کد خبر: ۱۱۵۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۲
وزیر اسبق آموزش و پرورش

ادغام نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش اشتباه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به ماده 28 مکرر سه برنامه پنجم مبنی‌بر ادغام سازمان نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش گفت: این اقدام اشتباه است و به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست. 

محمود فرشیدی با بیان این مطلب افزود: آموزش و پرورش یک کشتی اقیانوس پیما و نهضت سواد آموزی همچون یک قایق تندور است که کاملا متفاوت از هم عمل می‌کنند و اهداف مختلفی دارند.
طبق ماده 28 مکرر سه برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است نهضت سواد آموزی را در معاونت ذی‌ربط وزارت آموزش و پرورش ادغام کند و نیروی انسانی مازاد همراه با اعتبارات و منابع مربوط به سازمان خدمات عمومی ماده 62 این قانون انتقال می‌یابند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به ارتباطی که در سال‌های گذشته بین سازمان نهضت سواد‌آموزی و آموزش و پرورش ایجاد شد گفت: حتی ارتباط کنونی نیز دست و پاگیر است و موضوعیت ندارد و مانع از تحرک و پویایی در نهضت شده است.

پیش از این حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرده بود که ادغام نهضت سواد‌آموزی با وزارت آموزش و پرورش به نفع این سازمان نیست.

فرشیدی ادامه داد: سازمان نهضت سواد آموزی وظیفه دارد به افراد بی‌سواد، آموزش‌های ابتدایی را بیاموزد که برای آن نیاز به معلمان خبره و مجرب ندارد و می‌تواند از افراد با مدرک‌های غیر مرتبط هم استفاده کند این در حالی است که آموزش در مدارس خاص است و باید معلمان از سطح علمی بالایی برخوردار باشند. اما ادغام این دو با یکدیگر موجب می‌شود که استانداردهای لازم در آموزش و پرورش کاهش یابد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: هر چقدر که نهادهای اجتماعی همچون نهضت سواد آموزی را به بدنه وزارتخانه مرتبط کنیم انعطاف و قدرت فعالیت آن را کاهش می‌دهیم.

فرشیدی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به شرایط امروز جامعه ادامه فعالیت نهضت سواد آموزی ضرورت دارد؟ گفت: به دلایل شرایط جغرافیایی و گستردگی کشور هنوز هم افراد بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند که نهضت سواد آموزی باید آنها را تحت پوشش قرار دهد بنابراین نمی‌توان درباره ادامه پایان کار این سازمان به سرعت تصمیم گرفت.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: متاسفانه هنوز یک یا دو درصد از کودکان واجب‌التعلیم از تحصیل باز می‌مانند.

فرشیدی تاکید کرد: این سازمان باید به شکلی عمل کند که فرد بی‌سواد برای تحصیل احساس ضرورت کند نه اینکه از روی اجبار به کلاس درس برود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین