کد خبر: ۱۱۶۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۲

اشکان دژاگه دعوت تیم ملی را رد کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اشکان دژاگه گفت: «برای بازی در ایران به فرصت بیشتری نیاز دارم» و این‌گونه پروسه حضور او در تیم ملی برای جام ملت‌ها بسته شد! 

اشکان دژاگه پسر 24 ساله ایرانی‌الاصل که پدرش سال‌ها قبل یکی از بازیکنان تیم استقلال(تاج) بوده پس از اینکه نتوانست رویای حضور در تیم ملی آلمان را تحقق ببخشد تصمیم گرفت تا به دعوت افشین قطبی تلاش برای حضور در تیم ملی ایران باری دیگر تجربه کند.
 
این پسر جوان در حالی که سه سال قبل یکی از بهترین بازیکنان فوتبال بوندسلیگا محسوب می‌شد و کاپیتان تیم ملی جوانان آلمان بود دعوت علی دایی برای شرکت در تمریانت تیم ملی ایران را رد کرد.
 
او آن سال‌ها امید داشت تا توسط یوآخیم لو به تیم ملی آلمان دعوت شود اما اگر سرمربی تیم آلمان از میان دو رگه‌ها میدان را در اختیار ستاره‌هایی چون مسعود اوزیل و بوآتنگ قرار داد اما هیچ‌گاه این شانس در اختیار اشکان ایرانی قرار نگرفت. هرچند لو ادعا کرده بود روی این بازیکن زوم کرده و ممکن است در آینده‌ای نزدیک اشکان هم به اردو‌ها دعوت شود اما این بازیکن نه در بازی‌های یورو 2008 و نه برای جام‌جهانی 2010 جایی در تیم لو نداشت تا مطمئن شود خارج از سرزمین پدری کسی برایش نامه نمی‌نویسد!

دژاگه اما مشکلی بزرگ برای حضور در تیم ملی ایران داشت. او اگرچه هیچ‌گاه برای تیم ملی بزرگ‌سالان آلمان بازی نکرده بود اما چون بر اساس قوانین فیفا تا 22 سالگی یکی از دو ملیت اصلی‌اش را برای بازی ملی انتخاب نکرده بود و قبل از آن تنها برای تیم‌های پایه آلمان به میدان رفته بود، بازیکنی آلمانی محسوب می‌شد و باید برای این تیم به میدان می‌رفت.

اما پس از دیدار نمایندگان قطبی با خانواده اشکان در تهران، درحالی که سرمربی تیم ملی دنبال جایگزینی برای علی کریمی در خط هافبک تیم ملی در نقش یک هافبک تهاجمی می‌گشت، این بازیکن شانس تجربه بازی ملی در رده بزرگسالان را بدست آورد و فرصت یافت تا در سرزمین مادری به میدان برود.

او برای این کار نیاز به مجوز فیفا می‌گشت که کفاشیان رئیس فدراسیون در این باره می‌گوید: «ما با فیفا مکاتبه کردیم و شرایط را توضیح دادیم. آنها هم بعد مطالعه مدارک مربوط به این بازیکن، مجوزش را برای حضور در اردوی تیم ملی ایران صادر کردند.»

البته مجوز فیفا بخشی از مسیر بود و در حالی که دژاگه آخرین سال قراردادش با وولفسبورگ را سپری می‌کند و در نیم فصل ابتدایی تنها 3 بازی برای تیمش بازی کرده، او با این مشکل روبه‌روست که استیو مک کلارن سرمربی انگلیسی تیمش حاضر نیست در نیم فصل دوم روی بازیکنی حساب کند که قرار است یک ماه در ژانویه تمرینات تیم را ترک کند. این مربیحتی درحالی که قطبی برای دیدن اشکان با هماهانگی تیم آلمانی راهی وولفسبورگ شده در بازی با دورتمند به این بازیکن حتی برای ثانیه‌ای بازی نداد و قطبی تنها دو بار توانست تمرینات اشکان را از نزدیک تماشا کند. 

این نکته‌ای است که خسرو والی‌زاده، مدیر رسانه‌ای تیم ملی درباره‌اش به مهر گفت: «تیم ولفسبورگ علاوه‌بر دژآگه یک بازیکن آسیایی دیگر به نام "ماکوتو هاسبه" دارد که او نیز همچون اشکان باید برای جام ملت‌های آسیا از تیم ولفسبورگ جدا شود. با توجه به تداخل دیدارهای تیم ملی فوتبال کشورمان با آغاز نیم فصل دوم بوندس‌لیگا این احتمال وجود دارد که مسئولان تیم ولفسبورگ به‌نوعی مانع از حضور دژآگه در تیم ملی کشورمان شوند.»

نیم فصل دوم مسابقات فوتبال بوندس‌لیگا از 24 دی ماه آغاز می‌شود و این در حالی ست که تیم‌های آسیایی در آن برهه زمانی درگیر مسابقات جام ملت‌های 2011 هستند که از روز 17 دی ماه تا 9 بهمن ماه در قطر برگزار می‌شود.

به همین دلیل هم بود که عصر پنجشنبه و پس از آخرین حضور افشین قطبی در تمرین تیم آلمانی، وب‌سایت معتبر کیکر، مصاحبه اشکان دژاگه را در صفحه نخست خود قرار داد. مصاحبه اشکان با سایت باشگاه وولفسبورگ که در آن این بازیکن گفته است: «نمی توانم در جام ملتهای آسیا همراه تیم ملی ایران باشم و برای شرکت در تمرینات تیم ملی ایران نیاز به زمان بیشتری دارم. من نیم فصل خوبی را در تیمم پشت سر نگذاشته ام و امید به حضوری ثابت در دور برگشت دارم. یک ماه دوری از تمرینات تیم وولفسبورگ شانسم را برای بازی در تیم باشگاهی‌ام کم می‌کند و چون باشگاهم با این جدایی مواق نیست فکر می کنم بهتر است در زمانی دیگر به تیم ملی ایران فکر کنم.»

مصاحبه‌ای که در بخش‌هایی از آن آمده اگر اشکان در بازی های جام ملت‌های آسیا شرکت کند نه فقط تمرینات آماده‌سازی زمستانی تیم که سه هفته از بازی‌های دور برگشت را هم ممکن است از دست بدهد. او در این باره می‌گوید: «خیلی سخت است که دوباره بتوانم شرایطم را در تیم بهبود ببخشم و این ریسکی بزرگ برایم می‌تواند باشد. به همین دلیل شاید بهتر باشد در زمانی مناسب‌تر به فکر بازی در تیم ملی ایران باشم نه در شرایطی که باشگاه مایل به این اتفاق نیست.»

کیکر البته به حرف‌های والی‌زاده در خبرگزاری ایرانی هم اشاره کرده و گفته تصمیم بازیکن ایرانی‌الاصل که بر اثر فشار تیم آلمانی انجام شده بر خلاف قوانین فیفاست ولی حتی تیم آلمانی این اجازه را به اشکان نمی‌دهد که همراه تیم ملی در تمرینات باشد.

به این ترتیب و با توجه به جدایی افشین قطبی در پایان جام ملت‌های آسیا این احتمال که پرونده دعوت از دژگه برای تیم ملی ایران هم برای همیشه بسته شود وجود دارد. پیش از او فریدون زندی با هیجانی زیاد به تیم ملی ایران دعوت شد و اگرچه یکی دوسال درخششی فوق‌العاده داشت اما خیلی زود هیجانش را برای ایرانی‌ها از دست داد و حالا بازیکنی معمولی شده در تیم بحران زده استیل آذین! بازیکنی که آن سال‌ها در تیم فرایبورگ و در بوندسلیگای یک بازی می‌کرد اما بعد از پشت سر گذاشتن جام جهانی 2006 همراه تیم ملی ایران به سرنوشتی تلخ دچار شد.

دژاگه اگرچه بر اثر مخالفت باشگاهش دعوت برای بازی در تیم ملی ایران را رد کرد و باری دیگر این شانس را برای خود قائل شد که فوتبال حرفه‌ای‌اش را در اولویت قرار دهد اما سفری 10 روزه را به قطبی تحمیل کرد که در آستانه بازی‌های حساس جام ملت‌ها شاید حضورش در تهران می‌توانست دلگرمی بزرگی برای خبرنگاران رسانه‌های ایرانی باشد. آن هم درست در زمانی که قطبی با اعلام خبر قراردادش با تیمی ژاپنی بی‌آنکه با هیچ یک از رسانه‌های ایرانی حرفی بزند راهی سفر آلمان شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین