کد خبر: ۱۱۷۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶

امیدهای خانواده امام موسی صدر پیش از برگزاری دادگاه قذافی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر چه در لبنان بود و شیعیان آنجا را رهبری می‌‌کرد ولی امام خمینی(ره) به حضور موثر وی در ایران بعد انقلاب امید بسیار داشت. اما سرنوشت این بود که سی و دو سال بعد از وقوع انقلاب، ایران و به ویژه لبنان از وجود امام موسی صدر محروم باشد. 

با وجود اینکه شاید سخن گفتن از حیات صدر بعد از این همه سال کمی خوش‌بینانه به‌نظر برسد ولی هر بیننده ‌ای با دیدن چشمان پر امید فرزندان وی امیدوارتر می‌شود. 

غروب سه شنبه هنگامی که تمامی ایرانی ها آماده می شدند تا طولانی ترین شب سال را کنار خانواده شان باشند، سیده حورا صدر امیدوار تر از همیشه برای پدری که سی و اندی سال ندیده اش سعی کرد تا این بار از زبان وکیل پروند، گوشه ای از پیگیری های قضایی که در خصوص امام موسی صدر انجام شد را نشان دهد. تا شاید برای یک بار دیگر رسانه ها با قلم های خود همراه این سید مبارز شوند و مسیر رهایی اش میسور شود. 

بهانه این نشست دادگاهی است که قرار است مارس آینده در لبنان برگزار شود و طی آن قذافی رهبر لیبی محاکمه شود. 

شبلی ملاط وکیل مشهور لبنانی پرونده پیگیری امام موسی صدر است. وکیلی که گفته می شود اگر چه مسیحی است ولی با تمام طوائف و گروه های مذهبی، قومی لبنان رابطه ای حسنه دارد. 

ملاط که هم اکنون در دانشگاه یوتا ایالات متحده آمریکا در حال تدریس است از نیویورک و از طریق ویدئو کنفرانس با تهران ارتباط برقرار کرد تا با پاسخ به سوالات رسانه های ایرانی یک بار دیگر ایرانیان را به کمک بطلبد. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دادگاهی که قرار است ۴ مارس آینده در لبنان برگزار شود و در آن معمر قذافی رهبر لیبی به محاکمه کشیده شود گفت: کیفرخواستی علیه قذافی از سوی دادستانی کل لبنان و نیز حکم بازداشت وی صادر شده است اما هدف از این کیفر خواست این نیست که وی بازداشت شود. 

ملاط ادامه داد: ممکن است در خود لبنان این حکم جنبه اجرایی به خود گیرد ولی در خارج از لبنان اجرای آن امکانپذیر نیست. 

وکیل پرونده امام موسی صدر یادآور شد که این پرونده در سطح وسیع تر و در دادگاه های بین المللی در حال پیگیری است. 

وی در پاسخ به خبرآنلاین در خصوص تاخیر پیگیری های بین المللی خاطرنشان کرد: پیگیری های بین المللی انجام گرفته است ولی باید اشاره کرد که فعال کردن و اجرای حکم توقیف مقامات رسمی و دولتی کار پیچیده، سخت و نیازمند زمان بیشتری است. 

ملاط تصریح کرد: طبق اسنادی که در زمینه ربوده شدن امام موسی صدر وجود دارد دست داشتن قذافی و همراهانش در این ربایش حتمی است. 

وی یکی از دلایل عدم پیشرفت پیگیری این پرونده در مجامع بین المللی سهل انگاری ها و موضع گیری های نا مطلوبی دانست که در لبنان و ایران انجام شد و گفت: موضع گیری ها در ایران و لبنان در آن حد نبود که این پرونده در مجامع بین المللی و دادگاه های مانند لاهه پیگیری شود.
وی افزود: البته در لبنان یک بیانیه وزارتی و دولتی در این ارتباط وجود دارد و دستگاه قضایی این کشور خواهان پیگیری و روشن شدن هر چه سریع تر پرونده امام موسی صدر است. 

وکیل پرونده امام موسی صدر به کمیته پیگیری سرنوشت صدر توسط مجلس اشاره کرد و گفت: در ایران یک کار خوبی که در این رابطه انجام شد انتشار یک مجموعه توسط کمسیون اصل نود است که در آن به تفصیل کل قضیه ربایش امام موسی صدر بیان شده ولی هنوز نه لبنان و نه ایران به سطح ایده آل در خصوص پیگیری امام موسی صدر نرسیدند. 

وی با اشاره به تبعات حکم دادگاه لبنان در خصوص قذافی اشاره کرد وگفت: در سال ۲۰۰۲ اجلاس سران کشورهای عربی در لبنان برگزار شد اما قذافی از شرکت در آن خودداری کرد. به خاطر اینکه از پیگیری قانونی لبنان ترس و واهمه داشت.البته تا آن زمان حکم بازداشت وی صادر نشده بود و تا کنون نیز قذافی به لبنان مراجعه نکرده است. 

ملاط ادامه داد: سال گذشته نیز هنگام سفر فذافی به ایالات متحده آمریکا وی با اعتراضات شدید لبنانی ها، ایرانی ها و اعراب دوستدار امام موسی صدر مواجه شد. معترضان از دولت آمریکا می خواستند که بر اساس حکم دستگاه قضایی لبنان وی دستگیر و محاکمه شود و حتی روزنامه مهم نیویورک تایمز نیز به دست داشتن قذافی در ربایش امام موسی صدر پرداخت. 

وی افزود: لبنان نیز در اجلاس سران عرب که در لیبی برگزرا شده بود حضور نیافت و به این طریق اعتراض خود را اعلام نمود. 

وی به اقدامات هراس انگیز و نیز فریبکارانه قذافی اشاره کرد و گفت: قذافی از طرق مختلف برای پاسخ گویی به دادگاه ربایش امام موسی صدر ترس خود را بروز می دهد. وی پیشنهادات مالی گزافی به خانواده امام موسی صدر و دو همراه ایشان داده تا سکوت کنند. 

ملاط افزود: همچنین قذافی به تهدید کسانی که پیگیری این پرونده هستند می پردازند و حتی من فاکسی دریافت کردم که طی آن خواسته بودند مرا ترسانیده و از پیگیری این پرونده جلوگیری به عمل آورند. 

وی همچنین به تلاش قذافی از طریق سفیر خود در تهران برای مسکوت گذاشتن پرونده امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: سفیر لیبی در تهران از طریق مکاتباتی با مقامات ایرانی تلاش دارد که دست داشتن فذافی در ربایش امام موسی صدر را نادیده بگیرد که همه ناشی از نگرانی های شدید قذافی برای اتخاذ مواضع تند از سوی دولت ایران است. 

شبلی ملاط که آغازین ساعات روز خود در نیویورک را به این نشست خبری با رسانه های ایرانی در تهران اختصاص داده بود در پایان نسبت به فعالیت ها و اتفاقاتی که در ایران صورت می گیرد ابراز امیدواری کرد و به خانم صدر رو کرد و جمله ای به زبان عربی با لهجه لبنانی گفت که هرچند برای رسانه‌ها ترجمه نشد ولی امید چهره سید حورا صدر را صد چندان کرده و لبخند رضایت را بر سیمای وی نقش کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین