کد خبر: ۱۱۶۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲
پس از 5 روز از ریزش معدن زغال‌سنگ هجدک و مدفون شدن 3 معدنچی؛

عملیات آواربرداری معدن به‌کندی پیش می‌رود

هیچ اطلاعی درخصوص سایر معدنچیان در دست نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که 5 روز از ریزش معدن زغالسنگ هجدک و مدفون شدن سه معدنچی در اعماق زمین می‌گذرد به دلیل کندی آوار برداری امیدها هرلحظه برای خانواده‌های معدنچیان گرفتار کم رنگ‌تر می‌شود. 

5 روز پیش بار دیگر حادثه ای تلخ در معادن کرمان روی داد و چهار کارگر معدن در عمق 600 متری معدن زغال‌سنگ هجدک گرفتار شدند که در ساعات اولیه یکی از این افراد از زیر آور بیرون آورده شد که متاسفانه به دلیل ریزش زغال فوت کرده بود اما از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی درخصوص سایر معدنچیان در دست نیست.

با گذشت زمان و حجم بالای آوار ریزش کرده در معدن زغالسنگ هجدک امیدها برای زنده بیرون آوردن کارگران مدفون در معدن هر لحظه کم‌رنگ‌تر می‌شود.

این درحالی است که مسئولان شهرستان زرند و امدادگران در معدن از استثنایی بودن این حادثه خبر می‌دهند به‌گونه‌ای که معدن با زغال پودر شده بسته شده است و همین مسأله موجب می‌شود با وجود تلاش‌های بسیار معدن بار دیگر دچار ریزش شود و رسیدن به عمق 600 متری و مکانی که معدنچیان محبوس شده اند را سخت‌تر می‌کند.

هر چند به گفته مسئولان به دلیل عدم امکان گردش هوا و همچنین حجم بالای ریزش صدها تن زغال‌سنگ در معدن از روز اول نیز امکان زنده بودن معدنچیان کم بوده است اما داستان معدچیان گرفتار در معدن شیلی موجب شده همچنان امدادگران، معدنچیان این معدن و به ویژه خانواده‌های معدنچیان همچنان امیدوار باشند.

مسئول معادن زغالسنگ هجدک عصر جمعه در بازدید استاندار کرمان از مراحل امداد رسانی به معدنچیان گرفتار روند آوار برداری را به دلیل نوع و شدت ریزش معدن کند دانست.

محمد موسی‌پور ادامه داد: امدادگران و معدنچیان برای رسیدن به نقطه حادثه تا کنون 500 واگن زغال را از معدن خارج کرده‌اند.

وی ادامه داد: هم اکنون شش اکیپ مختلف درحال فعالیت در معدن هستند اما ریزش زغال و همچنین سنگ‌های معدن کار را کند می‌کند.

موسی‌پور تاکید کرد برای خارج کردن معدنچیان تمام تلاش گروه‌های امداد در حال انجام است اما همچنان از وضعیت قطعی کارگران خبری در دست نیست.

تلاش‌ها در حالی همچنان بی‌نتیجه مانده است که فرماندار راور نیز حادثه معدن هجدک را استثنایی می‌خواند. 

فرج‌الله عارفی نیز با اشاره به کندی روند آوار برداری ابراز امیدواری کرد که معدنچیان گرفتار به زودی از معدن خارج شوند.

اظهارات این مسئول در شهرستان راور نشان از عجیب بودن حادثه معدن راور دارد و گفته‌های وی نشان از لزوم امدادرسانی تخصصی به معنچیان گرفتاری دارد که با گذشت هر روز امکان زنده بیرون آوردن آنها کم رنگ و کم رنگ‌تر می‌شود.

وی امدادرسانی به معدنچیان را به دلیل نوع حادثه زمان بر می‌داند و به خانواده‌های معدنچیان اطمینان می‌دهد که برای خارج کردن معدنچیان از با تجربه‌ترین و خبره‌ترین گروه‌های امدادی استفاده می‌شود.

عارفی همچنین از حضور یک کارشناس اوکراینی در معدن هجدک خبر داد.

وی گفت: هم اکنون امدادگران به نزدیکی محل حادثه رسیده‌اند و با حفر کانال‌های عمودی در معدن و تثبیت این کانال‌ها که با عرض کم حفر می‌شوند به سمت معدنچیان گرفتار در معدن پیش می‌روند.

مدیرعامل شرکت مواد معدنی ایران نیز که در محل حادثه حضور یافته با ابراز امیدواری نسبت به اینکه امدادگران بتوانند با سرعت بیشتر معدنچیان گرفتار را نجات دهند گفت: با تمام توان امدادرسانی در این معدن در حال انجام است.

حسین رحیمیان تصریح کرد: امکانات لازم در اختیار امدادگران وجود دارد اما به دلیل شدت ریزش معدن با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی دلیل کندی عملیات نجات را نیز شدت ریزش زغال و سنگ در معدن دانست و گفت: هر چه برداشت زغال و آواربرداری انجام می‌شود بار دیگر معدن ریزش می‌کند.

وی گفت: زغال به صورت گرد در معدن وجود دارد و همین مسأله تثبیت کانال‌های ایجاد شده را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حفر کانال به صورت عمودی باید انجام شود گفت: به دلیل شرایط خاص معدن با وجود حفاری امکان تثبیت به‌سختی وجود دارد و بار دیگر به دلیل ریزش کانال بسته می‌شود.

اقدامات مسئولان و امداد گران در حالی در معادن هجدک انجام می شود که خانواده معدنچیان همچنان امیدوارند بتوانند بار دیگر عزیزانشان را به سلامت ببینند و در این میان به‌نظر می‌رسد دعا برای سلامت کارگران معدن کرمان تنها کاری است که می‌تواند خانواده‌های معنچیان را تسلا دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین