آفتابنیوز : آفتاب: رئیس دیوان عدالت اداری گفت: زمانی که دولت و دوایر دولتی وعدههایی را میدهند که خارج از توان آنهاست و در اجرا نمیتوانند به وعدههای خود عمل کنند، در نتیجه توقعاتی را ایجاد و منشا شکایات مردم میشود.
وی افزود: اینکه بیشترین شکایتهای رسیده به دیوان مربوط به کدامیک از دستگاههاست را نمیشود بیان کرد.
محمد جعفر منتظری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه دلیل بروز تخلفات در دستگاههای اداری چیست و بیشتری شکایات مربوط به کدامیک از دستگاهها است، گفت: اینکه بیشترین شکایت مربوط به کدامیک از دستگاهها ست را نمیشود بیان کرد اما اگر بخواهیم مجموعه اشکالات را در دستگاههای اداری ریشهیابی کنیم عمده ضعفها که منجر به شکایات در دیوان عدالت اداری میشود 3 منشا دارد.
وی در تشریح این 3 منشاء گفت: عدم رعایت قانون در ادارات یکی از ضعفها است تا جایی که قانون گریزی در مجموعه ادارات دولتی به معنای حاکمیت زیاد است.
رئیس دیوان عدالت اداری عدم تسلط و آشنایی کامل مسئولان مربوطه در ارائه خدمات اداری به مردم را منشا دوم برشمرد و گفت: گاهی عدم استفاده از کارشناسان قوی، منشا مشکلات و شکایات میشود همچنین گاهی تصویبنامهها و آییننامههایی که از کار کارشناسی لازم برخوردار نیستند نارساییهایی را ایجاد میکنند.
وی ادامه داد: سومین منشا بروز مشکلات و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری زمانی است که دولت و دوایر دولتی وعدههایی را میدهند که خارج از توان آنها است و در اجرا نمیتوانند به وعدههای خود عمل کنند که در نتیجه توقعاتی را ایجاد و منشا شکایات مردم میشود.
منتظری در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری را در دیوان عدالت اداری اندیشیدهاید گفت: تصمیم داریم که با همکاری سازمان بازرسی کل کشور برنامهای را تنظیم کنیم تا بتوان هم خدمات ارائه شده و هم اشکالات و ضعفها را به صورت آمار و ارقام به مسئولان ارائه دهیم تا سطح سلامت اداری ارتقا یابد.