کد خبر: ۱۱۷۰۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵

38 زمین‌‌لرزه ریگان را لرزاند / حضور مردم در معابر عمومی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی‌که امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده شرق کرمان همچنان ادامه دارد طی 12 ساعت گذشته 38 پس‌لرزه مناطق زلزله‌زده را تکان داده است و مردم هم اکنون از ترس تکرار زمین‌لرزه در معابر عمومی و محوطه‌های باز به‌سر می‌برند. 

زمین‌لرزه 6.5 ریشتری ریگان هر چند طبق آماری که مسئولان ارائه می‌دهند خسارت سنگین جانی در برنداشته است اما طبق اعلام مسئولان محلی 30 روستا همچنان در انتظار امداد هستند.

شدت بروز زمین‌لرزه به‌حدی بوده است که حتی در استان‌های همجوار نیز احساس شده است و مردم از ترس تکرار این زمین‌لرزه همچنان در فضاهای باز قرار دارند.

طبق اعلام موسسه ژئوفیزیک از زمان بروز زمین لرزه 6.5 ریشتری شب گذشت تاکنون 38 پس‌لرزه در ریگان روی داده است که بزرگ‌ترین آنها 5 ریشتر بوده است.

عمق کم این زمین لرزه‌ها و همچنین تداوم آنها مردم را نگران از تکرار زمین‌لرزه مجدد کرده است.

این درحالی است که جدای از هزار و 800 واحد مسکونی تخریب شده در ریگان بیش از 1000 واحد مسکونی و تجاری نیز در فهرج دچار صدمات 20 تا 70 درصدی شده اند و به دلیل خشت و گلی بودن دارای استحکام بسیار کمی هستند.

فرماندار فهرج در این خصوص گفت: به دلیل اینکه مردم حاضر نیستند در منازل مسکونی مستقر شوند باید زمینه اسکان موقت آنها فراهم شود.

حسین زین الصالحین ادامه داد: امروز 14 مدرسه فهرج به دلیل عدم حضور دانش‌آموزان تعطیل شد.

وی وجود ساختمانهای خشت و گلی را با توجه به ادامه زمین‌لرزه‌های برای مردم خطرناک دانست و خواستار مقاوم‌سازی این واحدها شد.

وی بر لزوم هوشیاری مردم با توجه به ادامه پس‌لرزه‌ها تاکید کرد.

فرماندار ریگان نیز اظهار داشت: 8 هزار نفر متاثر از این زمین‌لرزه شده‌اند و بسیاری از خانه‌ها نیز ویران شده است.

محمد برزنگ از مردم خواست از حضور در خانه‌های نیمه ویران خودداری کنند.

وی با اشاره به توزیع چادر برای اسکان موقت در برخی روستاها خواستار اسکان موقت خانوارهای هزار و 800 خانه تخریب شده بر اثر زمین لرزه 6.5 ریشتری شد.

استان کرمان طی دو ماه اخیر شاهد بروز زمین‌لرزه‌های زیادی بوده است که بروز این زمین لرزه‌ها هشداری درخصوص بروز زمین لرزه‌ای شدید بود.

آگاه‌سازی جامعه و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها یکی از مهمترین شاخص‌ها در برابر زمین لرزه است که هر چند اقداماتی در راستای مقاوم سازی صورت گرفته است اما متاسفانه آگاهی بسیاری از مردم کرمان درخصوص زمین‌لرزه در حد مطلوبی نیست.

در استان کرمان 18 گسل فعال وجود دارد که اکثر مناطق جمعیتی کرمان را در برگرفته اند.

طبق آماری که مسئولان اعلام کرده اند یک سوم از خسارت جانی و مالی زمین‌لرزه‌های 100 سال اخیر کشور در کرمان روی داده است و در زمین لرزه ریگان نیز تا کنون وقوع 4 کشته و 26 زخمی و تخریب هزار و 800 در ریگان و تخریب هزار و 150 واحد مسکونی در فهرج گزارش شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
0
0
افتابيها بگوييد امار 1800خانه ازكجا امد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین