کد خبر: ۱۱۶۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹

روایت «تهران‌تایمز» از نشست ژنو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب(خبرآنلاین-رضا دانشمندی): روزنامۀ «تهران تایمز» روز یکشنبه «برخی از جزئیات مذاکرات» میان ایران و 1+5 در ژنو را «که به رسانه‌ها درز کرده»، منتشر کرد. 

به گزارش وب‌سایت «تهران تایمز Tehrantimes» برگزیده‌ای از این نکات بدین شرح است:

• برخلاف مذاکرات سال گذشتۀ ژنو که در آن گزینۀ «توقف در برابر توقف» (توقف غنی‌سازی از سوی ایران در برابر توقف تحریم‌های ایران از سوی غرب) مطرح شده بود، این بار این گزینه طرح نشد.

• در ابتدای مذاکرات، اشتون گفت هیأت نمایندگی ایران مهمان اروپا است و از آن‌ها خواست مذاکرات را آغاز کنند. در مذاکرات سال گذشته، «خاویر سولانا» (سلفِ اشتون) و نمایندۀ 1+5، مذاکره را آغاز کرده بود و این امر فرصتی برای طرف ایرانی فراهم کرد تا نظرات سایرین را ارزیابی کند.

• به هر حال، جلیلی با زیرکی این عمل را خنثی کرد و جلسه را تبدیل به دادگاهی برای غرب ساخت. جلیلی همچنین رویکرد انحصاری غرب در مورد علم را یادآور قرون وسطی دانست. اشتون که تا آن زمان در مورد اقدام تروریستی در تهران [ترور شهید شهریاری] ساکت مانده بود، مجبور شد آن را محکوم نماید و از مذاکره‌کنندۀ ارشد ایران خواست به صحبتش ادامه دهد.

• جلیلی تعدادی از موضوعات از جمله خلع سلاح، منع تکثیر، آرایش تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا (به عنوان نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) و امتناع آمریکا از امحاء تسلیحات شیمیایی را ذکر کرد و به این صورت این نشست به صحنۀ پرسش ایران از غرب بدل شد.

• اشتون پرسید چه موضوعاتی قابل مذاکره هستند که جلیلی گفت اگر دموکراسی موضوع مهمی در منطقۀ خاورمیانه است، این موضوع مناسبی برای گفت‌وگوست. جلیلی همچنین گفت موضوعات هسته‌ای، خلع سلاح و عدم اشاعه نیز موضوعاتی هستند که ایران آماده مذاکره در مورد آن‌هاست. او پتانسیل عظیم ایران برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی از جمله انرژی را نیز ذکر کرد.

• آن‌گاه نمایندگان 1+5 موضوعاتی را مطرح کردند و زمانی‌که نوبت به دیپلمات بریتانیایی، «جفری آدامز» رسید که صحبت کند، اشتون از او خواست تا مشخصاً دربارۀ «موضوعات منطقه‌ای» سخن بگوید و او دربارۀ همکاری در افغانستان ، مبارزه بر ضدّ قاچاق مواد ّ مخدّر و دزدی دریایی صحبت کرد.

• سپس نمایندۀ آلمان متنی را خواند که شامل بعضی ادعاها بر ضدّ ایران بود.

• در جلسۀ بعد از ظهر جلیلی اسنادی را بر اساس گزارشات و نامه‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد که ثابت می‌کرد ادعاهای مطرح شده از سوی طرف آلمانی در نوبت صبح بی‌پایه و اساس است. 

• نماینده فرانسه نیز اظهارات خارج از عرف دیپلماتیکی را مطرح کرد. نمایندۀ آمریکا هم حرف‌های مشابهی با اظهارات منتشره از سوی کاخ سفید زد. اما، اظهارات او [نیکلاس برنز] شامل هیچ چیز تازه‌ای نبود. مانند مذاکرات قبل، نمایندۀ روسیه از ایران خواست تا پروتکل الحاقی را بپذیرد، که به بازرسان اجازۀ بازرسی‌های سرزده را اعطا می‌کند. اما نمایندۀ چین به رغم فشارهای غرب بر پکن، به نفع ایران موضع گرفت.

• در دور بعدی مذاکرات [16 آذر]، جلیلی برخی اشتباهات غرب را متذکر شد و گفت د رمواجهه با کشورمان و سایر کشورها، شما (غربی‌ها) مرتکب خطاهای آشکاری می‌شوید و پس از مدتی به اشتباهات‌تان پی می‌برید. برای نمونه، در افغانستان شما به نقطه‌ای رسیدید که ما 10 سال قبل در مورد آن هشدار داده بودیم. یا تصوّر می‌کردید که با تصویب قطعنامۀ 1929، ایران را وادار خواهید کرد تا از مواضعش عقب‌نشینی کند. او افزود اکنون ایران در حال طراحی است تا بزرگترین جراحی اقتصادی را انجام دهد و اگر این کشور در شرایط باثباتی نبود و فشارها بر ایران کارگر افتاده بود، قادر نبود تا چنین اصلاح اقتصادی عظیمی را انجام دهد. او همچنین گفت غرب تحریم بنزین را بر ایران تحمیل کرد اما کشورمان فرصت یافت تا در تولید بنزین خودکفا شود. جلیلی افزود دلیل بزرگ اشتباه‌کاری غرب این است که اطلاعات مناسبی ندارد، همان‌گونه که نمایندۀ آلمان در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران به خطا رفت.

• پس از سخنان جلیلی تقریباً تمامی نمایندگان 1+5 بعضی بیانات جلیلی را تأیید کردند و گفتند غرب درک کاملی از این موضوعات ندارد.

• در جلسۀ بعد از ظهر جلیلی در مورد گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارۀ فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حدود 100 دقیقه توضیح داد، که پوکی ادعاهای دیپلمات آلمانی و سایر اشتباهات غرب را نشان داد.

• چون نخستین باری بود که اشتون و 4 نمایندۀ دیگر 1+5 د رمذاکرات مشارکت می‌کردند و اطلاعات کافی دربارۀ موضوعات نداشتند، آن‌ها «گاف‌هایی» دادند، مانند مواردی که از نمایندۀ آلمان سر زد. از سوی دیگر، طرف ایرانی با تبعیت از شیوه‌ای منطقی مسیر مذاکرات را به سود تهران تغییر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین