کد خبر: ۱۱۶۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱

برج جدید تایوان نماد دیگری از تکنولوژی عصر جدید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برج جدیدی که «رصدخانه‌های شناور» نام دارد بزودی در «تای چونگ» سومین شهر بزرگ تایوان به عنوان یکی از نمادهای اصلی این شهر خواهد شد. 

به گزارش جام‌‌جم‌آنلاین، این برج دارای 8 آسانسور شناور که شبیه رصدخانه هستند می‌باشد. این برج شبیه به تنه‌ درخت است که 8 آسانسور در گردش آن شبیه برگ‌های این درخت هستند. 

طرح مفهومی این برج توسط کمپانی‌های DSBA ،Upgrade .studio و Mihai Carcivm ارائه شده و پروژه توسط «استفان دورین» رومانیایی که آرشیتکت اصلی شرکت DSBA است هدایت می‌شود.
طرح این برج برنده جایزه‌ اول رقابت‌های بین‌المللی طراحی مفهومی برج‌ها شد که اخیرا در تایوان برگزار شده است. استفان دورین می‌گوید این طرح نشان‌دهنده یک درخت تکنولوژیکی با آسانسورهای رصدخانه‌ای شکل است که شبیه برگ‌های درخت هستند. 

ارتفاع این برج بیش از 300 متر بوده و دارای مرکز اطلاع‌رسانی، موزه، دفتر اداری برج، سالن کنفرانس قسمت‌های ثابت و متحرک دیده‌بانی (رصد) و یک پارک شهری است. 

آسانسورهای شناور این برج قادر به حمل 80 نفر بوده و از مواد سبک تولید شده توسط صنایع فضایی ساخته شده و به وسیله نسل جدیدی از پوسته‌های «پلی تترافلورو اتیلن» (PTFE) پوشیده شده است. 

طرح آسانسورهای این برج متاثر از داستان‌های علمی ـ تخیلی بازی‌های کامپیوتری است. این آسانسورها روی یک شیار عمودی که در داخل یک میدان مغناطیسی قوی قرار دارد حرکت بالا و پایین داشته و با استفاده از بالون‌های هلیم حالت خود نگهدارنده دارند. 

فرم آسانسورها امکان مهمی برای معرفی موزه به بازدیدکنندگان را فراهم می‌کند. از دیگر خصوصیات این برج که تحت عنوان خصوصیات سبز نام برده می‌شود عبارتند از: تهویه‌ طبیعی براساس خاصیت دودکش، توربین‌ها و باتری‌های خورشیدی جهت تولید برق لازم، فیبرنوری گنبدی شکل جهت روشن کردن نواحی زیرین و فضای موزه و جمع‌آوری آب باران و تصیفه آن است. همچنین به منظور گرم کردن ساختمان در زمستان و گرم کردن آب در زیرزمین یک نیروگاه زمین گرمایی (وابسته به حرارت مرکزی زمین) وجود دارد. 

این برج بلندترین ساختمان در تای چونگ خواهد بود. اما از بلندترین برج تایوان یعنی آسمانخراش 101 تایپی کوتاه‌تر است. این طرح از بین 237 داوطلب از 27 کشور انتخاب شده و جایزه‌ 130 هزار دلاری آن به «دورین» رسید. پیش‌بینی می‌شود این طرح در زمینی به مساحت یک هکتار و از سال 2012 آغاز شده و 2 سال به طول انجامد. 

این رقابت بین‌المللی طراحی مفهومی به منظور جشن صد سالگی برپایی تایوان و جشن یادبود ادغام بخش تای چونگ با شهر تای چونگ برگزار شد. بودجه‌ اجرای این طرح توسط دولت تایوان تامین خواهد شد. 

منبع:Physorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین