کد خبر: ۱۱۵۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸

کاهش فوتی‌ های ناشی از ‌سوءمصرف مواد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌های ارائه شده در کاهش آمار فوتی ناشی از سوء‌مصرف مواد نقش بسیار جدی داشته است. 

به گزارش آفتاب، دکتر جابر قره‌داغی در خصوص دلایل کاهش آمار فوتی‌های ناشی از سوء‌مصرف مواد اظهار داشت: سرپناه‌های شبانه (شلتر، Shelter) ایجاد شده توسط سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش‌هایی که در مراکز کاهش آسیب (DIC) به معتادین تزریقی داده می‌شود، در کاهش این آمار موثر بوده است. 

رئیس مرکز تحقیقات در تشریح نتایج اقدامات آموزشی صورت گرفته گفت: آموزش روش‌های صحیح تزریق، توزیع سوزن و سرنگ‌های یکبار مصرف رایگان از شیوع HIV و هپاتیت‌های C و B در معتادین تزریقی جلوگیری کرده و همچنین نقش قابل ملاحظه ای در کاهش مرگ و میر این معتادین داشته است، تا جایی که از سال 1386 تا سال 1388، به میزان 19 درصد کاهش در فوتی‌های معتادین ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی مشاهده می‌شود. 

وی افزود: ساماندهی کارتن خواب‌ها که غالبا از معتادین تزریقی بودند و فعالیت‌های پیشگیرانه و آموزشی برخی دستگاه ها و سازمان‌های مردم نهاد از قبیل سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ها، شهرداری‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر که در این خصوص فعال بوده‌اند که در خصوص اسکان، تغذیه، آموزش و ارائه خدمات جانبی اقدامات شایان توجهی انجام داده‌اند، باعث قابل توجهی در معتادین شده است. 

دکتر قره‌داغی به اشاره به آمارهای سازمان پزشکی قانونی گفت: بر اساس آمار موجود سازمان پزشکی قانونی فوتی‌های ناشی از سوء‌مصرف مواد در سال 1386، 4713 نفر، در سال 1387، این فوتی‌ها به 4403 نفر و در سال 1388، فوت شدگان 3798 نفر بودند. تعداد معتادین فوت شده در استان تهران طی سال 1387، 1215 نفر بودند که این رقم در سال 1388 به 1076 نفر رسید و رشد منفی فوتی معتادین را در پرجمعیت ترین استان کشور تأیید می‌کند. 

هشدار 

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، با افزایش قیمت مواد مخدر سنتی و کمتر شدن دسترسی به آن، معتادین، به مواد مخدر جدید نظیر هروئین، کراک و شیشه روی می‌آورند که در دفعات ابتدایی، استعمال به صورت تدخینی است و با کمتر شدن اثرات نشئگی، این مواد به‌جای روش تدخینی به صورت تزریقی مصرف می‌شوند و علاوه بر افزایش خطر انتقال بیماری‌هایی نظیر ایذر و هپاتیت، احتمال افزایش مرگ و میر را در حین تزریق بالا می‌برد.
 
وی همچنین تأکید کرد یکی از دلایل مرگ و میر ناشی از سوء‌مصرف مواد وجود ناخالصی‌هایی است که همراه این‌گونه مواد وجود دارد که در روش تزریقی با ورود آن به بدن احتمال ایجاد شوک و مرگ ناگهانی به‌شدت افزایش می‌یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین