کد خبر: ۱۱۶۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲

احتمال شعله‌ور شدن مجدد آتش در جنگل‌های گلستان

برف آتش بلوط‌های زاگرس را مهار کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرکل یگان حفاظت سازمان جنگل‌های کشور با اعلام اینکه گرم شدن دوباره هوا سبب آتش سوزیهایی به صورت لکه‌ای در جنگل‌های گلستان شده گفت: نیروهای حفاظت این سازمان آمادگی مقابله با آتش را دارند. 

مدیر کل یگان حفاظت سازمان جنگل‌های کشور با تائید آتش‌سوزی در مناطق بحرانی جنگل‌های گلستان، گفت: با گرم شدن دوباره هوا آتش‌سوزی‌هایی به صورت لکه‌ای در جنگل‌های گلستان مشاهده می‌شود که اغلب در همان مناطق سابق اتفاق افتاده‌اند.

تقی ایروانی با اشاره به بارندگی نسبتا مطلوب روزهای گذشته در گلستان تاکید کرد: مناطقی در شهر علی‌آباد، رامیان، گرگان، مینو دشت و ... همچنان در آتش می‌سوزد که بیشتر کنده‌ها و لاشه درختان سوخته و خشکیده است.

وی از آمادگی نیروهای امداد در منطقه خبر داد و تاکید کرد: اگر شرایط خشک هوا ادامه پیدا کند ممکن است آتش دوباره شعله‌ور شود اما این آمادگی در نیروهای حفاظت وجود دارد که به مقابله با آتش بپردازند.

وی همچنین با اشاره به بارش سنگین برف در هفته گذشته (دوشنبه) در مناطق زاگرس نشین گفت: برف آتش جنگل‌های مریوان و سروآباد و دیگر مناطق در بلوط زاران زاگرس را مهار کرد و به دلیل سنگینی برف بیم آتش‌سوزی مجدد وجود ندارد.

رئیس موسسه غیر دولتی خانه جوان که در شهر رامیان استان گلستان و از فعالان محیط زیست، گفت: همین حالا (صبح روز شنبه) جنگلهای رامیان در 40 کیلومتری شهر در حال سوختن هستند و این آتش سوزی با بارش شدید باران هم مهار نشده است.

مهدی یازرلو تاکید کرد: کانون آتش‌سوزی که در حین بارش باران در روزهای گذشته به صورت دود دیده می‌شد دوباره شعله‌ور شده و متاسفانه ستاد بحران مهار آتش در ایام تاسوعا و عاشورا مدیریت بحران را رها کرده و با گرم شدن هوا آتش دوباره در جنگل شعله‌ور شده است.

وی با اشاره به نبود آمار و اطلاعات حقیقی در مورد وسعت آتش‌سوزی، اظهار داشت: تخمین‌های سازمان‌های غیر دولتی آتش سوزی جنگل‌ها را بالای 200 هکتار برآورد کرده است که امیدواریم آمار درست و دقیقی از این خسارت به افکار عمومی ارائه شود.

همچنین مدیرکل سابق اداره منابع طبیعی استان گلستان که یک‌ماه پیش بازنشسته شده با اشاره به پیش‌بینی احتمال آتش سوزی در جنگل‌های گلستان، گفت: با بوجود آمدن تغییرات اقلیمی این انتظار را داشتم که آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ دهد.

صفرعلی خواجه با اشاره به نبود نیروی انسانی کارامد اظهار داشت: تا زمانی که فقر نیروی انسانی در سازمان‌های حفاظتی مانند منابع طبیعی و محیط‌زیست وجود داشته باشد باید منتظر چنین وقایع خسارت باری باشیم.

وی افزود: خسارات سنگینی به سبب تغییرات اقلیمی، نبود نیروی انسانی کارآمد و تربیت شده و نبود تجهیزات کافی در اطفای آتش جنگل‌ها به اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی و کشاورزی منطقه وارد شده است که باید منتظر خسارات بیشتر بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین