کد خبر: ۱۱۵۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۳
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور:

متداول‌ترین نوع خشونت علیه زنان، خشونت جنسی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: معاون آموزشی و پژوهشی سازمان گفت: متداول‌ترین نوع خشونت علیه زنان در جهان، خشونت جنسی است و اثرات آن گسترده‌ تر از سایر موارد خشونت است. 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر عبدالرئوف ادیب‌زاده امروز در کنفرانس "خشونت جنسی، اورژانس پزشکی قانونی" گفت: زنان قربانیان بی‌دفاع خشونت‌های جنسی هستند زیرا این موضوع گاه برای همیشه پنهان می‌ماند و گوشه گیری، انزوا و بدبینی در زنان را ایجاد می‌کند. 

وی افزود: علاوه‌بر زنان، کودکان نیز قربانیان خشونت جنسی هستند چرا که یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ کودکان زیر 15 سال در اکثر کشورهای جهان تجاوزات جنسی است. 

دکتر ادیب زاده با تاکید بر پنهان ماندن موارد خشونت و تجاوزات جنسی و نبود آمارهای مستدل در این زمینه خاطرنشان کرد: خسارت ناشی از خشونت جنسی در جهان بیش از خسارات وارده بر اثر حوادث رانندگی و مالاریا است و به‌طور متوسط در جهان از هر 3 زن یک نفر کتک خورده و یا به رابطه ناخواسته جنسی تن داده است. 

وی تصریح کرد: خشونت و تجاوز جنسی به اندازه سرطان موجب مرگ و جراحت دختران و زنان 15 تا 45 سال می‌شود و هزینه بسیاری را که ناشی از مخارج درمان و فرصت‌های از دست رفته آموزشی است، به کشورها تحمیل می‌کند به نحوی که هزینه خشونت‌های جنسی در امریکا 6/12 میلیارد دلار در سال برآورد شده است. 

به گفته معاون آموزشی و پژوهشی سازمان، همچنین سالانه 800 هزار زن از کشوری به کشور دیگر قاچاق می شوند که در 95 درصد موارد قاچاق، زنان و دختران به زور مورد تجاوز قرار می‌گیرند. 

وی در ادامه با اشاره به موارد خشونت‌های جنسیتی افزود: خشونت جنسیتی اعمال خشونت نسبت به یک جنس خاص است، مانند زنده به گور کردن دختران و یا از بین بردن جنین قبل از زایمان، که بر اساس آمار‌های موجود تا کنون در آسیا حداقل 60 میلیون دختر به دلیل اعمال خشونت های جنسیتی مفقود شده‌اند. 

دکتر ادیب‌زاده با اشاره به تعاریف خشونت جنسی اظهار داشت: خشونت، رفتاری است که از انسانی سر می زند و موجب آزرده شدن شخص دیگر می‌شود؛ در واقع معکوس شدن باید‌ها و نبایدها زمینه ساز آزار و اذیت افراد است. 

وی افزود: اگر آزار و اذیت بار جنسی داشته باشد، اعمال خشونت جنسی است که یکی از با‌اهمیت‌ترین موارد خشونت محسوب می‌شود. 

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان با تاکید بر در هم تنیدگی انواع خشونت‌ها، خاطر نشان کرد: در بسیاری از موارد، انواع خشونت جسمی، جنسی، روانی و.... با یکدیگر تنیده هستند و نمی‌توان آن‌ها را از هم منفک کرد. 

وی خشونت‌های جنسی را در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: اجبار به انجام هر رفتار جنسی بر خلاف میل زن، اجبار به تماشای تصاویر، فیلم و یا صدایی که بار جنسی دارد، عدم رعایت بهداشت جسمی در زمان برقراری رابطه جنسی و کوتاهی در پیشگیری از بارداری که موارد مکرر سقط را به دنبال دارد از جمله موارد خشونت جنسی است. 

دکتر ادیب زاده به نوع دیگری از تقسیم بندی خشونت‌های جنسی اشاره کرد و افزود: خشونت‌های جنسی به دو نوع رفتاری و گفتاری نیز تقسیم می‌شوند که به کار بردن هر سخن آزار دهنده، خشونت گفتاری و هرگونه نگاه شهوت‌آلود و ازار دهنده به زن، تظاهر به انجام اعمال جنسی در حضور زنان، راه اندازی مراکز فحشا و ... از موارد خشونت جنسی رفتاری است. 

وی در پایان با اشاره به اینکه در تعالیم دینی، توبیخ شدیدی برای اعمال کنندگان خشونت‌های جنسی در نظر گرفته شده است افزود: خوشبختانه موارد خشونت جنسی در کشور ما با توجه به اعتقادات و باورهای مردم چندان زیاد نیست هر چند آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما امیدواریم موارد آن از میزان موجود هم کمتر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین