کد خبر: ۱۱۵۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۷
صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی:

35 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم

بهمن‌ماه جشن بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر برگزار می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان انرژی اتمی یک هفته پس از ترور دکتر مجید شهریاری ـ دانشمند هسته‌ای کشورمان ـ از ورود اولین محصول کیک زرد تولیدی کارخانه گچین بندرعباس به سایت هسته‌‌ای اصفهان خبر داد. 

دکتر علی‌اکبر صالحی پس از قطع روبانی به نشانه‌ افتتاح و ورود اولین محصول کیک زرد تولیدی کارخانه‌ی گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان که توسط یک کامیون کانتینردار به سایت هسته‌ای اصفهان وارد شد، در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی اظهار کرد: بعد از گذشت یک هفته از شهادت دکتر شهریاری از دانشمندان هسته‌‌ای کشورمان شاهد دستاوردی قابل توجه هستیم. بدخواهان و کینه‌توزان همواره تلاش داشتند که یاس و ناامیدی را در بین جوانان و دانشگاهیان و مهندسان ما رواج دهند اما امروز شاهد دریافت اولین محموله‌ کیک زرد تولید شده در داخل کشورمان در معدن گچین کارخانه بندرعباس هستیم. 

وی گفت: غربی‌ها دل بسته بودند که ممکن است ما در مواد اولیه‌ تولید سوخت مشکل داشته باشیم اما این نمونه اولین محموله‌ کیک زرد ارسالی از معدن گچین به سایت هسته‌یی اصفهان است که تحت نظارت و حسابرسی آژانس نیز قرار دارد. 

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این حرکت به طور مستمر ادامه پیدا می‌کند. هم‌چنین امسال سال ویژه‌یی برای اکتشاف و استخراج مواد اولیه است. با عنایت رییس‌جمهور عزیزمان سعی داریم برای تامین مواد اولیه که تضمین‌کننده و اطمینان‌بخش برای تامین مستمر سوخت هسته‌یی نیروگاه‌هایمان است، اقدام کنیم. 

صالحی هم‌چنین درباره‌ معدن ساغند و کارخانه‌ تولید کیک زرد اردکان گفت: انشاءالله معدن ما در ساغند یزد در آینده‌ای نه چندان دور به بهره‌برداری خواهد رسید و تاسیسات تولید کیک زرد اردکان هم شتاب بیشتری پیدا کرده است و می‌خواهیم در عرض چند سال (حدد 4 الی 5 سال) کشور را به لحاظ اکتشاف و استخراج و تامین مواد اولیه تامین کنیم تا در پنج سال آینده با اطمینان بگوییم که مجموعه‌ نیازهای مواد اولیه برای تولید سوخت هسته‌‌ای کشورمان را می‌توانیم در داخل تولید کنیم. 

وی تاکید کرد: بار دیگر به بدخواهان و جنایتکاران و مجرمان بین‌المللی اعلام می‌کنیم که ایستاده‌ایم. مقاومت درس اول انقلاب ماست و یقین بدانید شما نسبت به این حرکات راه به جایی نمی‌برید و مایوس‌تان می‌کنیم؛ چرا که یاس از جنود ابلیس است و با تهدید کردن علما، دانشمندان، فرهیختگان ما نمی‌توانید در حرکت شتابان صنعت هسته‌یی‌مان سستی و کندی ایجاد کنید. این حرف را بدون غلو می‌گویم؛ انشاءالله در آینده ملت ایران شاهد دستاوردهای بزرگی خواهد بود. 

بخش قابل توجهی از کیک زرد را از طریق بندرعباس تامین می‌کنیم 

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ میزان اولین محموله‌ کیک زرد وارد شده به سایت هسته‌ای اصفهان و این‌که چه بخشی از کیک زرد مورد استفاده در سایت هسته‌یی اصفهان از بندرعباس تامین می‌شود؟ گفت: این‌که در همین لحظه انتظار داشته باشید کل موجودی خود را اعلام کنیم امکان‌پذیر نیست. ما بخش قابل توجهی از کیک زرد را از طریق بندرعباس تامین می‌کنیم و امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم تامین تمامی موجودی مورد نیازمان در داخل کشور دست یابیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر این‌که کارخانه‌ی UCF اصفهان چه موقع از وضعیت تعمیر و نگه‌داری خارج می‌شود؟ اظهار کرد: امیدواریم در آینده‌ی نه چندان دور این کارخانه کارش را شروع کند. 

نمی‌پذیریم که آژانس میزان نیاز مواد اولیه و مورد نظر ایران را اعلام کنند 

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی پرسید اقدام امروز ایران در وارد کردن اولین محموله‌ کیک زرد معدن گچین بندرعباس چه تاثیری در گفت‌وگوهای ایران و 1+5 دارد؟ و این‌که میزان اولین محموله‌ کیک زرد چقدر است؟ گفت: نمی‌توانم پاسخی درباره‌ی این‌که این محموله به چه میزان است داشته باشم. این اطلاعات را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعا خواهد داشت؛ چون در چارچوب پادمان جامع باید اعلام شود اما ما معتقدیم دلیلی ندارد چنین اطلاعاتی در گزارش‌های آژانس منعکس شود. متاسفانه یکی از مشکلات و گله‌های ما از آژانس این است که اطلاعاتی که ضرورتی برای بیان در گزارش‌ها ندارد و باید محرمانه در آژانس بماند منعکس می‌شود. امیدواریم آژانس درباره‌ی میزان کیک زرد ایران حسابرسی‌اش را انجام دهد اما به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که میزان نیاز مواد اولیه و مورد نظر ایران را اعلام کنند. 

تا الان 35 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم
امیدواریم در شهریورماه اولین مجتمع سوخت را وارد رآکتور تهران کنیم
 

رییس سازمان انرژی اتمی درباره‌ی تاثیر تولید کیک زرد معدن گچین بندرعباس در مذاکرات ایران و 1+5 پاسخ داد: طرف مقابل و کسانی که درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌یی ایران اطلاعات دارند می‌دانند اما وانمود می‌کنند که ایران در برخی مسائل مشکلاتی دارد. مثلا درباره‌ی تولید اورانیوم با غنای 20 درصد می‌گفتند که ایران توانایی انجام این کار را ندارد. اما ما تا الان 35 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم. هم‌چنین در زمینه‌ی تولید مجتمع سوخت مجازی، ما ثابت کردیم که توانایی این کار را داریم و امیدواریم در شهریورماه آینده اولین مجتمع سوخت را وارد رآکتور تهران کنیم. آنها هم‌چنین در زمینه‌ی اکتشاف و استخراج و تبدیل اورانیوم به کیک زرد مباحثی را مطرح می‌کردند اما الان می‌بینید که ایران در این زمینه نیز توانایی‌های خاص خود را دارد. 

مذاکرات ایران و 1+5 یک برون‌رفت سیاسی برای طرف مقابل ایران است 

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: اقدام امروز ما می‌تواند موجب شود تا مقامات کشورمان با قدرت و قوت در مذاکرات حاضر شوند. ما لطف و مرحمتی از کسی طلب نمی‌کنیم. مذاکرات ایران و 1+5 یک برون‌رفت سیاسی برای طرف مقابل ایران و برون‌رفتی آبرومندانه برای کسانی است که پرونده‌ی ساختگی برای رسیدن به امیال سیاسی‌شان درباره‌ی ایران ایجاد کردند. 

می‌توانیم به بانک سوخت خدمات ارائه دهیم 

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی دیگر دربار‌ی هدف از ایجاد بانک سوخت بین‌المللی اظهار کرد: یک بار روس‌ها پیشنهاد تشکیل چنین بانکی را دادند که در آژانس به تصویب رسید و روس‌ها اعلام کردند مقدمات تاسیس این بانک سوخت را فراهم کرده‌اند. این بار آمریکا و آژانس پیشنهاد تشکیل چنین بانکی را می‌دهند اما شرایط استفاده از این بانک برای کسانی که حتی فاقد توانایی تولید سوخت هستند غیر قابل قبول است؛ چرا که این شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توانند کاری کنند که سوخت به‌دست آنها نرسد. اما اگر این سوخت با چارچوبی که جنبش غیرمتعهدها تعیین کرده است به‌طور مستمر و مطمئن برای تامین سوخت نیروگاه‌ها تضمین شود، ما مشکلی نداریم. ما خوشبختانه در این وادی نیستیم. نیازهای‌مان را می‌توانیم تامین کنیم و چرخه‌ی سوختمان را کامل می‌کنیم. اگر بانکی هم تاسیس شد می‌توانیم از نظر ارایه‌ی خدمات سوخت و اورانیوم غنی شده، خدمات ارایه کنیم. 

بهمن‌ماه جشن بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر برگزار می‌شود 

صالحی در پاسخ به سوالی درباره‌ی اظهارات هیلاری کلینتون مبنی‌بر این‌که تحریم‌های بین‌المللی بر روند فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران تاثیر داشته است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که شاهد هستید در نیروگاه بوشهر سوخت به طور کامل به قلب رآکتور انتقال یافته و درپوش آن گذاشته شده است و طی یکی دو هفته‌ی آینده حداقل بحرانی شدن قلب رآکتور را شاهد خواهیم بود و اواسط دی‌ماه برق این نیروگاه به شبکه‌ی سراسری وصل می‌شود و بهمن‌ماه به طور رسمی جشن بهره‌برداری از نیروگاه را خواهیم داشت. البته ما توانایی بهره‌برداری نیروگاه در دی‌ماه را داریم اما با توجه به تقارن آن با ایام سوگواری ابا عبدالله (ع) به بهمن ماه موکول شده است. 

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هم‌چنین تاسیسات نطنز به‌خوبی کار می‌کند و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در این زمینه شاهد بودید و افکار عمومی هم در جریان قرار گرفت که چه مقداری از اورانیوم غنی شده را در اختیار داریم. البته اعلام این مطلب به‌رغم تمایل ما بوده است. متاسفانه شاهد بودیم که صحبت‌های نادرستی درباره‌ی توقف کار در نطنز مطرح شد اما حتی متخصصین متوجه نمی‌شوند که منظور از توقف چند ثانیه در کار نطنز چیست و اساسا معنایی ندارد. هم‌چنین در حال حاضر کیک زرد تولید شده در کشور به سایت هسته‌یی اصفهان وارد شده است. باید از کسی که معتقد است تحریم‌های بین‌المللی بر ایران تاثیر گذاشته است پرسید اگر روند فعالیت‌های هسته‌یی ایران کند و یا متوقف شده است پس این کارها و اقدامات چیست؟ 

انجام کارها درباره‌ی تولید سوخت مجازی در شرف اقدام است
صالحی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که وضعیت کارخانه‌ تولید مجتمع یا بسته‌های سوخت چیست؟ اظهار کرد: کارخانه‌ی اف‌ام‌پی فعال است. مجتمع‌های مجازی رآکتور آب سنگین اراک در حال تولید شدن است. در دو سه سال آینده وقتی آماده‌ی راه‌اندازی رآکتور آب سنگین اراک شویم ضرورتا برای تست باید سوخت مجازی داشته باشیم و این سوخت مجازی شبیه سوخت اصلی است که انجام کارها درباره‌ی تولید سوخت مجازی در شرف اقدام است. 

ایران در زمره کشورهایی قرار می‌گیرد که توانایی تولید صفحه‌ سوخت را خواهند داشت 

وی ادامه داد: هم‌چنین یک کارگاه بزرگ برای تولید صفحه‌ی سوخت برای استفاده در رآکتور تهران ایجاد خواهیم کرد و ایران در زمره‌ی کشورهایی قرار می‌گیرد که توانایی تولید صفحه‌ی سوخت را خواهد داشت. هم‌چنین در کارخانه‌ی اف‌ام‌پی درباره‌ی تولید سوخت برای نیروگاه بوشهر هم کار می‌شود. 

پیشنهاد به روس‌ها برای ایجاد کارخانه‌ تولید سوخت برای نیروگاه بوشهر تحت لیسانس روس‌ها
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه از پیشنهاد ایران به روس‌ها برای ایجاد یک کارخانه‌ی تولید سوخت برای نیروگاه بوشهر تحت لیسانس روس‌ها خبر داد و افزود: البته جواب جدی از روس‌ها نشنیده‌ایم. گفته‌اند این پیشنهاد را بررسی و مطالعه می‌کنیم. اگر مورد موافقت آنها قرار گیرد کنسرسیومی تشکیل خواهد شد که بخشی از آن را توانمندی ایرانی و بخشی را روس‌ها انجام می‌دهند. 

صالحی گفت: ما فکر می‌کنیم این پیشنهاد اصولی است تا به طور مشترک سوخت نیروگاه بوشهر را تولید کنیم. 

در صورت توافق روس‌ها می‌توانند از توانمندی داخلی ما برای تولید سوخت نیروگاه بوشهر استفاده کنند 

وی در پاسخ به این سوال که این پیشنهاد به این معناست که سوختی که قرار است روس‌ها طی 10 سال تامین کنند در ایران و تحت لیسانس روس‌ها تولید شود؟ گفت: اگر توافقی حاصل شود می‌توانند روس‌ها از توانمندی داخلی ما هم برای تولید سوخت نیروگاه بوشهر به طور مشترک استفاده کنند. 

اولین محموله‌ی کیک زرد ارسال شده از معدن گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان در یک کانتینر در بسته وارد این سایت شد. 

هم‌چنین علی‌اکبر صالحی با بریدن روبانی مراسم رسمی ورود اولین محموله‌ی کیک زرد داخلی به سایت هسته‌یی اصفهان را اعلام کرد. 

رییس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری، بخشی از پاسخ‌هایش را به زبان عربی به خبرنگاران عرب‌زبان پاسخ داد. 

مهندس رضوانیان‌زاده مدیرعامل شرکت تولید سوخت رآکتورهای هسته‌یی، مهندس زارعان معاون ایمنی حفاظت هسته‌یی سازمان انرژی اتمی و جمعی از مدیران و کارکنان سایت هسته‌‌ای اصفهان، صالحی را در این مراسم همراهی می‌کردند. 

در جنب برگزاری این کنفرانس خبری، یادبود دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌‌ای کشورمان که هفته‌ی گذشته در اقدامی تروریستی به شهادت رسید، قرار گرفته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین