کد خبر: ۱۱۵۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۶

قول مشایی برای آزادی 2 آلمانی متهم به جاسوسی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک نشریه آلمانی به نقل از مسئول دفتر رییس‌جمهوری مدعی شد که مدرکی دال بر جاسوس بودن 2 بازداشتی آلمانی در ایران و جود ندارد و آنها به‌زودی آزاد می‌شوند.

به گزارش آخرین نیوز اسفندیار رحیم مشائی در گفتگو با فرانکفورتر آلگماینه اظهار داشت: 2 تبعه آلمانی به جاسوسی متهم نشده‌اند و شاید آنها در شب عید کریسمس بتوانند عید را با خانواده‌های‌شان جشن بگیرند.

به نوشته این روزنامه آلمانی رحیم مشائی که مسئول دفتر و به نوعی "دست راست" محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران است در گفت‌وگوی خود با ویژه‌نامه یکشنبه‌های روزنامه فرانکفورتر آلگماینه افزود: این 2 آلمانی که با ویزای گردشگری وارد ایران شده بودند به‌علت مبادرت به حرفه خبرنگاری، قوانین ایران را نقض کرده‌اند.

آلگمانیه نوشت: او که در خلال صحبتش هرگز از طرح شکایت جاسوسی علیه این 2 شهروند آلمانی، سخنی را به زبان نیاورد، اظهار داشت: دولت ایران هم اکنون سرگرم تدارک شرایطی است که این 2 آلمانی به همراه خانواده‌های‌شان عید کریسمس را در سفارت آلمان در تهران سپری کنند. 

این مشاور رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه به این مسأله، بسیار خوشبین هستیم، گفت: گرچه هم اکنون هنوز مشخص نیست هر 2 آلمانی دربند در ایران چه هنگام آزاد خواهند شد؛ چرا که این مسأله به دستگاه قضایی ایران ارتباط دارد اما به‌علت مناسبات دوستانه‌ای که با دولت و ملت آلمان داریم، نگاهی مثبت به این قضیه داریم.

این روزنامه آلمانی با اعلام اینکه 2 روز قبل، سفارت آلمان در تهران برای سومین بار توانست به 2 آلمانی بازداشت شده، دسترسی کنسولی داشته باشد، نوشت: در این دیدار، یکی از‌بازداشتشدگان توانست به‌طور تلفنی با بستگان خود صحبت کند و دیگری نیز موفق به دریافت هدایای خانواده‌اش شد.

فرانکفورتر آلگماینه نوشت: این 2 آلمانی که یکی روزنامه نگار و دیگری عکاس ویژه‌نامه یکشنبه‌های روزنامه "بیلد" آلمانند در اواسط اکتبر گذشته در شهر تبریز در ایران در حالی که مشغول مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار ایران بودند، دستگیر شدند. پس از آن، اواسط نوامبر گذشته دستگاه قضایی تبریز به نقل از خبرگزاری "فارس" ایران گزارش داد روزنامه‌نگاران آلمانی به جاسوسی در ایران متهم شده‌اند.

این در حالی است که حجت الاسلام مالک اژدر شریفی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود: جرم جاسوسی 2 تبعه آلمانی که با هدف جو‌سازی و جاسوسی در تبریز حضور یافته بودند، محرز و ثابت شده است. این 2 تبعه آلمانی با ادعای اینکه توریستند وارد ایران شده بودند ولی جریان‌سازی و عملکردشان در تبریز نشان داد که این افراد برای جاسوسی آمده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین