کد خبر: ۱۱۶۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸

ایاد علاوی به دولت عراق می‌پیوندد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی ائتلاف «العراقیه» گفت که رهبر این ائتلاف حضور در دولت عراق به‌عنوان رئیس شورای ملی سیاست‌گذاری استراتژیک را پذیرفته است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، «سعید میسون الدوملوجی» گفت که «ایاد علاوی»، رهبر ائتلاف العراقیه بعد از دیدار 90 دقیقه‌ای با «نوری المالکی»، نخست‌وزیر عراق توافق کرده است که به‌عنوان رهبر شورای 20 عضوی سیاست‌گذاری استراتژیک در دولت همکاری داشته باشد. 

بنا بر این گزارش، علاوی پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی ماه مارس با اختلاف اندک همواره تاکید می‌کرد که وی یا یکی از اعضای ارشد العراقیه باید نخست‌وزیر دولت آینده عراق باشد. 

پارلمان عراق هنوز باید درباره میزان قدرتی که به این نهاد اعطا می‌شود، تصمیم‌گیری کند. 

اکنون انتظار می‌رود که مالکی دولت جدید عراق را در تاریخ 23 ماه دسامبر اعلام کند. 

علاوی بعد از این گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران تائید نکرد که حضور در کابینه مالکی را پذیرفته است ولی اعلام کرد که این دیدار «مثبت و ثمربخش» بوده و فعالیت‌های استراتژیک و امنیت عراق در راس آن قرار داشته است. 

وی همچنین گفت: «به دیدگاه مشترکی رسیدیم؛ هر کدام از ما تجربیاتی داریم که مکمل طرف دیگر است.» 

مالکی نیز گفت که این گفت‌وگوها بر ساختن «عراقی مستحکم» متمرکز بوده است. 

وی ادامه داد: «با چالش‌های بزرگی رو‌به‌رو هستیم و توانایی مقابله با تمامی این چالش‌ها را داریم.» 

علاوی ماه گذشته میلادی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌ان» تاکید کرده بود که در دولت به رهبری مالکی مشارکت نمی‌کند و گفته بود که پیمان تقسیم قدرت «مرده» است. 

«مارک توندر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با در پیش گرفتن رویکردی محتطانه از این توافق استقبال کرده و گفت: «به‌نظر می‌رسد که پیشرفت مثبتی حاصل شده باشد؛ از بیانیه العراقیه درباره تمایل علاوی برای مشارکت در دولت ائتلافی استقبال می‌کنیم ولی روشن است که این روند ادامه دارد. هدف ما که دستیابی به روندی معتبر برای تشکیل دولتی معنکس کننده نتیجه انتخابات است، تغییری نکرده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین