کد خبر: ۱۱۶۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶

چینی‌ها بدل جایزه صلح نوبل را هم ساختند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چینی‌ها در بدل‌سازی برای همه چیزها تخصص دارند و این بار، این تخصص خود را نه در عرصه تولیدات صنعتی بلكه درباره جایزه‌های معتبر بین‌المللی آزمودند. 

دولت چین كه به‌شدت از تصمیم كمیته صلح نوبل در اعطای جایزه صلح نوبل امسال به لیو ژیائوبو زندانی سیاسی چینی عصبانی است، اعلام كرد كه یک روز قبل از مراسم اعطای جایزه نوبل صلح در اسلو نروژ، مراسم اعطای جایزه " صلح كنفوسیوس" در این كشور برگزار می‌شود.

چین شركت در مراسم اعطای جایزه صلح نوبل را تحریم كرده و 19 كشور دیگر نیز در این تصمیم به چین پیوسته‌اند.

مراسم اعطای جایزه صلح نوبل روز جمعه ( 10 دسامبر = 19 آذر) در شهر اسلو مركز نروژ با حضور نمایندگان كشورهای مختلف جهان و فعالان حقوق بشر و مقامات دولت نروژ و دیگر دریافت كنندگان این جایزه در سال‌های اخیر برگزار می‌شود.

اما در چین، مراسم اعطای جایزه صلح كنفوسیوس كه مدلی بومی شده از جایزه صلح نوبل است، در روز پنج شنبه و درست یک روز قبل از مراسم اعطای نوبل صلح برگزار می‌شود. دولت چین این جایزه را به " لین چان " معاون سابق رییس‌جمهوری تایوان به دلیل آنچه كه تلاش وی برای بهبود روابط چین و تایوان خوانده است، اعطا می‌كند. مبلغ نقدی این جایزه 15 هزار دلار است و اصلا قابل مقایسه با مبلغ 1 میلیون و سیصد هزار دلاری جایزه نوبل صلح نیست.

دولت چین با تصمیم كمیته نوبل صلح بر اعطای جایزه امسال به ناراضی سیاسی چینی مخالف است و این اقدام را دخالت در امور داخلی خود و حمایت این كمیته از فردی قانون‌شكن می‌خواند.

ژیائوبو ناراضی سیاسی چینی كه پیش از این از رهبران حركت اعتراض دانشجویی در میدان تیان آن من پكن ( در سال 1989) بود، خواهان انجام اصلاحات سیاسی و دموكراتیک در حاكمیت چین است.

وی دو سال پیش بدین منظور با انتشار منشوری به نام " منشور 2008 " خواسته‌های اصلاحی خود را برشمرد و از فعالان سیاسی و حقوق بشری چین خواست تا با امضای آن، حمایت خود را از انجام این اصلاحات نشان دهند.

ژیائوبودر دسامبر سال گذشته میلادی به اتهام تلاش برای براندازی دولت چین محاكمه و به 11 سال زندان محكوم شده وهم اكنون در زندانی در 500 كیلومتری پكن دوران محكومیت خود را می‌گذراند.

در محافل سیاسی و رسانه‌ای نروژ گفته می‌شود كه سفارت چین در اسلو به دیگر دیپلمات‌های حاضر در این كشور هشدار داده كه شركت آنها در مراسم اعطای صلح نوبل، پیامدهای منفی در روابط دوجانبه پكن با این كشورها خواهد داشت.

با این حال بنا به اعلام كمیته صلح نوبل 44 كشور از 64 كشوری كه دعوتنامه حضور در این مراسم را دریافت كرده‌اند، اعلام كرده‌اند كه در این مراسم شركت خواهند كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین