کد خبر: ۱۱۵۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
وزیر کار خبر داد:

50 درصد وزارت‌کاری‌ها به خانه‌های‌شان منتقل می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر کار از تصمیم‌گیری برای اجرای دورکاری 50 درصد از مشاغل وزارت کار خبر داد و گفت: یک میلیون فرصت شغلی جدید از هدف‌گذاری شورای عالی اشتغال در سال جاری محقق شد. 

عبدالرضا شیخ الاسلامی امروز در اولین همایش ملی توسعه مشاغل خانگی (چالش ها و راهکارها) موضوع مشاغل خانگی را جزو برنامه‌های اصلی خود در زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع خیلی زود پیگیری و به قانون تبدیل شد و هم اکنون نیز ریاست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی برعهده وزارت کار است.

وزیر کار با اشاره به تازه بودن موضوع مشاغل خانگی در ایران به اجرای سنتی آن به‌صورت دیرینه در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما به دنبال ساماندهی مشاغلی هستیم که به‌صورت غیر رسمی در منازل کار می‌کنند و از این طریق می خواهیم ایجاد مشاغل جدید خانگی را نیز در دستور کار قرار دهیم.

وی موضوع مشاغل خانگی را یک ضرورت راهبردی در توسعه اقتصاد ملی دانست و بیان داشت: مشاغل خانگی به دلیل مختصات مربوط به خود مشاغلی مبتنی بر کار است و نه سرمایه؛ از این رو در توسعه آن نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان اولیه نیست و این افراد و نیروی انسانی هستند که نقش اصلی را ایفا می کنند.

شیخ‌الاسلامی به تجربه موفق زودبازده ها به عنوان مسأله‌ای برای طرح و توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح ما به دنبال شناسایی پیشاپیش مسائل و مشکلات احتمالی مشاغل خانگی هستیم چرا که ممکن است در زمان اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شود.

وزیر کار یکی از نقاط ضعف مشاغل خانگی را ارتباط نداشتن آنها با یکدیگر دانست و افزود: در این زمینه خوشه سازی از ضروریات است به نحوی که اگر مشاغل خانگی به تنهایی فعالیت کنند، دامنه آسیب‌پذیری آنها بسیار بالا خواهد رفت.

وی موضوع مشاغل خانگی به دلیل وابستگی به کار در خانه را مسأله مورد توجه جامعه زنان دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه مشارکت اقتصادی زنان در حال حاضر 13 درصد است ولی بخش زیادی از آنها به بازار کار وارد می‌شوند و این مسأله در مورد آنان رو به‌افزایش است.

شیخ‌الاسلامی تدوین ساز و کارهای جدید برای حمایت از مشاغل خانگی را در آینده نزدیک یک ضرورت خواند و گفت: امروز 43 میلیون نفر از مردم آمریکا به صورت غیرمستقیم و 3 میلیون نفر نیز به‌صورت مستقیم به مشاغل خانگی متصل هستند و در آلمان نیز 400 سال است که مشاغل خانگی وجود دارد.

وزیر کار ادامه داد: همچنین در استرالیا 67 درصد از مشاغل خرد خانگی محسوب می‌شود که 57 درصد کل مشاغل آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم خانگی است، ضمن اینکه 31 درصدکل مشاغل کشور چین نیز خانگی است و ایتالیا نیز توانست از این طریق نرخ بیکاری خود را از 22 به 12 درصد کاهش دهد؛ بنابراین می‌بینیم که این موضوع در کشور ما نیز می‌تواند انجام شود و در کاهش نرخ بیکاری تاثیر مناسبی داشته باشد.

وی استفاده از سرمایه انسانی را یکی دیگر از اهداف طرح مسائل خانگی برشمرد و با بیان اینکه هم اکنون 81 درصد از کل منابع کشور ژاپن سرمایه انسانی است که در آلمان به 79 درصد می رسد، گفت: با توجه به وجود نیروهای پویا و قابل توجه در ایران سهم نیروی انسانی از کل منابع فقط 34 درصد است و وابستگی کشور بیشتر به سرمایه‌های فیزیکی و طبیعی است.

شیخ اسلامی دورکاری را طرحی دانست که در حال حاضر می‌تواند بسیاری از مسائل کلان‌شهرهایی مانند تهران را حل کند و وی اظهار داشت: در دورکاری هدف این است که افراد در خانه‌ها کار کنند و مجبور نباشند هر روز میلیون‌ها نفر از آنان برای کار از خانه خارج شوند.

وزیر کار از برگزاری جلسه شورای معاونان در بعد از ظهر امروز در وزارت کار خبر داد و گفت: متاسفانه موضوع دورکاری تاکنون در وزارت کار جدی گرفته نشده است و امروز در شورای معاونین این موضوع را به‌صورت دستوری مطرح می‌کنیم به‌طوری که تصمیمات این جلسه همین امروز اجرایی خواهد شد. البته همین حالا می‌توانم بگویم که حداقل 50 درصد از مشاغل وزارت کار می‌تواند به خانه‌ها منتقل شود.

وی درباره مسئولیت اشتغال کشور با بیان این موضوع که در گذشته نه چندان دور دستگاه‌ها مسئولیتی در قبال اشتغال نداشتند، گفت: با تقسیم کار انجام شده، امروز هیچ مسئولی در کشور نیست که بگوید در زمینه اشتغال وظیفه‌ای ندارد و تمام فعالیتهای کشور امروز بر محور اشتغال قرار گرفته است.

شیخ الاسلامی همچنین از تحقق یک میلیون فرصت شغلی جدید در سالجاری خبر داد و بیان داشت: از برنامه ایجاد 1.1 میلیون فرصت شغلی جدید مصوب شورای عالی اشتغال در سالجاری جلو زده ایم و با گذشته 8.5 ماه از سال یک میلیون شغل ایجاد شد؛ بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم که در سالجاری زمینه های ایجاد حتی یک و نیم میلیون شغل نیز تقویت شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین