کد خبر: ۱۱۷۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱

سنای آمریکا پیمان استارت جدید با روسیه را تصویب کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سنای آمریکا پیمان کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به استارت جدید را که در ماه آوریل به امضای اوباما و مدودف رسیده بود، به تصویب رساند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با پیوستن سناتورهای جمهوری‌خواه به موافقان پیمان استارت جدید،"باراک اوباما" توانست موافقت دو سوم اعضای سنای آمریکا را برای اجرایی کردن این پیمان به‌دست آورد.

در رای‌گیری که به همین منظور در سنای این کشور صورت گرفت، پیمان مذکور 71 رای موافق و 26 رای مخالف به دست آورد. این در حالی بود که دموکرات‌ها به عنوان اصلی‌ترین مدافعان پیمان استارت جدید با وجود داشتن اکثریت نسبی (58 کرسی از 100 کرسی سنا) باز هم به حمایت دست‌کم 9 سناتور جمهوری‌خواه نیاز داشتند.

پس از تصویب این پیمان در سنا، "هری رید" رهبر دموکرات‌ها از آن به عنوان یک موفقیت یاد کرده و گفت که این اقدام سنا "پیامی روشن" برای جهانیان داشت. به گفته وی، آمریکا نقشی تعیین‌کننده در ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای دارد.

پیمان استارت جدید که در ماه آوریل امسال در پراگ به امضای روسای جمهوری آمریکا و روسیه رسیده است، برای به اجرا در آمدن باید منتظر تصویب در پارلمان روسیه بماند.

بر اساس این پیمان هر یک از طرفین باید هزار و 550 کلاهک هسته ای خود را کاهش داده و 800 فروند نیز از شمار سیستم‌های موشکی، زیردریای‌ها و جنگنده‌های خود بکاهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین