کد خبر: ۱۱۶۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۸

آیتالله جوادی آملی: اهالی ایرانی کوفه در ماجرای کربلا شرکت نداشتند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیتالله جوادی آملی، با تاکید بر اینکه اهالی ایرانی کوفه در ماجرای کربلا شرکت نداشتند، شیعیان را فرزندان معنوی امام حسین (ع) نامید و تاکید کرد که ما به همین خاطر حق داریم خون خواه سالار شهیدان باشیم. ایشان همچنین تصریح کرد: نام مبارک امام حسین علیه السلام تا ابد زنده است و جریان عاشورا نیز برای همیشه ماندگار است.

به گزارش روابط عمومی بنیادعلوم وحیانی اسراء، آیتالله جوادی آملی در درس اخلاق که با حضور جمعی از دانشجویان و طلاب از سراسر کشور برگزار شد، در ادامه فرمایشات خود از جلسات قبلی اظهار داشت: انسان تا خود را نشناسد، نمیتواند متخلق شود؛ زیرا تزکیه نفس و اصلاح اخلاقی به شأنی از شئون نفس وابسته است و ما تا ندانیم کدام حوزه و شأن عهدهدار پذیرش تزکیه و تربیت اخلاقی است، راه به جایی نمی بریم.

وی تاکید کرد: هر چه بر علم ما افزوده میشود، مشکل جهل را حل میکنیم، اما مشکل جهالت با علم برطرف نمیشود و این مشکل را فقط عقل عملی و اخلاق حل میکند، نه عقل نظری.

ایشان به تقسیم بندی انسان از نظر نیروهای بدنی به چهار بخش چشم و گوش (مجاری ادراکی) و دست و پا (مجاری تحریکی) اشاره کرد و گفت: در صحنه نفس نیز شأنی از شئون نفس داریم که آن معارف و حلال و حرام، بد و خوب، حق و باطل و صدق و کذب را درک میکند. این بخش در واقع بخش اندیشه و جزم است؛ از جزم هم کاری ساخته نیست که بخواهد عمل کند، بلکه متولی عمل عزم و انگیزه است.

آیتالله جوادی آملی با بیان این که نفس اماره با عقل و اندیشه کاری ندارد، بلکه به عقل عملی درگیر است، به بیان مثالی از حبس عقل عملی در وجود انسان پرداخت و گفت: چه بسا عقل عملی در جبهه جهاد اکبر اسیر هوس شود و دست و پای او بسته گردد. اگر شما به عالم بیعمل اعتراض کنید این اعتراض به شما وارد است نه به او. باید از شما تعجب کرد که چرا از عالم فاسق این سئوال را پرسیدید.

این مفسر قرآن کریم تاکید کرد: اخلاق برای آن است که ما بدانیم متولی اندیشه و انگیزه چه کسی است. ما همان طوری که موظفیم ببینیم چشم و گوش و دست و پای ما سالم است تا با چشم ببینیم و با گوش بشنویم و با دست و پا کار کنیم و محبوب را جذب و مکروه را دفع کنیم، باید در صحنه نفس کاملا مراقب باشیم که آیا او که متولی اندیشه و انگیزه است دچار آسیب نشده است؟

ایشان با اشاره به کارکردهای دیگر اخلاق اظهار داشت: اخلاق برای این است که به درونمان سری بزنیم و شئون نفس را رقم بزنیم و متولیان اندیشه و انگیزه را شناسایی و ارزیابی کنیم و سلامت و مرض آنها را بررسی کنیم که اگر بیمار بود، درمانش کنیم و اگر سالم بود از آنها بیشتر استفاده کنیم.

وی در ادامه، عاشورا را مرز شهادت عنوان کرد و گفت: هر کسی که توفیق شهادت را پیدا کرد انشاء الله با اولیای خداوند محشور شود و اگر کسی این توفیق را پیدا نکرد لااقل باید راهی راه شهادت باشد.

آیتالله جوادی آملی افزود: شعار رسمی ما شیعیان این است که «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین (علیه السلام) وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن الِ مُحَمَدٍ علیهمُ السَلامُ». این شعار دو بخش دارد؛ یکی این است که از خدای سبحان می خواهیم که اجر عزاداران را زیاد کند و در بخش دوم آن، از ذات اقدس اله میخواهیم که ما را جزو کسانی قرار دهد که خون خواهی سالار شهیدان را دارند و به دنبال انتقام از قاتلان سیدالشهدا علیه السلام باشند.

ایشان با تشریح وابستگی شیعیان به ائمه اطهار علیهم السلام اظهار داشت: اگر از ما پرسیده شود که به شما چه ربطی دارد که میخواهید انتقام بگیرید، ما میگوئیم که آنها پدر معنوی ما را به شهادت رساندند.

وی تاکید کرد: پدر و مادر ما وقتی با هم ازدواج کردند، حاصل ازدواج آنها تولد ما بود و آنها برای ما شناسنامه گرفتند و نامی برای ما انتخاب کردند، اما وقتی که ما بالغ شدیم باید پدر و مادرمان را خودمان انتخاب کنیم.

این استاد حوزه ادامه داد: پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند که من و علی پدران شما هستیم؛ پس اگر وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام پدر معنوی ما شد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز مادر ما هستند.

آیتالله جوادی آملی با یادآوری این نکته که مسئله امامت امری قراردادی و اعتباری نیست، اظهار داشت: ما اگر واقعا شیعه هستیم، از فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام هستیم، داغ شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام همیشه برای ما وجود دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به فرمایشات امام حسین علیه السلام که طی سخنانی در مکه در جمع مردم فرموده بود انسان هرگز نمیمیرد و مرگ را میمیراند، تاکید کرد: این هفت میلیارد بشر که بر روی کره زمین زندگی میکنند، به جز آنهایی که به مکتب اهل بیت علیهم السلام اعتقاد دارند، به این عقیده هستند که بعد از مرگ میپوسند، ولی مکتب اهل بیت(ع) به ما میآموزد که انسان مرگ را میمیراند، به خاطر این که ما میرویم و دیگر در صحنه قیامت و بهشت و برزخ مرگی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آنهایی که اعتقاد دارند انسان بعد از مرگ میپوسد با خودشان میگویند، الان که جوان هستند از زندگی بهره ببرند، اما کسانی که عقیده دارند انسان مرگ را احاطه میکند، به گونه دیگری فکر میکنند.

آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: یکی از برجسته ترین رهنمودهای امام حسین علیه السلام این بود که به همگان آموختند بشر مرگ را میمیراند نه این که با پدیده مرگ بپوسد.

وی در بخش دیگری از فرمایشات خود با اشاره به اتمام تفسیر خطبههای حضرت امیرالمومنین علیه السلام در کتاب شریف نهجالبلاغه، به بیان تفسیر نامههای آن حضرت پرداخت و افزود: اولین نامه کتاب شریف نهجالبلاغه، نامه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به مردم کوفه بوده است.

آیتالله جوادی آملی با شرح بیشتر علت فرستادن این نامه گفت: چهار ماه بعد از استقرار وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام بر خلافت، طلحه و زبیر وقتی متوجه شدند که امام علی علیه السلام پیشنهاد آنها را عملی نمیکند و طمع آنها به سنگ خورده است، به بهانه عمره مفرده، از مدینه خارج شدند و عایشه را نیز به همراه خود بردند تا زمینه قیام علیه امام زمان خود را فراهم کنند.

ایشان تصریح کرد: آنها وارد بصره شدند و والی آنجا را کشتند و در مخازن بیتالمال را باز کردند و از آنها استفاده کردند و در این زمان امام علی علیه السلام نامهای به اهالی کوفه نوشتند و آنها را نسبت به وضعیت آشفته مدینه آگاه کردند.

معظم له ادامه داد: بخشی از اهالی کوفه ایرانی بودند که به کوفه رفت و آمد داشتند و به لطف خدا این افراد در صف نماز جماعت امیرالمومنین علیه السلام حضور داشتند و اصلا در جریان کربلا شرکت نکردند.

آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: پس از این که امام علی علیه السلام در نامه خویش جریان کشته شدن عثمان و آشفته بودن مدینه را تشریح کردند، گروه یاران شرافتمند و اهل کوفه به کمک ایشان آمدند و بصره را فتح کردند و امام علی علیه السلام طی نامهای خطاب به اهل کوفه فرمودند: خداوند به شما اهل این شهر از ناحیه اهل بیت پیامبرتان جزا و پاداش دهد بهترین پاداشی که به عاملان و مطیعان خود و سپاسگزاران نعمتهایش عطا میکند، چرا که شنیدید و اطاعت کردید دعوت شدید و اجابت نمودید.

ایشان همچنین با اشاره به مصیبت و حادثه حزنانگیز جریان کربلا اظهار داشت: کربلا آسان به دست نیامده که آسان از دست برود.

حضرت آیتالله جوادی آملی در پایان تاکید کرد: نام مبارک امام حسین علیه السلام تا ابد زنده است و جریان عاشورا نیز برای همیشه ماندگار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین