آفتابنیوز : آفتاب: ساعت 10 شب پیامی از امارات ارسال شد كه عبدالمالک در حال مسافرت از دبی به مقصد قرقیزستان است، به محض مخابره این خبر، وزارت اطلاعات شروع به جریانسازی این قضیه كرد و فورا به فرماندهی كل ارتش، سرلشكر عطاالله صالحی اطلاع داده شد.
كتاب «مستند دستگیری ریگی» 200 صفحه است. تعدادی عكس از جنایاتهای ریگی و همچنین اخبار و عكسهای این خبر در خبرگزاریها و رسانههای جهان در این كتاب آمده است. همچنین فصلی هم به نظرات مسئولان و نظراتی كه مردم در مورد این واقعه ابراز داشتهاند اختصاص داده شده است.
«در چنگال عقاب»؛ گزارش واقعی و مستند از نحوه رهگیری و فرود هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی به كوشش سیدحكمت قاضی میرسعید توسط انتشارات سوره مهر منتشر میشود. این كتاب به صورت روایت داستانی است كه یک دانای كل آن را روایت میكند و به همان ترتیبی كه این واقعه اتفاق افتاد در این كتاب هم به شكل مستند آمده است.
نویسنده این كتاب با تمام خلبانان، فرمانده نیروی هوایی و طراح عملیات، فرماندهی پایگاه نهم شكاری و دیگر عوامل درگیر در این رویداد مصاحبه كرده حتی در این كتاب یک سری فرضیاتی آورده است بر این اساس كه اگر خلبان هواپیمای مسافربری از دستور فرود تمكین نمیكرد چه اتفاقاتی ممكن بود بیفتد.
نویسنده تلاش كرده آنچه كه واقعیت داشت گفته شود چون به گفته خودش در مصاحبه ای كه در نشریه «كتاب مهر» انتشارات سوره منتشر شده است؛ موافق سانسور نیست. ولی به دلیل مسائل امنیتی اسم خلبانها در این كتاب ذكر نشده است. البته به اعتقاد نویسنده دلیلی هم نداشت كه مطرح شود چرا كه با كسانی كه درگیر این عملیات بودند، صحبت شده بود.
سیدحكمت قاضی میرسعید به ذكر دلایل خود برای تدوین كتابی با مضمون نحوه رهگیری و دستگیری عبدالمالک ریگی پرداخت و گفت: وقتی توسط وزارت اطلاعات خبر رسید كه ریگی به عنوان مسافر در یک هواپیما از دبی به سمت كشور قرقیزستان در حال پرواز است، مسئولان فورا به فكر افتادند كه عملیات فرو نشاندن هواپیما و دستگیری ریگی توسط نیروی هوایی ارتش صورت گیرد و در واقع نقطه عطف این حادثه بزرگ توسط نیروی هوایی انجام شد.
وی ادامه داد: درست است كه نقش اطلاعاتی را وزارت اطلاعات انجام داد ولی آنچه كه در آسمان اتفاق افتاد و واقعا هم یک كار طاقتفرسا، برقآسا و با زمانبندی خاص بود را نیروی هوایی انجام داد. ساعت 10 شب پیامی از امارات ارسال شد كه عبدالمالک در حال مسافرت از دبی به مقصد قرقیزستان است به محض مخابره این خبر، وزارت اطلاعات شروع به جریانسازی این قضیه كرد و فورا به فرماندهی كل ارتش، سرلشكر عطاالله صالحی اطلاع داده شد و ایشان هم از طریق معاونت اطلاعاتی خود وارد عمل شدند و به فرماندهی نیروی هوایی اطلاع داده شد. سرتیپ شاه صفی هم شبانه دیگر فرماندهان نیرو را خواستند. با توجه به اینكه تنها حدود یك ساعت و نیم زمان بود، به فرماندهان و معاونت عملیات گفته شد كه از ما خواسته شده كه یك هواپیمای مسافربری را فرود بیاوریم.
قاضی میرسعید با بیان اینكه گفته نشد كه چه كسی در این هواپیما است در ادامه توضیحات خود گفت: چندین گزینه مطرح شد. همانطور كه میدانیم هر هواپیمایی كه از كشور امارت به سمت شرق پرواز میكند باید از كریدور پروازی ایران عبور كند كه روت (شروع) آن بندرعباس است و بعد شهر كرمان و از مسیر طبس و مشهد از مرز خارج میشود. فورا اولین سوالی كه مطرح شد این بود كه هواپیما در كدام شهر فرود آورده شود. اولین گزینه بندرعباس بود، دومین گزینه فرودگاه كرمان، سومین گزینه فرود آوردن هواپیما در مهرآباد تهران بود و آخرین گزینه هم فرود هواپیما در شهر مشهد بود اما گزینه اصلی ما فرودگاه بندر عباس بود.
به گفته وی برای این عملیات 6 فروند هواپیمای اف 4 در حالت استندبای آماده شد و حتی گفته شد اگر این هواپیما بنا به دلایلی از مسیر دید این 6 فروند خارج شد، دو فروند هواپیمای دیگر هم در اصفهان به حال آماده باش باشد.
قاضی میرسعید با اشاره به اینكه از سوی حوزه هنری پیشنهاد شده كه اطلاعات این واقعه را به صورت فیلمنامه در اختیارشان بگذارد، گفت: البته الان شرایط را به دلیل برخی مسائل امنیتی مناسب نمیبینیم.
وی در خصوص دلایل خود برای این كار گفت: این كار باید به صورت مستند كار شود و اگر بخواهیم این واقعه را به صورت مستند تولید كنم باید تمام جزییات روایت شده و تمام شخصیتها در این كار حضور داشته باشند كه الان نمیشود از خلبانان این حادثه استفاده كرد چون چهره آنها لو میرود و این از نظر امنیتی مشكل است، باید زمان بگذرد.