کد خبر: ۱۱۶۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۸

تولید بمب هوشمند دارویی در کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بمب هوشمند دارویی کشور با ترکیبی از دانش بیوتکنولوژی و رادیو دارو تا سال آینده تولید خواهد شد و فعالیت بالینی آن تا 22 بهمن امسال به نتیجه می‌رسد.

به گزارش برنا، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد: این دارو که به آن عنوان "بمب هوشمند دارویی" کشور داده‌ایم با ترکیبی از دو دانش بیوتکنولوژی و رادیو داروها وارد عرصه تولیدات بیوتکنولوژی کشور می‌شود.

دکتر مصطفی قانعی افزود: با تولید این دارو دیگر در درمان بیماری‌ها با عوارضی مانند پس از شیمی درمانی مواجه نخواهیم شد؛ چرا که با استفاده از این دارو در درمان بیماری‌ها بلافاصله منطقه درگیر در بیماری تحت تأثیر دارو قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این ‌که در تولید داروهای بیوتکنولوژیک از دو دانش خالص‌سازی و جداسازی استفاده می‌شود، اظهار کرد: کشورهای تحریم‌کننده ایران همواره با تحریم تجهیزات و مواد اولیه تولید ‌داروها در تلاش برای ایجاد مانع در زمینه ورود ایران به عرصه تولید داروهای بیوتکنولوژیک هستند، لذا تصمیم گرفته‌ایم تا یک‌سال آینده تجهیزات مورد نیاز تولید ‌داروها را در داخل کشور تولید کنیم.

وی با بیان این ‌که هم‌اکنون سالانه 600 میلیارد تومان صرف واردات حدود 100 داروی نوترکیب و بیوتکنولوژیک در کشور می‌شود، گفت: براین اساس پیشنهاد داده‌ایم سالانه 600 میلیارد تومان به منظور تولید این داروهای نوترکیب به وزارت بهداشت و درمان اختصاص یابد.

دریافت تأییدیه تولید و نظارت بر واکسن از سوی ایران
ایران به عنوان نخستین کشور در منطقه خاورمیانه توانسته است تأییدیه تولید و نظارت بر واکسن سازمان بهداشت جهانی را کسب کند.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان هم با بیان این مطلب گفت: این افتخار و امتیاز بزرگی برای کشورمان است، زیرا به تدریج می‌توانیم واکسن را به خارج از ایران صادر کنیم.

ابراهیم شیبانی با بیان اینکه سعی داریم تا پایان برنامه پنجم توسعه 99 درصد داروها را در کشور تولید کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم برخی داروهای مهم از جمله آیمود، آنژی پارس، بتافرون و غیره را بدون کمک گرفتن از دانش شرکت‌های خارجی در داخل کشور تولید کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون تولید داروهای بیوتکنولوژی در کشور افزایش یافته و 9 قلم داروی بیوتکنولوژی در حال تولید و 12 قلم دیگر در دست بررسی است که امیدواریم در دو سال آینده بتوانیم 25 قلم از 140 قلم داروی بیوتکنولوژی موجود در دنیا را تولید کرده و به تدریج در سال‌های آینده این داروها را در بازار عرضه کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین