کد خبر: ۱۱۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - ۰۹:۳۷

وکلای جدید صدام انتخاب شدند

آفتاب‌‌نیوز : دختر دیکتاتور سابق عراق به خبرنگاران گفت که تيم ۱۵۰۰ نفری دفاع از پدرش به دليل ارايه مشاوره حقوقی ضد و نقيض اخراج شده اند. وی هيچ نامی از اعضای تيم جديد فاش نکرد.

دولت عراق اعلام کرده است که صدام حسين فقط برای ۱۲ فقره اتهام محاکمه خواهد شد، هرچند ۵۰۰ اتهام عليه وی مطرح شده است.

صدام حسين قرار است به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود. همچنين انتظار می رود ديکتاتور سابق عراق با اتهام بمباران شيميايی کردها، توسل به خشونت برای سرکوب قيام شيعيان و قتل رقبا مواجه شود. وی چنانچه در دادگاهی عراقی محکوم شناخته شود، ممکن است به اعدام محکوم شود.

عبدالحق علانی، مشاور حقوقی خانواده صدام، نيز اعلام کرد که تيم جديد از وکلای آمريکايی، اروپايی و عرب تشکيل شده اند. وی افزود که اولين وظيفه تيم جديد اين است که به موکل محبوس خود دسترسی يابند. 

  علانی گفت که وکلای صدام هنوز فهرست اتهامات خاص را نديده اند. وی اعلام کرد که چنانچه مقامات عراقی مدارک رسمی را ارايه نکنند و اجازه ندهند شمار وکلای مدافع صدام حسين افزايش يابد، حقوق قانونی اين متهم پايمال خواهد شد.

صدام حسين در دسامبر گذشته یک سال بعد از اسارت برای اولين بار با وکيل خود ديدار کرد.

گفته می شود بيش از دو هزار وکيل از جمله رمزی کلارک، دادستان کل سابق آمريکا و دختر معمر قذافی، رهبر ليبی داوطلب دفاع از صدام شده بودند. 

  کلارک که در دوره دولت ليندون جانسون به مدت دو سال، ۱۹۶۹-۱۹۶۷، دادستان کل آمريکا بود، پس از ديدار با اعضای خانواده صدام حسين و وکلای وی، پذيرفته بود که در گروه وکلای مدافع او شرکت کند.

تيم اوليه مدافعان صدام در ماه اوت کنار گذاشته شدند. از آن زمان يک وکيل عراقی به نام خليل دليمی تنها نماينده رهبر سابق عراق بود. قرار است دليمی اين هفته فهرست وکلا را برای اخذ تاييد به صدام نشان دهد.

گفته شده است که محاکمه صدام حسين در نيمه دوم ماه اکتبر برگزار می شود.

مقامات عراقی گفته اند محاکمه ديکتاتور سابق عراق در ساختمانی مخصوص درون منطقه امنيتی "سبز" برگزار خواهد شد و احتمالا بخش عمده آن از تلويزيون پخش خواهد شد.

رهبر سابق عراق در نقطه ای نامعلوم در عراق توسط نيروهای آمريکايی نگهداری می شود. يک محکمه ويژه که در سال ۲۰۰۳ تشکيل شد از آن زمان تاکنون سرگرم جمع آوری شواهد عليه وی بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین