کد خبر: ۱۱۵۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۷

دولت جدید عراق احتمالا 4 دی تشکیل می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک منبع نزدیک به "نوری المالکی" با تشریح آخرین تحولات مربوط به پست‌های وزارتی عراق از احتمال تشکیل دولت در 25 دسامبر(4 دی) خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری النخیل، یک منبع برجسته نزدیک به نخست وزیرعراق با اعلام احتمال تشکیل دولت در 25 دسامبر(4 دی) گفت: مرحله آتی شاهد تغییرات گسترده در اکثر ‌پست‌های وزارتی خواهیم بود و 38 وزیر در کابینه خواهیم داشت.

این منبع افزود: هیأت ریاست‌جمهوری متشکل از"جلال طالبانی" به عنوان رئیس و "عادل عبدالمهدی" و"طارق الهاشمی" به عنوان معاونانش به قوت خود باقی می‌ماند نفر سوم هم "ابراهیم الجعفری" است که وی به نفع ترکمان‌ها کنار رفته است.

نخست وزیر، "نوری المالکی" است و معاونانش"رافع العیساوی" از فهرست العراقیه، "روز نوری شاوس" از ائتلاف کردستان است که برای نفر سومی رقابت میان"حسین الشهرستانی" از فراکسیون مستقلین در اتحاد ملی عراق و"خضیر الخزاعی" وزیر سابق آموزش و پروش و"نصار الربیعی" از فراکسیون "الاحرار" در جریان است.

این منبع از معرفی اسامی گروه‌های سیاسی برای وزارتخانه‌های اصلی به شرح زیر خبر داد:

وزارت دفاع به فهرست العراقیه رسید که" فلاح النقیب"، "صالح المطلک" و"اسکندر وتوت" معرفی شده‌اند که "النقیب" شانس بیشتری دارد.

وزارت کشور به ائتلاف اتحاد ملی عراق تعلق گرفت و"عبود قنبر"، "عقیل الطریحی"، "عدنان الاسدی" معرفی شده‌اند که "الطریحی" بیشترین شانس را دارد.

درباره واگذاری وزارت امور خارجه به ائتلاف کردستان و ادامه بقای "هوشیارزیباری" توافق وجود دارد. وزارت نفت به ائتلاف اتحاد ملی رسید که امکان ابقای "حسین الشهرستانی" در سمتش وجود دارد.

درباره معاون امور انرژی نخست وزیری،" ابراهیم بحرالعلوم" و"ثامرالغضبان" معرفی شده‌اند که "بحرالعلوم" شانس بیشتری دارد. وزارت دارایی طبق توافقات روزهای قبل به "محمد علاوی" از فهرست العراقیه سپرده می‌شود.

وزارتخانه‌های خدماتی به شرح زیر است:

"جمال البطیخ" و"علی البهادلی" از فهرست العراقیه برای وزارت کشاورزی در نظر گرفته شده است،حمل و نقل "علی الدباغ "از ائتلاف ملی عراق، بهداشت "حنان الفتلاوی" از اتحاد ملی، آموزش عالی "علاء مکی"، "ظافرالعانی"،"علی الادیب"، وزارت سرمایه‌گذاری "سامی الاعرجی" و"اکرام عبدالعزیز آل عقیل" از فهرست العراقیه معرفی شده اند.

برای وزارتخانه مهاجرت" ازهار الشیخلی" از العراقیه، شهرداری به العراقیه بدون ذکر نامزد، وزراتخانه‌های برنامه‌ریزی، برق و امور آب به ائتلاف ملی بدون ذکر نام واگذار خواهد شد.

این منبع ادامه داد: برای پست‌های غیر وزارتی افراد ذیل معرفی شده‌اند:

"عزت الشاهبندر"جای "صابر العیساوی" را در مقام شهردار بغداد خواهد گرفت، برای مشاور رسانه‌ای نخست وزیری "علی الموسوی" مدیر مرکز ملی مطبوعات نامزد شده است. برای هیأت شفاف‌سازی هنوز مشخص نشده است که چه کسی به جای "رحیم العکیلی" معرفی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین