کد خبر: ۱۱۷۰۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۸
با رای اکثریت نمایندگان؛

دولت جدید عراق از پارلمان رای اعتماد گرفت

جزئیات برنامه‌های دولت جدید عراق در نشست پارلمان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت جدید عراق به ریاست نوری المالکی نخست وزیر لحظاتی پیش با کسب رای اعتماد اکثریت نمایندگان پارلمان، ادای سوگند کرد تا به این ترتیب عراق از بلاتکلیفی سیاسی 10 ماهه خارج شود. 

به گزارش شبکه‌های الجزیره و العربیه، نمایندگان پارلمان عراق با اکثریت آراء به برنامه وزارتی دولت جدید و وزیران پیشنهادی نوری المالکی نخست وزیر رای اعتماد دادند.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین موافقت خود را با سرپرستی نوری المالکی بر وزارتخانه های امنیتی تا زمان معرفی وزیران مربوطه اعلام کردند.

نوری المالکی نخست وزیر و وزیران وی پس از کسب رای اعتماد اکثریت نمایندگان پارلمان، برای انجام ماموریت خود سوگند یاد کردند.

به هنگامی که نوری المالکی در حال اعلام اسامی وزیران مربوطه بود، یکی از نمایندگان با داد زدن نظم نشست پارلمان را به هم ریخت که با تذکر جدی اسامه النجیفی رئیس پارلمان روبرو و مجبور به سکوت شد.

برخی از وزیران پیشنهادی از جمله هوشیار زیباری وزیر امور خارجه با رای اکثریت نمایندگان و برخی دیگر با اجماع انتخاب شدند.

به این ترتیب دولت جدید عراق پس از 10 ماه انتظار تشکیل و عراق از بلاتکلیفی سیاسی طولانی خارج شد.

جزئیات برنامه‌های دولت جدید عراق در نشست پارلمان 

نخست وزیر عراق در نشست پارلمان برای رای اعتماد به دولت جدید به تشریح برنامه‌های این دولت پرداخت. 

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نوری‌المالکی در نشست امروز پارلمان عراق برای رای اعتماد به دولت جدید با اشاره به تاخیر در اعلام ترکیب دولت اظهار داشت: احزاب اسامی وزیران پیشنهادی خود را اعلام کردند، اما من ترجیح دادم که اعلام این ترکیب را به تاخیر بیندازم تا احزاب زنان را نیز برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی کنند اما این اقدام از جانب آنها صورت نگرفت.

وی به تشریح اهداف و برنامه‌های دولت جدید عراق پرداخت و گفت: ما در دولت جدید به بهبود روابط با کشورهای دیگر، احیای حاکمیت عراق و پایان بخشیدن به تحریم‌های بین‌المللی اهتمام می‌ورزیم.

نخست وزیر عراق افزود: تغییر نظام انتخابات با هدف امکان تشکیل دولتی توانمند به گونه ای که نماینده تمام احزاب و فراکسیون های سیاسی باشد از جمله اهداف ما در دولت جدید خواهد بود.
وی تصریح کرد: پایبندی به قانون اساسی عراق به ویژه ماده 140 و اجرای تمام مفاد قانون اساسی بدون گزینش، همکاری و مشارکت همه گروه های سیاسی عراق بدون در روند سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع حزبی از جمله برنامه های ما محسوب می شود.

مالکی گفت: احیای حاکمیت قانون، برقراری ثبات سیاسی و ایجاد عراقی دموکراتیک، پرهیز از تجاوز و دشمنی، تروریسم، دیکتاتوری و طایفه گرایی دیگر اهداف ما در دولت جدید است.

نوری المالکی خاطرنشان کرد: ما تلاش خواهیم کرد مشکلات موجود با کشورهای همسایه را حل و فصل کنیم.

نخست وزیر عراق با بیان این مطلب افزود: تحقق ثبات اقتصادی، کاهش تورم و بیکاری، توسعه ناوگان حمل و نقل زمینی و هوایی، افزایش سطح خدمات رسانی به مردم عراق به ویژه روستاها، توسعه بخش کشاورزی، حل مشکلات زنان، پایبندی به اصل توازن در اداره کشور و اجرای توافقنامه های گازی و نفتی عراق با کشورهای دیگر از جمله اهداف و برنامه های ما در دولت آتی به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: دولت جدید عراق مانع از سیاسی شدن سرویس‌های امنیتی خواهد شد و این یکی از مهمترین برنامه‌های دولت خواهد بود.

مالکی در پایان سخنان خود از نقش مراجع دینی به ویژه آیت الله سیستانی مرجع عالی دینی در حمایت از روند سیاسی و تشکیل دولت عراق قدردانی کرد.

خاطرنشان می‌شود دولت جدید عراق لحظاتی پیش با رای اکثریت نمایندگان پارلمان رای اعتماد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین