کد خبر: ۱۱۵۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷

آتش همچنان در جنگل‌های گلستان زبانه می‌کشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان که از 26 آبانماه سالجاری آغاز شد، همچنان مناطق جدیدی از جنگل‌های استان را در برمی‌گیرد و آتش در جنگل‌های استان لانه کرده است. 

در پی آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل ابر در استان سمنان، مناطق جنگلی حاشیه جنگل‌های ابر در گلستان واقع در شهرستان علی‌آباد کتول حد مرز این شهرستان با شاهرود نیز در روزهای اخیر طعمه حریق شد.

براساس اعلام برخی مناطق در یک‌ماه اخیر حدود 80 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان ثبت شد و بیش از 70 منطقه جنگلی دچار حریق شد.

آتش سوزی جنگل‌های گلستان به 5 منطقه تقسیم‌بندی شدند و عملیات اطفای حریق همچنان در جنگل‌های حوزه شهرستان مینودشت ادامه دارد.

شرایط جوی، خشکی هوا، ریزش برگ‌های پائیزی از جمله دلایلی است که هر روز منجر به‌بروز آتش‌سوزی در نقطه‌ای از جنگل‌های گلستان می‌شود.

استاندار گلستان که به همراه ستاد مدیریت استان که عصر چهارشنبه به‌صورت پیاده از جنگل‌های علی‌آباد کتول بازدید کرد، در این زمینه گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های علی‌آباد در دهنه زرین گل که از دو روز قبل آغاز شده بود، مهار و اطفای کامل شد.

جواد قناعت افزود: این نقطه از جگل‌های استان پیش از این دچار حریق نشده بود و با تلاش دو روز اعضای ستاد مدیریت استان به‌طور کامل مهار و اطفاء شد.

وی اظهار داشت: اکنون فقط در منطقه مینودشت، عملیات اطفای حریق ادامه دارد و در سایر مناطق جنگلی استان عمیلات مهار و اطفای کامل حریق صوت گرفته است.

استاندار گلستان بیان داشت: سایر مناطق جنگلی گلستان حالت پایداری دارند و وضعیت تحت کنترل است.

جواد قناعت بیان داشت: به هر حال وضعیت جوی منطقه و فصل برگ‌ریزان موجب شده تا شاهد بروز حریق در قسمت‌های جگلی باشیم.

وی ابراز امیداروی کرد: انشاء‌الله با بارش نزولات آسمانی در روزهای آینده، وضعیت پایداری در تمامی ماطق استان ایجاد شود.

استاندار گلستان یادآوردشد: نیروهای ستاد مدیریت استان همچنان در مناطق مختلف جنگلی حضور دارند و در صورت بروز حادثه، عملیات امدادرسانی صورت ‌می‌گیرد.

استاندار گلستان عنوان کرد: دود حاصل از آتش سوزی سفید است و این به معنای سوختن برگ‌ها و عدم درخت‌سوزی است و با کاهش دما و بارندگی شاهد اطفای کامل حریق‌ها خواهیم بود.

در دوسری آتش‌سوزی‌های جنگل گلستان، عرصه‌های جنگلی مناطق علی‌آبادکتول، رامیان و گرگان، مناطق جنگلی افراتخته، قلعه ماران و خاک پیرزن و .. دچار آتش سوزی شد.

شرایط جوی منطقه موجب شده که در روزهای اخیر به‌رغم مهار آتش در برخی مناطق دوباره شاهد شعله‌ور شدن آتش در آن منطقه باشیم.

مرحله اول آتش‌سوزی از روز چهارشنبه 26 آبان ماه گذشته در عرصه های عمومی منابع طبیعی مینودشت و پارک ملی گلستان آغاز شد که با تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط، اطفای حریق در دستور کار قرارگرفت.

مهمترین علل آتش‌سوزی، خشک‌سالی در دو سال گذشته و عدم بارندگی در 35 روزگذشته تفاوت خیلی زیاد درصد رطوبت که در برخی مناطق در روز 10 درصد در شب 89 درصد بوده است.

جنگل‌های گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین