعی دارند دانشگاه را به سمت تک‌صدایی سوق بدهند کاملا در اشتباه هستند چون اساسا این مسأله با ذات دانشگاه در تناقض است. 

قنبری افزود: دانشگاه مکانی برای چند‌صدایی است چراکه نوع تفکر دانشگاه این چنین است که نظریه ای مطرح می شود که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد، خاصیت دانشگاه و محیط دانشگاهی این است که تنوع ایده‌ها و افکار در آن وجود داشته باشد. 

سخنگوی فراکسیون خط‌امام(ره) مجلس در پایان گفت: ظرفیت حرکت دانشجویی بسیار زیاد است و ما باید مشارکت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها پردازش شود چرا که بی‌توجهی و سکوت می‌تواند عواقب نامناسبی برای دانشجویان و محیط دانشگاهی داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین