کد خبر: ۱۱۶۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۹ - ۰۳:۰۴

بنیان‌گذار فیس‌بوک شخصیت سال مجله تایم شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک به عنوان شخصیت برگزیده سال مجله تایم انتخاب شد. این میلیاردر 26 ساله به عنوان پرنفوذترین‌ فرد سال 2010 شناخته شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، پیشتر جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس برنده نظر سنجی خوانندگان مجله تایم به عنوان پرنفوذترین شخصیت سال 2010 شده بود. اما سردبیران و گزارشگران این مجله آقای زوکربرگ را انتخاب کردند.

ریچارد استنگل، سردبیر اجرایی مجله تایم می‌گوید که شبکه اجتماعی آقای زوکربرگ نحوه زندگی روزمره ما را متحول کرده است.

آقای زوکربرگ در سال 2004، زمانی که در هاروارد دانشجو بود، فیس‌بوک را همراه با چند نفر دیگر تاسیس کرد. این شبکه اجتماعی اکنون 500 میلیون نفر کاربر و بیش از 1700 نفر کارمند دارد.

آقای زوکربرگ در بیانیه‌ای گفت که بردن جایزه تایم "افتخار بزرگی است و تلاش‌های گروه کوچک ما برای مرتبط کردن جهان را به رسمیت می‌شناسد. من از این که در جریان این تلاش‌ها قرار گرفته‌ام خوشحالم."

میزان دارایی آقای زوکربرگ که یکی ثروتمندترین افراد آمریکا به‌شمار می‌رود، نزدیک به 7 میلیارد دلار تخمین زده شده است. او اخیرا اعلام کرد که بخشی از دارایی‌های خود را به خیریه خواهد بخشید.

بر اساس زندگی آقای زوکربرگ فیلمی سینمایی با عنوان "شبکه اجتماعی" ساخته شده که ماجرای تاسیس فیس‌بوک را از ابتدا تا فراگیر شدنش به نمایش می‌گذارد.

او یکی از اعضای گروهی موسوم به "قول اعطا" است که ثروتمندان آمریکایی را قانع می‌کند تا دست‌کم نیمی از ثروت خود را چه در زمان حیات و یا پس از مرگ به خیریه اعطا کنند.

"قول اعطا" مبارزه‌ای است که وارن بافت سرمایه‌گذار آمریکایی، بیل گیتس، رئیس مایکروسافت و همسرش شروع کردند.

مجله تایم از سال 1927 انتخاب "مرد سال" را آغاز کرد و از آن زمان به‌طور سالانه یک مرد، زن یا گروه را به عنوان برنده این عنوان برگزیده است.

عنوان "شخصیت سال" از سوی سردبیران مجله تایم به فردی داده می‌شود که بیشترین تاثیر را بر رویدادهای جهان داشته است که به گفته ناشران این مجله این تاثیر لزوما نباید مثبت باشد.

در سال 1951 تایم عنوان "مرد سال" خود را به محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران اعطا کرد. مصدق اولین نفر از خاورمیانه بود که این عنوان را کسب می‌کرد.

امام خمینی‌(ره)، دومین ایرانی بود که در سال 1979 به عنوان "مرد سال" انتخاب شد.

این مجله در سال 1982 کامپیوتر و در سال 1988 "کره در معرض خطر زمین" را به عنوان مرد سال برگزید.

در سال 1999 عنوان انتخاب مجله تایم به "شخصیت سال" تغییر کرد تا به گفته ناشران این مجله فراگیرتر باشد.

اعطای این عنوان بعضا با جنجال‌ها و انتقادهایی نیز همراه بوده است. از جمله انتخاب آدولف هیتلر، صدراعظم آلمان و رهبر حزب نازی در سال 1938 و دو بار انتخاب شدن ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی.

در فهرست نامزدهای شخصیت برتر سال 2010 علاوه بر جولیان آسانژ، حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان و معدنچیان شیلیایی که بیش از دو ماه در اعماق زمین گیر افتاده بودند نیز به چشم می‌خورد.

این هفته‌نامه در سال 1999 آلبرت آینشتاین، دانشمند آلمانی‌تبار را به عنوان "شخصیت قرن" برگزید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین