کد خبر: ۱۱۷۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

اگر مسئولان دروغ نگویند شاخص اطمینان بالا می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دروغ‌گویی به‌ویژه در مدیران و دست‌اندرکاران تاثیرگذارتر است چرا که احادیثی داریم مبنی‌بر اینکه مردم بر دین امیران خود هستند و به امیران شبیه‌تر از پدران خود هستند. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ترویج راست‌گویی در مسئولان، آن را در میان مردم ترویج داده و اعتماد را بالا می‌برد.

احمد توکلی شامگاه چهارشنبه در ادامه همایش ملی بهلول، شگفتی روزگار بااشاره به صفت راست‌گویی این عالم مبارز در هر شرایطی اظهار داشت: امروزه بیش از هر زمان نیاز است تا صفات چنین مردانی را به‌کار گیریم.

وی ادامه داد: اگر مسئولان دروغ نگویند شاخص اطمینان بالاتر رفته و ثبات افزایش پیدا می‌کند علاوه‌بر آن اگر دروغ نباشد هزینه مبادله کاهش یافته و کارآیی افرایش می‌یابد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در کشورهای سرمایه‌داری دو شاخص اطمینان مصرف کننده و اطمینان تولید کننده خیلی مهم است که هر چه این شاخص بالاتر باشد ثبات اقتصادی که یکی از بهترین عوامل رشد اقتصادی است، بیشتر است که به دنبال آن اشتغال بهتر و قابل کنترل‌تر می‌شود.

وی افزود: مکتب نهادگرایان معتقدند تمام نهادهای اجتماعی در هزینه مبادله موثرند از جمله بالا رفتن اعتماد و تعامل مناسب و ... که به معنی این است که با هزینه کمتر کالای بیشتر یا کالای معینی را با هزینه کمتری تولید می‌کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: دروغ‌گویی به‌ویژه در مدیران و دست‌اندرکاران تاثیرگذارتر است چرا که احادیثی داریم مبنی‌بر اینکه مردم بر دین امیران خود هستند و به امیران شبیه‌تر از پدران خود هستند.

وی با اشاره به صفت دیگر ساده‌زیستی بهلول گنابادی گفت: اگر محیط اشرافی شده و از ساده زیستی دور شود در نامه امام علی‌(ع) به استاندار خود عثمان بن حنیف می‌نویسد که چرا در مجلسی که ثروت‌مندان مهمان و فقیران رانده شده بودند شرکت کردی؟ (نامه 45 نهج البلاغه) و به او می‌گوید پسر حنیف باید به نان‌های خودت اکتفا می‌کردی تا از آتش جهنم رهایی پیدا کنی.

توکلی افزود: اگر مسئولان ساده‌زیست باشند تابع مطلوبیت افراد را عوض می‌کنند و اثر اجتماعی آن نزدیکی اقشار به هم و کاهش هزینه اجتماعی و هزینه مبادله است.

وی ادامه داد: ساده زیستی مسئولان و چشیدن فقر اجتماعی یعنی اینکه ممکن است یک مسئول پایگاه اجتماعی خوبی داشته باشند ولی عمداً از بعضی کارها اجتناب کند چنانچه به تعبیری ممکن است برخی کارهایی که بر مردم حلال است بر شما حرام است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اگر مسئولان صاحب درد باشند درد مردم را درک می‌کنند و در سیاست‌گذاری توزیع مناسب منابع مالی تاثیر می‌گذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین